‘Stiekem’ sparen...

Discussion in 'De lounge' started by Annemeis, Feb 20, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,191
    823
    113
    hoi,

Wie van jullie spaart er stiekem? Zonder dat je partner ervan af weet?

Ik spaar stiekem op een spaarrekening die aan mijn eigen bankrekening gekoppeld is.
    Ben aan het sparen voor een studie. Voor de studieboeken en collegegeld...

Het geld dat ik verdien door dingen op marktplaats te verkopen (vaak kinderkleding) of geld dat ik uitspaar door het maandbudget voor kleding voor mezelf niet aan te spreken of niet op te maken.

Het vaste spaargeld voor onze gezamenlijke rekening stort ik netjes elke maand dus manlief merkt er niets van. Hij zou het best mogen weten maar het geeft op een of andere manier meer motivatie als hij het niet weet. Hoeft hij straks ook niet te mopperen over ‘dure studie’ haha...

toch3 likes this.
  2. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Eerlijk gezegd snap ik het wel, maar helemaal eerlijk vind ik het niet. Tenzij jullie de financiën verder apart houden, maar dat lees ik niet in je verhaal.

Opzich het sparen oke.. maar ik neem aan dat je het voor het uitgeven wel overlegd?

Ik zou iig niet gecharmeerd zijn wanneer mijn partner zonder overleg zoveel uitgeeft. :)

Oja toen ik nog met mn ex samen was, beheerde ik het geld omdat hij daar echt een ramp in was. Ik spaarde wel "stiekem" in een apart potje welke had ik verstopt. Dit was geld voor noodgevallen voor wanneer hij weer eens geen loon had (of een gedeelte ervan had opgezopen).

DastyQueen likes this.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,385
    36,257
    113
    Nee, dat doe ik niet. Zou het persoonlijk ook heel raar vinden als je verder wel alles samen doet.

DastyQueen and Biny like this.
  4. hollandsenieuwe

hollandsenieuwe Niet meer actief

Nee, maar ik ben dan ook een open boek naar mijn man.
    Zou niet goed voelen voor mij.

DastyQueen likes this.
  5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,036
    1,857
    113
    Provincie Groningen
    Nee ik ben niet van het stiekem.
    Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Zijn geld is mijn geld en andersom.
    Als ik ergens voor wil sparen dan vind hij dat geen probleem.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee dat doe ik niet, zou heel raar voelen voor mij.

Je man weet toch ook over die studie of niet? Ik zou als ik hem was niet zo blij zijn als je na jaren met x euro op de proppen komt.

DastyQueen likes this.
  7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,633
    8,366
    113
    Female
    Ik lees jouw reden, maar ik blijf mij alsnog afvragen waarom jij stiekem spaart?

8. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Nee, zou niet weten waarom

9. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hier ook niet. Ik hou niet van stiekem en dingen als een studie beginnen beslissen wij samen.

DastyQueen, Caithy and LolaBloem like this.
  10. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,395
    17,338
    113
    Niet echt stiekem. Hij weet dat er geld naar mijn spaarrekening gaat maar hij weet niet hoeveel en hoeveel er op staat.

Ik vind het niet gek als je voor de rest goed kan rondkomen

11. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ja dat heb ik gedaan toen mijn huwelijk hopeloos werd. Met de scheiding was ik erg blij met mn potje kan ik je zeggen.

Mijn ex vond altijd dat hij recht had op mijn salaris. Alles was van ons. Als ik aangaf dat ik graag wilde sparen voor iets voor mezelf was dat altijd een probleem. Ondertussen vloog het geld er doorheen. Dus heb me er nooit schuldig over gevoeld.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik haak af bij het woord stiekem.

Itsme123, Be Happy, Nescio and 21 others like this.
  13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Stiekem sparen zie ik het nut niet van in, als ik een studie zal willen doen en het budget is er dan zou mijn man dit juist aanmoedigen.

14. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,191
    823
    113
    De studie daar weet hij van. Hebben we overlegd en samen uitgekomen. Hij werkt een halve dag minder zodat zijn baan leuk blijft, ik heb studie nodig om het werken leuk te blijven vinden.
    We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en we hebben altijd inzage in elkaars lopende rekeningen, gezamenlijke spaarrekening en spaarrekeningen van de kinderen.
    Ik heb altijd veel moeite om iets terug te boeken van de spaarrekening naar de lopende. Alleen voor dingen als auto reparaties, belastingen, waterschapsheffingen e.d, boek ik terug. Het voelt een beetje als falen als het ergens anders voor nodig is.

Het lijkt me gewoon fijn om het zelf te beheren en te bekostigen zonder dat onze gezamenlijke spaarrekening ermee gemoeid is. Ik ben enorm braaf en we hebben totaal geen geheimen voor elkaar, we gebruiken regelmatig elkaars telefoons, bankpas, mail en Facebook. Maar op een of andere manier vind ik dit gewoon leuk om voor mezelf te houden.

Madeliefke likes this.
  15. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Hier ook niet stiekem sparen, ik heb geen baan dus er valt ook niet zo veel stiekem te sparen :D ik doe ook een studie daar hebben we samen voor gekozen.:)

16. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Het doel waarvoor je stiekem spaart snap ik niet helemaal; het is namelijk een heel goed doel wat je man (neem ik aan) aanmoedigd. Stiekem doen lijkt mij daarom overbodig.

Echter, stiekem sparen op zich snap ik wel (als verrassing bijv). Jaren terug wilde mijn man graag iets hebben waar we simpelweg niet zomaar genoeg geld voor hadden. Ik heb toen elke maand wat opzij gelegd en gaf ik na een jaar (als kado) dat geld. Hij was zó blij en dankbaar.

DastyQueen, MaMa, Triangel and 2 others like this.
  17. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,903
    5,161
    113
    Nee, niks gaat hier stiekem. Ik snap ook jouw argument hiervoor niet zo.

Biny likes this.
  18. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Nee stiekem niet. Ik heb wel een eigen spaarrekening want dan kan ik daar bv zijn verjaardagscadeau van kopen. Dan heb ik een beetje het gevoel dat het echt van mij komt en dat hij niet zn eigen cadeau betaald :rolleyes:

19. Manque

Manque Niet meer actief

Ja hoor, maar echt stiekem? Zo zou Ik dat van mezelf niet noemen. Ik spaar gewoon met van die spaardoelen op mijn betaalrekening. Voelt niet geheimzinnig, is gewoon geld dat ik niet aan mezelf heb uitgegeven en dat ik opzij zet voor een andere keer. Ik weet niet wat mijn man precies op zijn rekening heeft, dat moet hij weten. We betalen alles samen, we hebben een spaarrekening samen en voor de rest hebben we een eigen rekening.
    Ik heb bijvoorbeeld een spaardoel voor vioolles en voor een weekend weg met een vriendin, maar ook een spaarpotje om leuke dingen met mijn man te gaan doen. Dan trakteer ik hem spontaan op een etentje in een michelinrestaurant ofzo. Zie het probleem niet.

20. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

Aug 18, 2017
    1,329
    645
    113
    Female
    Ik snap ook niet goed waarom je voor zoiets stiekem spaart.

Share This Page