Odd gedrags stoornis

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door meis1987, 7 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.439
    372
    83
    in een huis
    Hallo allemaal!

Vandaag bij de dokter geweest om alles in gang te zetten om onze zoon verder te laten onderzoeken op gedrags problemen. Ik denk zelf aan odd. Alles wat erbij staat kan ik afvinken. Ergens wil ik het niet en vind ik het onzin. Maar wat extra hulp/ medicatie zou zeer fijn zijn voor meer rust in ons gezin.

Zijn er nog meer moeders met iets zulks gelijks?

Groetjes meis

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Goed om het te laten onderzoeken! Een diagnose verandert niets aan het gedrag, maar opent soms wel deuren naar handvatten ed.

Mijn dochter heeft geen ODD, maar het gedrag verschilt er regelmatig niets van (alleen het wraakzuchtige herken is niet). De oorzaak ligt alleen ergens anders. Dat kan dus ook nog. En ook dat is fijn om te weten en geeft ook handvatten mbt hoe er mee om te gaan (en soms zelfs te voorkomen).

meis1987 vindt dit leuk.
  3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn dochter heeft afgelopen jaren vrijwel alle punten afgevinkt (behalve het wraakzuchtige, dat was er niet zo veel). Bij haar is het opstandige gedrag direct gelinkt aan (ernstige) overvraging en overprikkeling, voortkomend uit haar autisme/ADHD. En ze heeft periodes gehad waarin dat maanden lang dagelijks was... Maar als ze echt rustig en ontspannen is en wij rekening houden met wat ze aankan, is ze een heel ander kind.

Ik heb zelf een beetje kriebels bij ODD als diagnose, omdat er voor mijn gevoel meestal iets 'onder zit', zoals (chronisch) trauma (PTSD of complexe PTSD) of neurodivergentie (ADHD in het bijzonder). En het lijkt me belangrijk om dat vooral ook goed in kaart te brengen...

Het lastige gedrag is een signaal dat je kind worstelt, ik zou het dus niet als onzin zien maar een kans om je kind beter te gaan begrijpen en helpen.

Sophy, meis1987, Spectre en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Wat zei de huisarts? Wat is de volgende stap? Ik herken ook dingen bij mijn zoontje als ik zo nu lees

Deel Deze Pagina