‘Bouw’ tutor lezen ervaringen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Suuzan, 29 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Mijn zoon (groep 2) doet sinds een paar weken Bouw. Hij vindt er niets aan (het is ook echt saai) en het tempo is voor hem best snel. Zijn er hier nog meer kinderen die er net mee bezig zijn en wat vinden jullie ervan?

2. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Die methode gebruiken ze bij ons op school ook en buiten af en toe “saai” hoorde ik er weinig over van hun. Jongste dochter was gek op het grote meisje dat met haar las, dus dat was sowieso geen probleem

Suuzan vindt dit leuk.
  3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Saaaaaaiiii
    Mijn zoon en dochter vonden er werkelijk niets aan en ik heb nu niet echt het idee dat ze er echt heel veel beter van zijn gaan lezen.
    Mijn dochter heeft dyslexie en is dankzij de Donald Duck en de Suske en Wiske helemaal op niveau :)

En groep 2 schrijf je? Laat je kind alsjeblieft nog gewoon lekker kind zijn. Je geeft zelf aan dat het voor hem best snel gaat. Dan is hij er misschien gewoon nog niet aan toe. Tegenwoordig is het bijna ‘normaal’ als je kind lezend naar groep 3 gaat, maar dat is het niet hoor

Suuzan en chrystel73 vinden dit leuk.
  4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Bouw is een interventieprogramma van Lexima, dus echt wel een goed en onderbouwd programma, voldoet ook aan de eisen voor zorgniveau 3. Dat wil zeggen de zorg die geboden moet worden om eventueel in een later stadium een dyslexie onderzoek aan te vragen.

Bouw wordt ook veel preventief ingezet, inderdaad vanaf halverwege groep 2. Geeft potentiele risicolezers alleen maar een voorsprong door in eerste instantie vooral te werken aan letterkennis. Zijn echt korte momenten hoor dus zou er niet te zwaar aan tillen, genoeg tijd over om te spelen!

Vogelmeisje, Roanna, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.150
    3.790
    113
    Hier ook ervaring met Bouw! Het wordt op onze school preventief ingezet voor alle kinderen vanaf half groep 2. Dus net als bij jullie.

Ik vond het eigenlijk nogal belachelijk. Mijn dochter kon al lezen en vond het wel leuk om te doen, maar vooral omdat ze dan op de iPad mocht denk ik. Ik vind het echt raar dat de school stimuleert dat zulke jonge kinderen al huiswerk krijgen en dan ook nog eens op een scherm. Wij hebben er thuis nooit wat mee gedaan maar voor kinderen die nog niet konden lezen was dat wel de bedoeling. Ze is er sinds kort gelukkig klaar mee, eindelijk (ze zit in groep 3 nu).

Als het tempo voor hem te hoog ligt en hij het niet leuk vindt, zou ik het bespreken met de leerkracht. Misschien kan hij er dan vanaf groep 3 mee starten en kan hij zich nu nog op andere letterwerkjes richten die meer bij zijn tempo aansluiten.

chrystel73 en Suuzan vinden dit leuk.
  6. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier heeft zoon het gehad in groep 4 maar hij vond er niks aan. De opvolger letterster vindt hij wel leuker.

Suuzan vindt dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik deed de afgelopen 2 jaar (gr 3 en 4) bouw met een vriendje van mijn zoon. Ouders deden het eerst zelf, maar de frustratie zat aan beide kanten zo hoog dat dit een betere oplossing was.
    Hier dus niet preventief, maar voor kinderen die het nodig hebben.

Suuzan vindt dit leuk.
  8. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Wij zijn met onze dochter bezig met bouw. Eind groep 2 is ze er mee gestart. In het begin vond ze het lastig, maar sinds ze in groep 3 zit is het knopje om en vind ze het helemaal leuk.

Suuzan vindt dit leuk.
  9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Mijn dochter (gr 7) moest elke keer kinderen uit groep 3 helpen met bouw lezen. Zowel zijzelf als die kinderen vonden het mega saai. Volgens mijn dochter waren het elke keer dezelfde woorden waardoor de kinderen het niet lazen maar gewoon uit hun hoofd kende op den duur. Dat had ze uitgetest door alles op zn kop neer te leggen. :oops::roflmao:
    Na de kerstvakantie is ze gestopt met bouw omdat ze nu Engelstalige rondleidingen door de school geeft, maar er was ook sprake van dat school sowieso met bouw zou stoppen, maar geen idee of dat gebeurt is.

Suuzan vindt dit leuk.
  10. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Onze kinderen hebben het gedaan in gr 4 dacht ik. Ze vonden het vreselijk stom om te doen.
    Nu zit de jongste in gr 8 en helpt hij in de lagere klas ermee. De kindjes helpen vindt hij wel leuk, maar het programma erg stom.
    Maar goed, ook een stomme saaie methode kan misschien nuttig zijn natuurlijk;)

Suuzan vindt dit leuk.
  11. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Onze dochter (groep 5) is bouw tutor, zij helpt de kinderen uit groep 2 en 3 met bouw. Wat ik van haar hoor is dat het heel erg leuk en vooral gezellig is. Zelf geen ervaring met bouw

Suuzan vindt dit leuk.
  12. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Huh? Het is een computerprogramma dus je kunt geen woorden op zijn kop neerleggen....

@ts: saai bij kinderen betekent lang niet altijd saai. Vaak betekent het ook 'moeilijk' of 'niet zo leuk'....
    Het programma is niet bedoeld om aan iedereen voor te schotelen, maar echt voor kinderen die het nodig hebben. Ik kan me voorstellen dat iemand die al kan lezen zoals bij @Vulpen het echt demotiverend werkt, dat wil je natuurlijk niet.

Suuzan vindt dit leuk.
  13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Zij hadden ook papieren en boekjes (geen idee of dit uitgeprint was of niet want ik ben er nooit bij geweest).

14. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.476
    885
    113
    Ik werk zelf bij mij op school met Bouw.

Het wordt hier inderdaad vanaf halverwege groep 2 ingezet bij risicolezers, leerlingen die het in groep 2 wat moeilijker hebben qua aantal letters kennen, maar ook qua hakken en plakken en dat soort dingen. Wij hebben er alleen voor gekozen om het alleen op school te doen en niet thuis.

Het is voor de leerlingen niet het meest interessante programma, er zitten wel wat leuke spelletjes in, maar dat is het. Hier vinden ze het meestal in groep 2 super interessant in te doen, want ze mogen op de chromebook en iets anders dan andere leerlingen. In groep 3 is het ook nog leuk, maar als ze het programma volledig afmaken, werken ze er vaak in groep 4 ook nog mee, dan vinden ze het vaak wat saai worden.

Op zich is het niet verkeerd als ze de woorden al kennen en onthouden, want dan kennen ze het woordbeeld en hoeven ze niet meer te hakken en te plakken. Ook worden de woorden echt wel steeds moeilijker en meer, waar je begint met alleen maar: op/pop enzo, komen er steeds meer letters en dus woorden bij.

Pinkflower, Roanna, Suuzan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Hier ervaring met 2 kinderen vanaf medio groep 2.
    Hier vonden ze het prima om te doen. Ze hadden niet altijd zin maar ze deden 2x op school en 2x thuis. Meestal vonden ze het prima om te doen. Lekker iets te happen erbij.
    Uiteindelijk heeft het wel zijn vruchten afgeworpen met nu in de bovenbouw mooie rapportenben kinderen die lekker meekomen (waarvan 1 EED).

Suuzan vindt dit leuk.
  16. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Mijn jongste is halverwege groep 2 met bouw begonnen. (Preventief) Net voor Corona uitbrak. Ze heeft dus alleen thuis geoefend. Zij vond het wel erg leuk, en heeft hiermee goed leren lezen. We zijn er wel redelijk snel mee gestopt (maar dochter ging er als een trein doorheen) en zijn boekjes bij de bieb gaan lenen.

Maar ik kan mij voorstellen dat velen het saai vinden, ik vond het zelf ook ontzettend saai Haha.

Suuzan vindt dit leuk.
  17. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Mijn dochter (gr 7) helpt bij Bouw. Hier juist leuke ervaring voor zowel mijn dochter, als voor de kinderen waarmee ze leest. Ze kijkt er elke donderdag weer naar uit

Moet zeggen dat het per school heel erg kan verschillen. Vorige school(ze is halvewege gr 5 geswitched van school) was het idd heel saai en had niemand er zin in. Deze school dus weer wel positieve ervaring ermee

Suuzan vindt dit leuk.
  18. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Mijn oudste is ook tutor, zij vindt het fantastisch en het kindje waarmee ze leest ook :) Ze doet het iedere dinsdag en donderdag en heeft het er meteen na het opstaan al over, zo leuk vindt ze het dus.

Suuzan vindt dit leuk.
  19. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.393
    1.173
    113
    Onze middelste kreeg vanaf groep 2 bouw tutor lezen. Nu leest hij op groep 8 niveau. Of het dankzij bouw is weten we niet, maar hij leest ontzettend goed.

Suuzan vindt dit leuk.
  20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.649
    113
    Vrouw
    Zoon heeft in groep 3/4 bouw gehad.
    Op school vond hij het leuk. Thuis was hij moeilijk te motiveren.
    Maar het hielp echt goed. Scores vlogen omhoog en nu leest hij prima op niveau. Of in elk geval 'goed genoeg'

Zal nooit een taal-kind worden en dyslexie zit in de familie, dus dat kan mogelijk een rol spelen.

Suuzan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina