‘Stiekem’ sparen...

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 20 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deliana

Deliana Niet meer actief

Denk dat het woord "stiekem" een beetje verkeerd gekozen is, maar ik zie het probleem niet zo van sparen voor een studie zonder dat je gezin dat in de portemonnee voelt :) Denk dat als TS het wat anders verpakt had, dat iedereen het hier een fantastisch idee had gevonden! Noem het extra sparen voor iets voor jezelf en half ZP bekend een potje thuis te hebben....

Wij hebben een gezamenlijke spaarrekening, daarnaast hebben we een gewone betaalrekening en een aparte rekening waar de hypotheek van afgeschreven wordt. Naar deze laatste wordt een vast bedrag per maand overgemaakt. Dit bedrag heb ik nogal ruim naar boven afgerond, waardoor er dus min of meer "gespaard" wordt. Mijn man zou fit gewoon kunnen zien, maar hij is niet zo van de financiën.... dus in dat opzicht is het misschien wel stiekem ja ;)

Hij weet het nu wel hoor. Hij is helemaal gek van muziek & geluid, dus toen hij zich zat te verlekkeren aan aan nieuwe WIFI stereo set heb ik hem de bankpas gegeven en gezegd dat hij het wel van die rekening kon halen :) Hij was dolgelukkig, helemaal omdat het echt zo'n ding is wat je normaal niet zo snel voor jezelf gaat kopen...

kleinepien vindt dit leuk.
  2. izzy1984

izzy1984 Actief lid

29 jun 2015
    296
    78
    28
    We komen iedere maand goed rond en houden beide meestal wel wat over. Of dat nu op de lopende rekening of spaarrekening staat vind ik niet zo heel spannend. Dus of dat dan stiekem is??
    Dat tadaaa is natuurlijk niet heel serieus bedoeld. Maar ik vind het wel leuk om over een tijdje te kunnen zeggen "kijk schat wat ik nog gespaard heb" wat we er SAMEN mee doen zien we dan wel weer. En als ik daar bij wijze van schoenen van 1000 euro van wil kopen kan dat ook. Zo gaat het andersom ook.
    Zolang alles qua huishouden en de kids maar gewoon goed geregeld is.

DastyQueen vindt dit leuk.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.258
    16.645
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zet wel zelf geld opzij maar ik wil dat niet stiekem noemen.
    Ik zet het gewoon in voor grotere uitgaven. Zo had ik een mooi bedrag bij elkaar en heb ik voor het hele gezin spontaan een midweek weg geboekt.
    Nieuwe fiets voor de kinderen, onze pup die een heel maandsalaris kost ;)
    Ik las weleens in een tijdschrift een vrouw die iedere week huishoudgeld kreeg van haar echtgenoot maar daar pinde ze iedere keer een contact bedrag weg en stopte dit in een oude schoenendoos terwijl echtgenoot dit niet wist. Hier voelde zij zich ook raar over en het voelde stiekem. Ik zou er ook niet blij van worden als mijn echtgenoot dit zou doen.
    Onze spaarrekeningen zijn wel gescheiden maar we profiteren er wel allebei van.

4. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Uhm nee. Snap je idee denk ik wel, maar zou het overzicht kwijtraken haha. Wij hebben 1 spaarrekening voor het standaardspaarbedrag per maand, 1 voor onze dochter, 1 waar kot en kbs naartoe gaan en 1 voor vakantiegeld. Hier heb ik al geen overzicht meer over.

5. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Ik houd niet van dat "stiekeme" gedoe

Waarom niet gewoon zeggen: ik wil graag een opleiding doen.. vind je het goed dat ik daar geld voor opzij zet?

Met als argument bijvoorbeeld:
    Dat het straks niet zon grote uitgave is!

Ik snap eerlijk gezegd niet dat dat "stiekem" moet?

Jullie worden er straks als man en vrouw toch beter van ga ik van uit?
    Als jij die opleiding genoten hebt?

6. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het “probleem” waar mensen over vallen in dit topic het woord “stiekem” is. Stiekem is niet een positief iets; het is geniepig, achterbaks, etc.

Zoals gezegd, ik spaar ook voor mezelf. Ik geloof dat mijn man dat wel weet, maar hoeveel ik heb (niet veel momenteel ;)) dat weet hij niet. Als hij ernaar vraagt mag hij het van mij weten. Het is geen geheim.
    Stiekem sparen suggereert voor mij dat je spaart zonder dat je wil dat je partner dit weet en niet met goede bedoelingen. En dat komt dus puur door het woord stiekem.

Als TS had gezegd dat ze voor haar studie spaart als verrassing voor haar partner, zodat hij/het gezin financieel niet hoeft in te leveren, dan waren de reacties denk ik al heel anders geweest.

Celika en Triangel vinden dit leuk.
  7. Triangel

Triangel Niet meer actief

Precies dit..

Sneeuwvlokjes vindt dit leuk.
  8. A new day

A new day Actief lid

6 mrt 2015
    267
    111
    43
    Arnhem
    Ik vind "stiekem" sparen eigenlijk best ik, maar dan zou ik dat doen voor ons gezin en niet voor mezelf om een studie te doen of wat dan ook. Als mijn partner zou komen met een berg geld wat zij gespaard heeft en vanuit t niets ineens verteld dat ze een studie gaat doen en t geld al heeft zou ik me heel erg afvragen "hoe dan".

Wat weleens gebeurt, is als ik ergens geld over houdt of als mijn partner weer fooi krijgt van haar werk, ze dat vaak niet zegt. Ik vergeet dat vervolgens weer en na een half kaar komt ze met een idee om bijvoorbeeld een weekend weg te gaan, of iets te kopen waar we al lang voor sparen en dan blijkt ze het bij elkaar te hebben gespaard door haar fooi en kleine geld uit haar portemonnee.
    Ik vind dat toch wat anders en is een mooie "bonus" zo uit t niets.
    Jarenlang sparen voor een studie oid zou ik wat gekker vinden. En we overleggen ook samen wat we met dit geld dan gaan doen. Bij ons is het ook: haar geld is mijn geld, en andersom :)

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee snap ik:p

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat het buiten het woord stiekem ook gaat om de opmerking dat man van ts de kosten dan niet meer als argument kan gebruiken. Het klinkt alsof hij het dan niet helemaal ziet zitten.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Juist, dit. Stiekem sparen om hem een argument uit handen te slaan, zo klinkt het. Terwijl dit iets is waar je het echt even met elkaar over moet hebben want een opleiding doen is inspannend en trekt een wissel op het gezin, en daarna volgt vaak ook ander werk dus ook wel handig om met elkaar te bespreken.

Dit is wel iets anders dan als verrassing sparen voor een gezinsvakantie naar Curacao of zo....

Biny en tuc vinden dit leuk.
  12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vraag me af hoeveel rekeningen sommige gezinnen wel niet hebben als ik zo links en rechts lees.

Voor elk rekeningnummer + voor elke spaarrekening betaal je maandelijkse kosten.
    Plus dat in de tijd dat nog spaarrente bestond deze vaak progressief was. Om die reden hebben wij destijds gewoon 1 spaarrekening afgesloten: bij elke 10k spaarsaldo steeg de rentepercentage.
    Spaardoelen hou ik extracomptabel bij, maar ga niet voor alles een rekening openen..

Buiten het feit dat ik me echt geen voorstelling kan maken van een gezinssituatie waarbij we het over 'mijn en zijn rekening' hebben. Maar dat is meer persoonlijk denk ik.

chrystel73 en Biny vinden dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Whaha jij had nu weer getrouwd met mijn man kunnen zijn. Wij snappen ook al die rekeningen niet en hij geeft als argument: dat kost allemaal geld:roflmao:

Maar nee die mijn en zijn rekening snappen wij ook niet. Wij hebben 1 spaarrekening samen (en beide kinderen 1) en 2 betaalrekeningen. 1 betaal rekening waar de vaste lasten afgaan en 1 als boodschappenrekening.

14. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Hij was al akkoord met de opleiding las ik ergens toch? Hij zag alleen de hoge kosten als minpunt.
    Het woord 'stiekem' is misschien niet handig. 'Sparen voor jezelf' zou wellicht beter zijn.
    Ik krijg echter persoonlijk jeuk van de vraag "of hij dat goed vindt". Het gaat niet ten koste van het gezin oid, dus wat mij betreft heeft hij daar niet zoveel van te vinden...
    Ik heb ook een spaarrekening, waarvan mijn vriend wel het bestaan weet, maar niet wat er op staat. Als hij er naar vraagt, mag hij het best weten, maar verder is dat gewoon mijn ding, net zoals hij zelf ook een spaarrekening heeft.

15. Treez

Treez Niet meer actief

Erg raar is het niet als je bijvoorbeeld zoals wij ook voor jezelf werkt. Je hebt dan een zakelijke rekening nodig en daaraan verbonden zit een zakelijk spaarrekening. Voor je administratie en de belastingdienst is het een stuk eenvoudiger als je een eigen rekening hebt, want anders wordt het wel erg ingewikkeld om alle zakelijke en niet zakelijke uitgaves uit elkaar te pluizen en wat bij welke onderneming hoort in ons geval. Daarnaast hebben we ook een gezamenlijke betaal- en spaarrekening voor privé-uitgaves. Op onze zakelijke spaarrekening sparen we beiden apart en daarvan boek ik regelmatig geld voor cadeautjes.

Waar ik wel benieuwd naar ben hoe anderen het doen met cadeautjes als je geen eigen rekening hebt. Je partner kan dan toch zien als je iets voor hem besteld, waardoor de verrassing er af is?

16. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    #96 wishfulthinking, 21 feb 2018
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
    Als hij het al goed vind/vond waarom moet er dan stiekem geld gespaard worden?

Als de hoge kosten zoals jij denkt het probleem enige minpunt zijn dan kan je toch fatsoenlijk overleggen of het goed is dat zij daar geld voor opzij zet?
    Waarom zou je daar jeuk van krijgen.. Het is toch normaal om te overleggen in een gezin.. ook al heeft het gezin zoals jij zegt hier niet onder te lijden..

Dat jij vind dat hij daar niets van heeft te vinden daar beginnen mij de haren recht van overeind te staan

Hier is het ons geld wat wij samen verdient hebben en wat op 1 grote hoop gaat.. Waar wij samen of alleen iets leuks van doen.. Waar niet stiekem over gedaan hoeft te worden..

17. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Ja, ik spaarde stiekem. Ik had een potje in de keukekast en daar deed ik vaak geld in. Maar dat gebruikte ik dan meer voor een shoarmaatje of als kado-geld. Mijn man kreeg dit ‘door’ en nu sparen we samen ‘stiekem’ :)

Nee, eigenlijk niet dus. Ik heb wel een eigen spaarrekening daar staat de erfenis van mijn vader op.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Klopt, ik heb ook nog een losse zakelijke rekening. Maar wat Amdaa bedoelde ging over prive. Dus echt mijn geld en zijn geld. Dat hebben wij hier niet.

19. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Maar dan ben je er dus wel open over. Wij zitten echt niet bovenop de financiën, maar sowieso wordt alles 1 keer per jaar doorgenomen als we alles weer opgeven voor de belastingdienst.

20. A je to

A je to Bekend lid

7 feb 2016
    944
    1.259
    93
    Helemaal mee eens, ik lees de OP ook heel anders dan de meesten het hier oppakken :confused:
    Succes met sparen én met je studie TS.!

Manque vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina