Ervaringen bevallen in het JBZ in Den Bosch

Discussion in 'De bevalling' started by Tessss, May 28, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    De titel zegt het eigenlijk al: wie heeft er ervaring met bevallen in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch? En zo ja, wat zijn dan je ervaringen? Ik denk erover om daar, hopelijk poliklinisch te bevallen maar hoor positieve en negatieve verhalen om me heen dus ben op zoek naar wat meer ervaringen. Eventuele ervaringen met het Catharina in Eindhoven (wellicht een alternatief) zijn ook welkom.

2. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

Oct 13, 2012
    1,385
    1,568
    113
    Ik ben er vijf jaar geleden bevallen, dat was een ingeleide bevalling. Wat kan ik er van zeggen... De mensen zijn echt heel fijn en lief. De faciliteiten zijn best goed, mooie kraamkamers met veel ruimte. Ik vind het alleen niet tof dat je mogelijkheden tot pijnstilling redelijk beperkt zijn: (destijds) geen pijnpompje, eventueel pethidine prik, en als je een ruggenprik wil moet je vol in de weeën het halve ziekenhuis doorgereden worden naar de OK want dat doen ze niet op de afdeling. Er is voor alle kraamsuites samen maar 1 bad, voor als je tijdens de ontsluiting in bad wil, je mag er niet in bevallen. De ingeleide bevalling vond ik er niet fijn, maar poliklinisch bevallen daar lijkt me best OK.

3. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    Dank je wel voor je uitgebreide reactie @Lafayette. Ik denk wel aan een badbevalling. Heb bij de eerste de weeen (thuis) opgevangen in bad en dat vond ik heel fijn. Weet jij toevallig of dat nog steeds niet kan? En van die ruggeprik klinkt echt niet fijn nee!

4. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

Oct 13, 2012
    1,385
    1,568
    113
    Misschien dat het bij poliklinisch wel mag, als je je eigen opblaasbad meeneemt? Zou je toch aan de afdeling moeten vragen.
    Ik heb er de tweede keer voor gekozen om thuis mijn badbevalling te doen.
    Ja jammer van die pijnbestrijding hé, ik heb het zelf niet nodig gehad maar ik vind het vrouwonvriendelijk dat het zo moeilijk gemaakt wordt eigenlijk.

5. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    Verder geen ervaringen met JBZ?

6. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

Mar 4, 2015
    2,054
    955
    113
    Ik heb geen ervaringen met het JBZ, maar wel met het Catharina in Eindhoven. Ik ben daar nu voor de 2e zwangerschap (en alle ellende vooraf) onder behandeling en het bevalt me super goed. Toen ik van E. ging bevallen had ik al 2 dagen voor de bevalling ontsluiting en toen mijn vliezen midden in de nacht braken, lieten ze me meteen komen (geen gezeur over weeen om de 5 minuten of iets anders). Ik werd heel goed opgevangen en ze hebben nieuwe fijne kamers. Mijn bevalling verliep heel vlot en toen ik in de verloskamer bevallen was en ging douchen, werd het bed omgewisseld en kon ik in dezelfde kamer blijven in een normaal bed. E. is om 3.19 uur geboren en we mochten rustig bijkomen en in de loop van de ochtend, na het ontbijt vertrekken.
    In principe hebben ze 1 op 1 begeleiding, waardoor er de hele tijd een verloskundige en verpleegkundige bij me was. Ik had een stagiaire die mijn bevalling deed. Ik had in mijn bevalplan aangegeven dat dat oke was en het werd ook nog gevraagd. Hierdoor heeft de begeleidende verloskundige foto’s kunnen maken, waar ik achteraf heel blij mee ben.
    Heel binnenkort ga ik daar weer bevallen (ivm hoge bloeddruk), dan het ik een 2e ervaring, maar tot nu toe is alle contact positief geweest.

Voor de zwangerschap van E. is het helaas 4x misgegaan. Alle keren ben ik heel goed opgevangen en werd er geluisterd naar onze wensen. Zo wilde ik bv meteen na de laatste miskraam door met de onderzoeken en hebben ze, in verband met drukte, meteen tijdens het halen van de cytotec op ons verzoek een afspraak voor een hsg gemaakt, werden er onderzoeken ingepland na mijn bbz’en en werd ik erg goed ondersteund bij de keuzes die ik moest maken. Echt heel fijn.

Als je nog meer wilt weten, moet je het maar even laten horen. Succes met je keuze!

Tessss likes this.
  7. lynole

lynole Fanatiek lid

Nov 22, 2014
    1,433
    587
    113
    Female
    Ik ben bevallen in het jbz (2017).
    Er is altijd nog naar 1 bad voor alle kraamkamers en je mag niet in dat bad bevallen.

Mijn ervaring was opzich goed, fijn personeel en mooie ruime kamers.
    Bij mijn zijn wel een aantal dingen wat minder gelopen, ok arts wou geen ruggenprik zetten voordat er een stollingsonderzoek was gedaan, dus heb 4 uur langer moeten wachten op de ruggenprik. Tussendoor wel een prik gehad met pijnstilling.
    De ontslagpapieren duurde ook heel lang, rond 11 uur seintje dat ik naar huis mocht en de papieren pas rond 1 uur gekregen. Hierdoor lagen we pas om half 3 in bed met zijn allen.

8. Sjaslique

Sjaslique Actief lid

Jul 9, 2016
    293
    197
    43
    Hier goede ervaringen met het JBZ. Was weliswaar medisch, maar dat maakt het niet veel anders. Erg fijn personeel. Wat bad betreft is er inderdaad maar 1. Het zijn fijne kamers, met een koelkastje, magnetron en koffie/ thee faciliteiten.

9. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,155
    113
    #9 toch3, Jun 1, 2018
    Last edited: Jun 1, 2018
    Het is mij 2x goed bevallen ;) in het oude ziekenhuis met een ks, in het nieuwe vaginaal. Kijk met goed gevoel op beide terug. Aangezien ded eerste 8 jaar geleden is èn in het oude zeg ik daar verder niks over.

De 2e x was met medische indicatie ivm eerdere ks. Ik merkte dat ik laagdrempelig mocht langs komen. Best een tijdje bloedverlies gehad laatste weken en mocht komen als ik belde voor ctg/echo. Op de dag dat de bevalling begon twijfelde ik. Kon niet zeggen dat het echt begonnen was maar ik voelde me "raar" en had "menstruatiepijn" in mijn rug. Na telefoontje mocht ik zo komen, dan zouden ze wel even kijken, terwijl ik geen duidelijke weeën had of gebroken vliezen.

Wat ik hierboven ook las: ontslagpapieren duurde lang. Ik had voor schooltijd weer thuis kunnen zijn maar door de papieren was het bijna 11u :( Had de oudste 2 graag voor schooltijd nog gezien.

Maar zou ik nog een x moeten wil ik er gerust weer heen :)

Tessss likes this.
  10. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    Dank jullie wel voor jullie reacties. Twijfel wel nog een beetje. Dus mocht er nog iemand haar ervaringen willen delen graag.

Share This Page