‘Schoolziek’

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 10 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Aan het begin van de middag werd er gebeld van school dat Q ziek was en of we haar op konden komen halen. Op weg naar huis was Q super vrolijk en er leek niks aan de hand. Thuis aangekomen ging ze vrolijk net haar zusje spelen.
    Ik vroeg haar wat ze nu had, dat ik het helemaal mis kon hebben maar dat ik haar er niet ziek uit vond zien. Ze zei heel eerlijk dat ze eigenlijk niet ziek was maar ze had geen zin meer om op school te zijn, ze wilde liever naar huis en had daarom gezegd dat ze hele erge buikpijn had. De juf geloofde dat.
    Wij hebben echter aan het begin van het schooljaar al aangegeven dat Q vaker geen zin heeft in school en dan doet alsof ze ziek is. Q heeft het buikpijn verhaal dit schooljaar ook al een keer bij de andere juf geprobeerd. Die is toen met haar in gesprek gegaan. Ze had toen ook geen zin en heeft dit uiteindelijk met die juf besproken. De juf heeft dit ook met ons besproken, dus ik neem aan ook met haar collega.
    Nu vind ik het lastig wat het slimste is om te doen. Wij hebben geen goede relatie met deze juf (is er morgen en vrijdag ook), we hebben vaker het idee dat ze het lastig vindt om Q in te schatten, terwijl ze zelf vindt dat ze Q juist heel goed in kan schatten.
    Aan de ene kant wil ik Q morgen tegen de juf laten zeggen waarom ze echt naar huis wilde. Maar ze heeft dit eerlijk tegen mij gezegd, eerlijk zijn was een tijd geleden echt een ding dus ik ben erg blij dat ze dag nu wel weer is. Ik wil haar vertrouwen dus niet beschamen.
    We kunnen het ook met een volgend gesprek aangeven, we hebben regelmatig gesprekken ook met de IBer erbij.
    Of we kunnen er niks over zeggen en het laten gaan.
     
  2. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou het laten gaan. (Bij Dl zou dit een opvoedkundig effect hebben)
     
  3. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik zou het wel bij juf aangeven dat ze dus niet ziek was en de hele middag gespeelt heeft.
    Als een kind iets eerlijk zegt, betekent dat niet dat het niet bespreekbaar mag zijn.
    Wel zou ik het zelf zeggen en niet waar de dochter bij is.
    Volgende keer alleen laten bellen, als het echt niet anders gaat (dus eerst misschien afleiden met een werkje bv).
     
  4. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou het voor nu laten gaan, hooguit zeggen als ernaar gevraagd wordt dat het gelukkig snel beter ging. Maar ik zou wel met je dochter afspreken dat je haar de volgende keer weer terugbrengt naar school. Je hoeft in dat geval ook niet aan de juf te vertellen wat er is, je kunt er altijd van maken dat ze thuis flink gepoept heeft en dat het toen over was, dan staat je dochter niet voor schut, maar dan maak je haar wel duidelijk dat je niet meegaat met schoolziek. Ik ga er tenminste van uit dat er geen echt ernstige problemen zijn met de juf.
     
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Tja ze zal toch ook goed moeten weten dat dit absoluut niet kan. Dus met haar bespreken dat je het ook met de juf gaat bespreken. Lijkt me sowieso handig dat die hierna op de hoogte is. Het feit dat ze het thuis eerlijk verteld heeft valt te prijzen, maar tegen de juf heeft ze gewoon gelogen.
    Wellicht is een uitgebreider gesprekje ook wel zinvol ,tenslotte zal je dochter dit niet zomaar gedaan hebben.
     
    Juul75 en chrystel73 vinden dit leuk.
  6. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Waar je ook nog aan kunt denken is om het thuis niet te leuk te maken als ze ziek thuis is. Dus bijv de regel: als je te ziek bent om op school te blijven ben je ook te ziek om leuke dingen te doen / te spelen en lig je dus in bed. Zo maak je het ook wat minder aantrekkelijk.
    Daarbij zou ik proberen helder te krijgen wat maakt dat je dochter dit doet. Heeft ze gewoon geen zin meer of speelt er iets?
     
  7. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Ze heeft later wel verteld waarom ze geen zin meer had. Ze heeft voor alle bakje pluswerk en daarnaast volgt ze een andere leerling met andere werkboeken en opdrachten dan de rest van de klas. Dit vindt ze super leuk. Sommige vakken hoeft ze helemaal niet klassikaal mee te doen, andere voor een deel. Nu zouden ze gistermiddag argus clou (aardrijkskunde, geschiedenis) gaan doen en hierbij moet ze wel gewoon meedoen met de rest en krijgt ze geen tijd voor haar ‘eigen werk’. Hier had ze dus echt geen zin in en omdat het toch op het einde van de dag was had ze maar gezegd buikpijn te hebben.
    Binnenkort hebben we weer een gesprek met de IBer, dus dit gaan we zeker ook weer bespreken.

    Verder mocht ze wel tv kijken, maar niet buiten spelen en geen snoepje. We hebben ook uitgelegd dat we haar de volgende keer misschien niet geloven en dat vervelend zou zijn als ze wel echt ziek is, we willen natuurlijk niet dat ze ziek naar school gaat.
     
  8. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Ik zou voortaan ook de ‘ziek is in bed’ regel toepassen.

    Zou het wel zeggen tegen de juf, zonder je dochter erbij. En als je dochter het nog een keer doet gewoon terug brengen naar school.
     
    Juul75 vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Met de reden die ze geeft zou ik nogmaals erg benadrukken dat ze de volgende keer gewoon terug naar school gebracht wordt.
    Het kan best zijn dat het even niet leuk/interessant voor haar was maar er zijn genoeg kinderen waarvoor school niet altijd leuk is. Dat is ook iets wat ze gewoon moet leren en dat je dan dus niet mag liegen dat je buikpijn hebt
     
    Anna009, Juul75, Hopsatee en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Herkenbaar. Het geen zin hebben in het normale werk. Ik probeer altijd wel te benadrukken dat er wel rekening met haar word gehouden maar dat ze soms toch moet meedoen omdat dat nu eenmaal zo hoort. Omdat ze vaker in situaties zal komen waarin ze zich moet aanpassen. Ze mokt dan wel maar snapt het ook.
    Die van mij durft niet te zeggen dat ze naar huis wil (klaagt thuis) maar als ze dat wel zou doen zou ik idd ook een strak ziekenboeg beleid aanhouden. En de juf zou ik toch inlichten. Dat ze er niks over moet zeggen tegen dochter maar dat ze de volgende keer niet naar huis mag als hetzelfde gebeurt.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een gekke verklaring voor liegen en bedriegen, accepteer je dat dan? ik zou enorm boos worden als zoontje zoiets zou doen. ik zou zelfs dreigen dat ik met de juf zou praten met verzoek: 'eigen werk' gewoon weg te laten halen omdat hij niet snapt wat de bedoeling is op school en daarom hij liegt en bedriegt. als effect van eigen werk meteen liegen bedriegen en weigeren van gewone werk wordt dan krijg je dat inderdaad.
     
    Pipo30 vindt dit leuk.
  12. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik zal wel ontaard zijn, maar ik had haar weer terug gebracht naar school.

    Hier ook 1 die extra werk krijgt, maar ook dingen klassikaal mee moet doen. Ook al kent hij dat allang. En daar baalt hij enorm van hoor. Zijn weektaak heeft hij vaak op dinsdag eind van de morgen af en dan begint hij met zijn eigen werk. Terwijl het pas op donderdagmiddag half 4 af moet zijn. En hij klaagt regelmatig dat hij het stom vindt, maar soms kan het niet anders en moet hij gewoon mee doen. Dus met het opbiechten tegen mij was hij niet weggekomen.
     
    Nikki88 vindt dit leuk.
  13. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Ik had haar ook terug naar school gebracht.

    Ik krijg het idee dat je de juf ook deels verantwoordelijk wil houden voor het naar huis sturen van je kind, maar ik vind dat je de juf hierin niet kwalijk kan nemen. Gevalletje ' damned if you do, damned if you don't ' in mijn ogen.
     
  14. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Het is niet goed te praten maar het is ook wel het proberen van het kind. De ontwikkeling dat je door liegen ergens onderuit kan komen. Het is de taak als ouders om haar aan te geven dat dit gedrag echt niet kan en dat dingen (op school) soms niet leuk zijn maar dat dat er bij hoort.

    Ik krijg ook het idee dat je het de juf of de school kwalijk neemt dat ze het niet naar dr zin heeft. Dat mag je denken maar communiceer dat niet naar je dochter. Dan denkt ze datj haar gedrag tollereer. Ik zou de aandacht ju even meer leggen op het liegen dan op het feit dat ze het soms niet leuk vind.
     
  15. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Zoo herkenbaar
    Hier is het school ziek bij de oma die hem brengt
    De juf zelf trapt er niet in en ik ook niet
    Toch neem ik het wel serieus
    Want het komt wel ergens vandaan
    Probleem is alleen dat het niet oplost door hem thuis te houden
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    De reden van het niet naar school willen had ze pas gezegd nadat school al lang uit was he. Dus dan terug naar school brengen ging niet..

    We hebben met Q besproken dat dit echt niet kan, maar juist omdat ze vorig schooljaar zo veel aan het liegen was ga ik haar geen straf geven omdat ze eerlijk is geweest. Ik ga dit nog wel met de IBer bespreken en zij mag het met de juf gaan bespreken. Ik heb al vaker gesprekken met deze juf gehad en zij spreekt letterlijk alles tegen wat ik zeg, dat heeft dus geen zin. En ik vind het idd raar dat deze juf geen rekening houdt met wat haar collega’s (andere juf en IBer) en wij tegen haar zeggen. Dit is daar het zoveelste voorbeeld van.

    Met Q hebben we ook besproken dat als ze weet dat iemand bijna altijd geloofd wat je zegt je daar geen misbruik van mag en kan maken. Ze heeft dat nu wel gedaan. Wanneer ze dat blijft doen gaan mensen aan haar twijfelen en daar kan ze echt niet tegen. Nu lokt ze dat wel uit. Ik heb het idee dat dat gesprekje wel bij haar binnen is gekomen.
     
    belize vindt dit leuk.
  17. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Wat is de reden dat de juf alles tegenspreekt? Waarom heeft zij zo'n ander beeld van je dochter dan de andere juf en IB'er?
     
  18. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Geen idee. Ze zegt dat ze af gaat op wat zij zelf ziet en bv rapporten van anderen pas later leest omdat ze al meer dan 40 jaar ervaring heeft en weet wat ze doet. Ze zal het wel goed bedoelen en ik weet dat veel kinderen haar aanpak fijn vinden, alleen voor Q werkt het niet en dat wil er bij haar niet in. Maar goed op zich voor Q ook leerzaam om met een juf om te gaan die haar niet ligt. Dit soort situaties zal ze nog vaak genoeg tegenkom.
     
    Nescio en belize vinden dit leuk.
  19. yaro

    yaro Niet meer actief

    Dat extra werk zal ze niet voor niets hebben, en dreigen dat af te pakken maak je het probleem alleen maar erger mee. Het gaat wellicht niet alleen over het graag eigen dingen willen doen. Sommige kinderen kunnen zo verward raken van lange uitleg die ze allang begrijpen. Dat een kind daar onderuit probeert te komen is echt niet abnormaal.
    Moet je het accepteren? Nee zeker niet. Zoals TS goed aangeven dat het geen goede gang van zaken is is heel goed.

    Mijn dochter is ook eens schoolziek geweest. Moest haar ook ophalen en bleek niet ziek. Ze bleek achteraf gepest te worden. Maar dit kwam er niet direct uit. Wij hebben uitgelegd dat doen alsof ze ziek is om naar huis te mogen echt niet juist is. Dat ze ervoor zorgt dat ze straks niet meer geloofd word als ze wel echt ziek is, als ze dit vaker zou gaan doen. Maar vooral... begrijpen dat een kind dit niet voor niets doet. En de oorzaak proberen te vinden.

    TS ik zou zelf 1 op 1 tegen de juf zeggen dat ze niet ziek was en de echte reden vertellen. Desnoods ook bij de ib’er. Feit is dat ze zich niet fijn voelt op school op dat moment en dat mag zeker gezegd en gezien worden.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Een stukje vanuit een andere invalshoek https://www.ieku.nl/2015/03/laat-je-hoogbegaafde-kind-thuis/

    Al was het in jullie geval wel net na de vakantie, ik weet ook niet of dit ook dezelfde oorzaak heeft en de schooljuf met tig jaar ervaring die in alles nogal star is, zal in jullie geval vast niet met schoolmoe akkoord gaan.
    Maar goed, als diezelfde juf ook niets aan gaat passen, kom je ook niet veel verder. En zelf moet je inschatten of je kind echt last er van heeft op school of dat ze thuis blijven gewoon wel lekker vindt.

    Zelf vind ik dat ook moeilijk hoor, want ook saaie of stomme dingen horen bij school, voor elk kind. Wijk je erg af en is er heel veel stom en saai, nou, dan doe ik niet moeilijk over een keertje schoolziek zijn, vooral als er op school verder niet veel meer aan te passen valt. Deed mijn moeder ook niet moeilijk over.
     

Deel Deze Pagina