‘Ik heb helaas slecht nieuws’ zei de;

Discussie in 'De lounge' gestart door Lamode, 19 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    797
    183
    43
    Vrouw
    Dokter!

    Ik zat naast me vriendin toen ze dit nieuws te horen kreeg.
    Mijn vriendin vroeg me 1 week geleden of ik met haar naar de dokter wilde gaan op de mamapoli. Ik heb sinds jaren een fibroadenoom in me borst en hierdoor is er bewustwording gekomen bij mijn vriendin en omgeving om regelmatig de borsten te controleren.

    Nu had ze gezien dat haar borst aan één kant wat dikker was en voelde daar een knobbel. De volgende dag naar de huisarts en hierna naar de poli. Daar kreeg ze een mammografie, echo en gelijk puncties. Ik verzekerde haar nog dat dit de standaard procedure is als er een knobbel is ontdekt en dat het alleen maar fijn is dat er zo goed gekeken wordt naar haar.

    Er ging een weekend overheen en maandag zouden we dan samen naar de afspraak gaan bij de dokter voor de uitslagen.
    We waren beiden op van de zenuwen en we ervaarden allerlei emoties tegelijkertijd. Toen we eindelijk naar binnen mochten en gingen zitten kwam de dokter gelijk ter zake; ‘Ik heb slecht nieuws voor u mevrouw, het is kanker’.

    Allebei waren we stil en wisten niet wat we moesten zeggen of doen. De dokter vertelde dat de knobbel in de borst kanker was en dat er ook kanker in haar lymfeklier zat.
    Ze heeft de hele week afspraken gehad zoals MRI, petscan en ct scan. Volgende week krijgt ze te horen of er geen uitzaaiingen zijn.

    Haar wereld is ingestort! Een jonge moeder van 39 jaar die dit nieuws te horen heeft gekregen. We hebben beiden gehuild, gehuild tot we niet meer konden. Mijn lieve vriendin die ik al jaren ken, onze kinderen zijn samen opgegroeid, we zien of spreken elkaar dagelijks. Ik ben zo gebroken en weet totaal niet hoe ik hiermee om moet gaan.

    Ik spreek haar iedere dag en spreek positief tegenover haar, ik ben niet emotioneel als ik haar nu zie of spreek (dit laat ik voor thuis). Koken en oppassen hebben we gedaan deze week.

    Ik weet niet zo goed wat ik met deze topic wil maar ik moet het kwijt merk ik. Ik ben zo bang dat het is uitgezaaid en ze niks meer voor haar kunnen doen. Ik ben zo bang haar kwijt te raken. Zo bang om haar te zien lijden.

    Ik weet dat er hier een aantal powervrouwen zijn die borstkanker hebben gehad. Zouden jullie mij tips en adviezen kunnen geven wat jullie fijn vonden in het contact of juist niet?

    Zat het bij jullie toen ook al in de lymfeklieren? De dokter gaf namelijk aan dat als het niet in de lymfeklieren zat er een genezingskans was van 88% maar als het al elders was uitgezaaid dit vele malen kleiner zou zijn.

    Alvast bedankt voor de reacties. Iedereen mag reageren voor advies en tips natuurlijk.
     
  2. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.513
    883
    113
    Geen ervaring maar wil je wel veel sterkte wensen!
    Heftig nieuws dit!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Geen tips helaas, maar wat heftig. Zelf toevallig afgelopen donderdag voor een mammografie op de mammapoli geweest en vond het erg zwaar. Veel jonge vrouwen die helaas niet het geluk hadden met alleen een mammografie naar huis te kunnen.

    Vind het superlief dat je zo betrokken bent, blijf dat vooral doen (doe je vast).
    En percentages, tja, het zegt wat uiteraard, maar ook niet alles. Mijn moeder kreeg 34 jaar geleden een kans van 15% (eierstok) en is er nu nog gelukkig.

    Ik duim voor je vriendin en voor jou dat er alsjeblieft geen uitzaaiingen zijn. Heel veel sterkte.
     
  4. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik heb er geen ervaring mee maar kon niet wegklikken zonder te reageren.
    Heel veel sterkte! En wat ben je een ongelofelijk lieve vriendin!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Geen ervaring, ook niet in mijn omgeving met borstkanker. Vind het echt heel erg voor jou (en je vriendin) en wil je alle sterkte en kracht in de wereld toewensen die jullie maar kunnen gebruiken! Dikke digi knuffel en heel veel liefs voor jou!!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  6. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.668
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend heftig! En wat een rollercoaster nu maar ook komende periode. Heel veel kracht toegewenst en wat ben jij op dit moment een zegen voor je vriendin!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  7. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hier ook geen tips of ervaring. Maar wat ontzettend heftig en verdrietig. En wat fijn dat ze een vriendin heeft als jij. Heel veel sterkte en ik duim en bid dat er geen uitzaaiingen zijn.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  8. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Heel veel sterkte. Hier helaas van de week afscheid moeten nemen van de moeder van mijn dochters vriendinnetje, door borstkanker. Helaas soms echt een vreselijke, slopende ziekte. Ik duim hard mee voor een goede afloop bij je vriendin.
    Maar wat heeft ze een goeie aan jou! Wat fijn dat je zo naast haar staat, ook in de praktische dingen. Sterkte voor jullie beiden!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  9. Secret Promise

    Secret Promise Fanatiek lid

    19 jul 2012
    2.316
    2.232
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend naar voor je vriendin, haar gezin, maar ook voor jullie als naasten!

    Mijn moeder heeft begin vorig jaar dezelfde diagnose gehad: Borstkanker (een relatief zeldzame vorm), met locale uitzaaiing naar een lymfeklier in de oksel. De tumor in de borst was bij mijn moeder zo'n 1.5 cm groot. Uit de scan is vervolgens naar voren gekomen dat zij geen verdere uitzaaiingen had in haar lichaam: Dit is inderdaad een belangrijke uitslag geweest. Na chemotherapie heeft ze nog bestraling gehad, vervolgens de operatie (verwijderen van de tumor, de oksel was inmiddels volledig schoon) en momenteel rest gelukkig nog de hormoontherapie (voor de komende jaren). Mijn moeder is momenteel schoon!

    Ik hoop dat jullie wat hoop kunnen halen uit het verhaal van mijn moeder. Er is zo ontzettend veel onderzoek gedaan naar borstkanker en de genezing ervan, dat de overlevingskansen echt ontzettend goed zijn. Uitzaaiing(en) naar 1-3 lymfeklieren in de oksel doet nog niet veel slechts voor de prognose, had ik begrepen. De overlevingskansen zijn dan evenveel als wanneer er enkel een tumor in de borst is gevonden (~ 90%).

    Heel veel sterkte de komende tijd en hopelijk krijgen jullie binnenkort te horen dat er geen verdere uitzaaiingen zijn!
     
    Papaver, 2littlemonkeys, Zeebra en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Wat heftig!
    Mijn tante heeft zo’n 15 jaar geleden borstkanker en recent lymfeklierkanker gehad waar ze beiden volledig van genezen is. Het enige wat zij telkens van iedereen vroeg, was om haar normaal te behandelen en niet te doen alsof ze ineens heel zielig of hulpbehoevend was, zij wilde graag zoveel mogelijk gewoon doorgaan met haar leven. Al kon ze bijvoorbeeld een bos bloemen of kaart (om te laten weten dat je wel aan haar denkt) wel heel erg waarderen. Dit zal ook met je karakter te maken hebben denk ik. En per persoon verschillen.
    Je kunt ook gewoon aan haar vragen wat ze fijn vindt hé..!
    Ik heb zelf vaak het idee dat mensen dat wel waarderen, of het nou om slecht nieuws, rouw, ongewenste kinderloosheid of wat dan ook gaat.
    Sterkte in elk geval!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Wat een vreselijk nieuws zeg en wat ben jij een lieve vriendin voor haar, ik heb geen tips maar ik wil jullie sterkte wensen.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  12. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Wat een vreselijk nieuws!
    De beste vriendin van mijn zus is 2 jaar geleden overleden aan borstkanker. 3 jonge kinderen, ik heb nog foto's gemaakt als herinnering.

    Mijn zus was er waar ze kon. En wanneer haar vriendin er ook behoefte aan had.

    Zo te lezen doe je nu al wat je kunt. Ik duim keihard dat ze geen uitzaaiingen heeft en zich hier doorheen knokt!
    Heel veel sterkte ♡
     
    Lamode vindt dit leuk.
  13. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Wat verdrietig. Heel veel sterkte!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  14. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wat een vreselijk nieuws!
    Heel veel sterkte.

    Schoonzus is er 2 jaar geleden van "genezen". (Ze moet nog ieder jaar op controle) Heeft er voor gekozen om haar borst te amputeren. Doordat ze al een keer lymfeklier kanker heeft gehad mocht ze niet bestraald worden. Gelukkig waren chemo's niet nodig voor haar. (Vanwege de amputatie)
    Schoonmoeder heeft ook borstkanker gehad. Deels borst geamputeerd en chemo's gehad. Die is wel helemaal schoon verklaard. Jaar geleden.
    Hoe dat precies verlopen is, durf ik niet te zeggen. Dat is bijna 20 jaar geleden en was ik nog niet in beeld.

    Je doet nu al wat je kunt! ♡
     
    Lamode vindt dit leuk.
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Wat vreselijk voor je vriendin.

    Ik ken 5 mensen die borstkanker gehad hebben en 4 daarvan zijn genezen. Diegene die overleden is, is bijna 30 jaar geleden overleden. Toen waren de prognoses nog heel anders.
    Het zal een zware tijd worden voor je vriendin. Vraag haar zelf waar ze behoefte aan heeft. Koken voor het gezin, oppassen op haar kinderen, af en toe wat poetsen of gewoon een luisterend oor zijn. Sterkte.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  16. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat erg, en nog zo jong...(ben zelf al ouder namelijk)...Je geeft aan dat je positief probeert te blijven en je emotie's voor thuis laat maar laat je emotie's ook af en toe toe als je bij je vriendin bent ,jij mag ook laten zien wat het met je doet.Je vriendin is degene met borstkanker maar de omgeving lijd er ook onder natuurlijk.Mijn vader en mijn oude buurvouw ( 59 en 60 jaar) hadden een hersentumor en ik heb gemerkt dat ze het beide ook wilden delen maar ook wilden weten hoe de omgeving het ervaarde.Bij mijn vader was het ook zo dat hij toch wel de aandacht kreeg van artsen maar mijn moeder werd vergeten,haar werd nooit gevraagd hoe het ging maar zei verzorgde mijn vader 24/7.Mijn excollega vond het juist fijn dat ze met haar naaste ook samen kon huilen en lachen over die rotziekte,niet alleen maar mooi weer spelen.Wees niet bang om er over te praten ,het is zoveel meer dan een diagnose deze ziekte.Je bent een topvriendin maar vergeet jezelf en je eigen emotie's hierin niet,die mag je delen met je vriendin.Heel veel sterkte...
     
    Lamode, Zara75, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Heel veel sterkte voor jullie.
    Ik duim voor jullie dat er geen uitzaaiingen zijn en dat de behandelingen goed aanslaan.

    Mijn moeder was 46 toen ze borstkanker kreeg. Ook met uitzaaiingen in de lymfeklieren, maar gelukkig overwon ze toen de borstkanker wel.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  18. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Vorig jaar mei heb ik een echo en punctie gehad. Kreeg een Birad 4 diagnose. Wil zeggen dat er een serieuze kans op kanker is bij bitse 5 is de kans op kanker Meer dan 90%.
    Serieus spannende dagen maar gelukkig een goedaardige tumor.

    een vriendinnetje is genezen verklaard van Borstkanker maar helaas recent overleden aan darmkanker.

    Heel veel sterkte, ze zal je hard nodig hebben de komende tijd.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  19. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Geen tips. Ik denk dat het goed is zoals je het nu doet. Je steunt haar waar je kunt. Af en toe voor haar koken om haar te ontlasten. Wat ben jij een lieve en goede vriendin voor haar. Hopelijk geneest zij helemaal. Beterschap voor je vriendin.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  20. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.662
    113
    Heftig nieuws. Maar wat fijn voor je vriendin dat je er bij was toen ze het hoorde. En dat je haar nog zo ontzettend goed steunt! Echt, wat een topper ben jij!
     
    Lamode vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina