Kind met TOS en gedrag

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door koter, 25 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koter

    koter Bekend lid

    19 mrt 2011
    684
    3
    18
    Goedemiddag allemaal,


    Onze zoon van bijna 6 is circa een jaar geleden vastgesteld met TOS en dat hij een medium arrangement op de basisschool krijgt van cluster 2 onderwijs (spraak/taal). Gediagnosticeerd TOS (taalontwikkelingsstoornis).
    Met name zijn gedrag geeft van jongs af aan al problemen in het gezin. Onze zoon heeft tevens een sterke eigen wil.
    Er zijn dagen en weken dat alles prima gaat, in die zin dat hij corrigeerbaar is en ook naar ons luistert en dat accepteert.
    Er zijn ook dagen / weken dat hij totaal onhandelbaar is. Hij kan dan ontploffen vanuit het niets, en voor ons onlogische zaken (vanochtend omdat de vlaggetjes van dochters verjaardag hij die met de efteling figuren erop niet mooi vond).
    We proberen in zo’n geval zelf rustig te blijven en uitleg te geven aan hem.
    Dit helpt echter niet. Vaak verzint hij dan iets nieuws wat hij dan vind dat hem irriteert.
    We kunnen niet duiden waar de oorzaak ligt van zijn ontploffingen.

    We zijn samen zo consequent mogelijk. Positief gedrag stimuleren, vaak benoemen, en bij negatief gedrag gaat hij drie minuten (met zandloper) op de nadenkstoel. Daarna mag hij er weer af als hij denkt dat hij weer rustig aan tafel kan zitten bijv.
    Het gedrag negeren hebben we al vaak geprobeerd, maar dan gaat hij bozer worden en zaken stuk gooien.
    Vanochtend zelfs een glas op de grond bewust kapot gegooid.

    Op deze momenten is er niets met hem aan te vangen. Het erge is dat vijf minuten later hij ineens weer superlief kan doen.
    We hebben al vaak met hem gesproken hoe we hem kunnen helpen als hij zo boos wordt maar hij kan zelf ook niet duiden waar het aan ligt.
    Ik hoop dat er ouders zijn die dit gedrag met een kind met TOS herkennen en mij advies kunnen geven.
    Gedrag negeren is erg lastig of positief blijven als hij dingen stuk maakt.
    Hij gaat dan ook echt schreeuwen , mij slaan etc.

    Hoop dat jullie me kunnen adviseren.
     
  2. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.356
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier ook een jongen met TOS die zo kan zijn, maar bij hem ligt het niet aan de TOS maar aan z'n ADHD.

    Als hij echt in een bui is waar hij niet meer te bereiken is, moet hij naar z'n kamer en mag pas weer na beneden als hij rustig is.
    En hij kan na 5 minuten ook weer vrolijk zijn en niet in zien wat er is gebeurd, soms lijkt het wel of hij echt vergeten is dat hij zo boos/verdrietig was.

    Geen echte tips, hier werkt voornamelijk uit de situatie halen, dus andere kamer, andere activiteit.
     
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Ik zou (ouder)begeleiding vragen. Gezien het feit dat hij een ontwikkelingsstoornis heeft, kunnen 'normale' opvoedtechnieken soms slecht of zelfs averechts werken.
    Het ontploffen betekent hier meestal dat mijn kinderen (niet alleen mijn oudste!) overprikkeld en overvraagd zijn. Dat kan een opstapeling van kleine dingetjes, maar er kunnen ook structurele problemen zijn (bijv school toch te moeilijk, te inspannend). Je kunt proberen of je hier een patroon in kunt herkennen. Mijn aanpak bij overprikkeling is voor alle kinderen hetzelfde: lage verwachtingen, aansturen op activiteiten waarvan ik weer dat ze tot rust komen (hier: tablets, TV, bad, douche, trampoline springen, ballen gooien), veel hulp aanbieden.

    Als ik je topic zo lees, vraag ik me af of jullie niet te veel/ te moeilijke taal inzetten op momenten dat hij het moeilijk heeft. Je geeft aan te praten, uit te leggen, hem te bevragen... maar misschien zorgt dat bij een jongen die al moeite heeft met taal alleen maar voor meer 'opstapeling'. Kan zijn dat je misschien veel lager (taal)niveau moet insteken dan.
    Daarnaast is mijn ervaring dat kinderen met een ontwikkelingsstoornis ook vaak een vertraagde sociaal-emotionele ontwikkeling hebben en dus 'jong gedrag' vertonen. Het helpt dan vaak om op dat niveau aan te sluiten, dus je kind te behandelen alsof het 3 jaar was ipv 6. Misschien verwachten jullie hierin te veel en is jullie aanpak van corrigeren niet effectief.

    Maar dit zijn allemaal zaken die een ouderbegeleider bij uitstek (thuis) zou kunnen observeren en jullie gericht advies zou kunnen geven hoe je het moet aanpakken. Misschien eens navraag doen bij instantie die de TOS heeft vastgesteld, welke mogelijkheden er zijn?

    Een zoontje van vriendin van mij met taal/spraak problemen heeft een tijd speltherapie gehad (en zij ouderbegeleiding) naast de logopedie, waarmee het gedrag een stuk verbeterde.
     
  4. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Gisteren toevallig deel 1 van de cursus TOS gehad en ervaren hoe het is om TOS te hebben. Frustrerend om niet te begrijpen wat iemand bedoelt.
    Hier gaven ze ook aan dat opstandig gedrag vaak voorkomt. Vaak kunnen ze zich niet goed uiten en gaan zich dan agressief of opstandig gedragen. Wellicht kan je er met emoticons achter komen hoe hij zich voelt. Als je het dan verwoord voor hem leert hij ook beter zijn emoties verwoorden. Rustig blijven is belangrijk , hoe moeilijk ook. Maar bedenk steeds dat hij er niets aan kan doen en dat hij zich er waarschijnlijk ook rot door voelt of gefrustreerd. En geef complimenten over dingen die wel goed gaan.
    Kache omschrijft ook hoe je er mee om kan gaan. Langzamer praten, goed articuleren, korte zinnen, eenvoudig taalgebruik. Verder kan het ook zo zijn dat er nog een stoornis speelt , maar ik verwacht dat dat al onderzocht is.
     
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Hier ook een meisje met communicatieproblemen. Juist op momenten dat ze heel boos is hebben we blijkbaar iets gemist wat ze ons duidelijk wilde maken. Hier helpt het vaak om te knuffelen en dan proberen uit te zoeken wat ze wil (opnoemen zodat ze ja of nee kan zeggen want na zo n bui zijn haar communicatiemogelijkheden minimaal) inmiddels weten we een aantal dingen waar ze rustig van word (vastklemmen en zingen bijvoorbeeld) en pas daarna gaan we in op waarom ze boos was. Maar onze dochter is ook verstandelijk beperkt dus bij jullie kind werken vast weer andere dingen
     
  6. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    "We hebben al vaak met hem gesproken hoe we hem kunnen helpen als hij zo boos wordt maar hij kan zelf ook niet duiden waar het aan ligt."

    Ik denk dat bovenstaande al een groot aandeel heeft in de frustratie. Hij heeft een TOS. Juist op zulke momenten is het ontzettend moeilijk om in woorden uit te kunnen leggen wat er aan de hand is. Soms weten deze kinderen het wel duidelijk te maken dmv ondersteunende gebaren, maken jullie daar gebruik van?

    Op basis van je verhaal denk ik; minder praten en vragen, meer begrip tonen.

    Mijn dochter kan vrijwel niet praten. Ze is ook wel eens flink gefrustreerd. En ja, soms word ik ook gewoon boos want ik wil niet dat ze mij slaat of ergens mee gooit. Maar ik weet ook dat als ik op ooghoogte ga zitten, haar vraag om bij mij te komen en een dikke knuffel geef, ze ineens veel minder gefrustreerd is. Daarna heb ik het wel met haar over het ongewenste bedrag en benoem ik de oorzaak ook, zelfs als het gaat om vlaggetjes die zij niet mooi vindt. Dan is ze kort verdrietig, verdwijnt die frustratie en kunnen we weer verder met de dag.
     
  7. koter

    koter Bekend lid

    19 mrt 2011
    684
    3
    18
    Dank voor jullie reacties en fijn om ze te lezen.
    Uit de situatie halen proberen we vaak, maar is lastig omdat hij in zon bui vaak van alles kapot maakt..
    We hebben nu een hoekje voor hem in de kamer waar hij dan kan uitrusten dat hoop ik dat dat gaat helpen met een speciale hoofdtelefoon om rust te krijgen in zijn hoofd.. hij pakt nu vaak ook de vtech camera met hoofdtelefoon zodat hij rustig wordt..

    Emoticons kunnen we idd proberen, misschien helpt dat wel idd

    wat houdt precies de speltherapie in ben ik benieuwd ?

    Wat bedoel je precies met de ondersteunende gebaren?
     
  8. marionneke1984

    marionneke1984 Actief lid

    5 jul 2009
    209
    5
    18
    Vrouw
    #8 marionneke1984, 26 apr 2018
    Laatst bewerkt: 26 apr 2018
    Oooo wat is dit herkenbaar! Wij hebben ook een zoon met TOS en gedragsproblemen. Hij wil alles in zijn regie houden en als het anders gaat dan dat hij wil dan ontploft hij.
    Goed uitleggen in korte zinnen en korte woorden en goed duidelijk vertellen wat we wanneer gaan doen helpt hier wel. Hij wil graag elke dag een planning hebben zodat hij weet wat er aan komt. Maar dat kan natuurlijk niet altijd thuis zeker niet als het vakantie is.
    Onze zoon wordt rustiger als hij boos is naar een andere kamer gaat en daar even op de tablet mag.
    Onze zoon zit sinds 2 en half jaar ook al op een cluster 2 school. Daar zit hij echt wel op zijn plek.

    succes!
     

Deel Deze Pagina