Alweer iemand verdwenen tijdens onbegeleid verlof

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Valerie, 5 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ongelooflijk, er is alweer een patiënt uit een forensisch psychiatrische kliniek verdwenen tijdens een onbegeleid verlof. (Toevallig ook nog eens dezelfde kliniek als waar Michael P. zat.) Zijn familie had de kliniek meermaals gewaarschuwd dat de man wilde vluchten zodra hij de kans kreeg. En toch laten ze hem een uur lang onbegeleid buiten. Bizar, zeker na alles wat er is gebeurd.

https://nos.nl/artikel/2287698-patient-spoorloos-verdwenen-uit-kliniek-waar-michael-p-zat.html

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Shocking!
    'Psychiatrische patiënten die gedwongen zijn opgenomen in een kliniek, lopen regelmatig weg, zo bleek een paar jaar geleden uit onderzoek van Nieuwsuur. Een instelling moet het melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg als een patiënt wegloopt of niet terugkomt van verlof. In 2015 gebeurde dat 2539 keer.'
    Niet te geloven! Kunnen ze levensgevaarlijke patiënten niet verplichten een gps enkelband oid te dragen?

3. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Ik vond het ook heel heftig de reactie van zijn moeder te lezen. Ook zij geeft aan dat hij weer gevaarlijk is. Niet te bevatten dat je kind er zo erg aan toe is dat je als moeder dit moet zeggen. Wat doet dat met je moeder hart

4. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
  5. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Je zou maar met je gezin in de buurt van zo een kliniek wonen...

6. Palmpje

Palmpje VIP lid

8 jul 2017
    8.984
    6.982
    113
    Vrouw
    Toch te gek voor woorden..

7. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Ja, akelig idee! Maar misschien gaan ze juist expres ver uit de buurt van die kliniek om niet gevonden te worden..

Zonnestralen en heidiane vinden dit leuk.
  8. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Of familie van zijn, kan helaas erover mee spreken. Tot verkort woonde mn broer in een gesloten omgeving,veel controle, was toestemming van een rechter voor nodig want "vrijheidsberoving".
    Nu mag hij "zelfstandig " wonen in een eigen flatje waar wel dag en nacht begeleiding aanwezig is. Weliswaar in een andere ruimte. Zelf heb ik daar niks over te zeggen natuurlijk, maar om eerlijk te zijn wacht ik vol angst de dag af dat hij besluit wel zonder z'n medicatie te kunnen. Dat zou namelijk niet de eerste keer zijn. Gelukkig zijn er geen incidenten geweest met buitenstaanders, wel met personeel, andere cliënten en dichtbijstaande familie in het verleden helaas. Maar ik ben bang dat er een keer een dag komt dat hij in een tbs instelling terecht komt. Niet voor hem, maar ik maak mij zorgen om mensen om hem heen,bekende of onbekende mensen. Want zolang hij "niet een direct gevaar is" staat zijn vrijheid boven de veiligheid van anderen, totdat het te laat is.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is ook schokkend, maar 'gedwongen opname' is zeker niet altijd meteen 'levensgevaarlijk' voor anderen.

Dit is geen tbs, de meeste patiënten die gedwongen worden opgenomen zijn vooral een gevaar voor zichzelf (bijv drugsverslaafd, anorexia ed). Ik vind vooral dat we ons niet gek moeten laten maken. Er ontsnappen niet jaarlijks 2.500 seriemoordemaars.

10. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Enige nuance is wel op z'n plaats inderdaad, dat is altijdhet eerste wat verdwijnt rondom dit soort dingen. Ik denk ook dat dit extra in het nieuws komt omdat dit natuurlijk 'de kliniek van Michael P' is, waar eerder al totaal geen goede inschatting van een patient gemaakt werd met Anne Faber als gevolg. Deze kliniek ligt al onder een vergrootglas van de media/samenleving. Als deze man in een andere kliniek verbleef en zijn foto werd vrijgegeven, zou dat anders opgepakt worden, en zn familie niet bij Pauw zitten bijvoorbeeld...

Maar evengoed komt dit natuurlijk wel weer heel 'knullig' over van juist die kliniek, en mag ik hopen voor zn familie dat ze hem snel vinden

HappyRabbits vindt dit leuk.
  11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Nee hoor, statistisch gezien heb je meer kans dat er dingen gebeuren als je daar in de buurt woont. Dat is onderzocht. Toevallig hadden wij het er laatst over.

Beausecret vindt dit leuk.
  12. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Waarschijnlijk wel.
    Maar als pedo on the run pak je mss toch het eerste kind dat je tegenkomt, want de "drang" is te sterk

puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Hoe kom je er bij dat hij pedofiel is? o_O

14. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Hij is gevonden op.een station in Breda.

15. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Ik doelde alleen erop dat het me rot lijkt met je kinderen in de buurt van een kliniek te wonen waar pedos, moordenaars etc wonen die op onbegleid verlof mogen. Dus algemeen bedoeld.

16. Nora92

Nora92 Fanatiek lid

17 dec 2018
    3.890
    4.900
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Het is een moeilijke kwestie inderdaad. Het zijn mensen die opgenomen zijn (meestal vrijwillig) omdat ze psychiatrische klachten hebben en in crisis verkeren. Het zijn patiënten en geen gevangenen. Als de behandeling goed verloopt is het wel de bedoeling dat iemand zijn vrijheden weer geleidelijk terug krijgt. Dus eerst onder begeleiding naar de therapie lopen bijvoorbeeld. Daarna wordt dit uitgebreid met verlof zonder begeleiding. Eerst kleine momenten en houden aan de afspraak, als alles goed gaat, mag het soms een nacht. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat iemand geneest of in ieder geval zijn gedrag aanpast zodat hij/zij weer naar huis kan. (net zoals iemand met een nieuwe heup) Natuurlijk is dit geen veilloos systeem maar de psychiatrie is ook nog maar iets wat zich in de laatste 50-70 jaar heeft ontwikkeld (in tegenstelling tot somatische geneeskunde dat al héél lang bestaat). zo was er 40 jaar geleden bijvoorbeeld nog maar één medicijn op de markt wat ze aan iederen gaven. Ongeacht waar je last van had. Het is natuurlijk een eng idee als je daar in de buurt woont en ze kunnen iemand niet terug vinden. Maar het is in Nederland nou zo geregeld dat ze je vrijheid heel moeilijk af kunnen pakken. (ergens gelukkig maar)
    De meeste mensen die opgenomen zijn, lijden aan een ziekte waar ze vooral zelf last van hebben en zijn vooral een gevaar voor zichzelf. (bipolair, anorexia, psychose, depressie) Er zijn genoeg mensen die vrij op straat lopen zonder psychische klachten maar toch een gevaar voor anderen. (moordenaars inderdaad, overvallers, drugsdealers, verkrachters etc etc) en deze hoeven niet altijd psychisch iets te mankeren.
    Achteraf kijk je de ezel in de kont zoals bij het verhaal van Michael P. Maar ja dat is achteraf. Je weet nooit wat er precies in iemands hoofd afspeelt. Je probeert een inschatting te maken op basis van wetenschap, ervaring en intuïtie. Maar sommige patiënten weten precies wat de psychiater en verpleegkundigen willen horen en kunnen dat zo goed spelen. Ik hoop maar dat de wetenschap door blijft gaan met de grote sprongen van ontwikkeling in de psychiatrie en er over 100 jaar zoveel meer mogelijk is dan nu want iedereen kan psychische klachten ontwikkelen.

Kolibrie2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina