‘Voorlopende / snellere' kinderen (deel 2)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja hooggevoelig is ze wel, al is het een heel stuk minder (of ze kan er beter mee omgaan). Dat was 'vroeger' echt heel duidelijk, ook met geluid enzo, en huilen als ze zag dat iemand een ongeluk had gehad, dan huilde ze omdat ze het zo erg vond voor diegene. Dat heeft ze nu niet meer.
    Ik zal eens kijken naar die regenboogtrap, heb er wel eens van gehoord.
    Faalangst, zou kunnen, ik weet het niet. Op school gaat alles altijd goed dus ze weet niet zo goed wat het is om te falen denk ik? Maar paardrijden kost haar wel veel moeite, maar ook veel voldoening als het lukt. Al is haar vertrouwen altijd weer helemaal weg als ze een keer valt of haar paard echt niet wil luisteren. Komt gelukkig niet al te vaak voor.
    Die diepgaande vragen vind ik dus wel raar ;), ken dat absoluut niet van mijn oudste, die vraagt gewoon de geijkte dingen zeg maar.
    Aansluiting met leeftijdsgenootjes heeft ze zeker wel, als ze maar ongeveer dezelfde normen en waarden hebben al zij. Kinderen die gemeen doen of eens hebben gedaan, moet ze niets van weten. Ze snapt ook niet dat kinderen zo gemeen kunnen zijn. Maar dat heeft onze oudste ook heel sterk (en ik ook ;)). Ze is ruim een jaar geleden door een jongetje 'gepest' in de wijk (pestkop van de buurt) en kwam toen overstuur thuis. Daar had ze tot voor kort nog last van, elke avond kwam ze huilend naar beneden omdat ze daar weer over ging dromen.
     
  2. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Tja is dat raar? Wij vinden dat vooral heel bijzonder :p

    Maar je bedoelt of dat een kenmerk van HB is? Dat weet Belize vast, maar denk t wel ;)

    Mijn dochter vraagt niet veel, maar die komt altijd met opmerkingen waar je je wenkbrauwen van optrekt (vooral anderen, ik ben t wel gewend). Ze zuigt informatie en onthoudt ook heel veel.


    Ze klinkt erg gevoelig ja. Fijn dat ze er wel beter mee om kan gaan!
    Als dat met paardrijden het enige is.. dan zou ik er niet teveel aandacht aan besteden. Maar zou wel vragen waar precies ze bang voor is en waarom.

    Positief dat ze gemene kinderen links laat liggen!
    Mijn dochter klapt er eerder door dicht dan dat ze gaat/ging huilen. Daardoor merkte ik het niet zo op, ze lijkt dan juist sterk. En thuis kan ze ook behoorlijk stevig te keer gaan. Hoezo bijt ze niet van zich af..?

    Schreef t hier laatst al, ze heeft pas een cursus rots en water gedaan.. werkt echt bizar goed voor haar.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    :))))
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    met als maandag er niet was bedoelt ze volgens mij welke dag is dan de 2de drukste dag. Over opa denk ik dat ze zich zorgen maakt, en wilt weten of opa genoeg geld heeft?
    op school moet ze wel de dingen hebben waar ze moete voor moet doen. Als het kind alles perfect en moeiteloos,foutloos maakt dan krijgt ze wel verrijking. waarom heeft ze geen verrijking? de methode toetsen laten zien wat het kind verder nodig heeft.
     
  5. maliro

    maliro Niet meer actief

    Inmiddels heb ik data binnen. Dochter wordt over 12 dagen getest, mijn zoon mag in de meivakantie. Erg spannend allemaal (naja het maakt me niet uit hoe intelligent ze wel of niet zijn want ik vind ze zowiezo geweldig. Maar voor de scholen is het wel belangrijk).
     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Het belangrijkste vond ik dat je een rapport krijgt waar je iets mee kan en je kind in herkent. Weet je hoe lang het duurt voor je de resultaten hoort?
     
  7. maliro

    maliro Niet meer actief

    Voor mijn dochter hoor ik het ws dezelfde week nog (er wordt bij haar spoed achter gezet op verzoek van school), van zoon weet ik het niet precies.
     
  8. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hallo.
    Even een vraagje.

    Mijn jongste dochter (eind januari 2014) kan al beginnend lezen en schrijven kwam ik pas achter. (niet door ons aangeleerd). Ze is een pienter meisje met een goed geheugen en pikt dingen snel op (maar is ook een 3e kind) maar niet het idee dat ze verder voorloopt met andere dingen.

    Ze zit sinds februari op school.

    Zouden jullie dit (het kunnen lezen en schrijven) aankaarten op school en moeten ze er iets mee? Of gewoon zo laten en al het initiatief bij haar laten?
     
  9. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Wat versta je onder beginnend lezen en schrijven? Op zich is dat wat ze ook doen in de kleuterklas. Letters leren, rijmen, leren herkennen met welke letter/klank een woord begint enz; allemaal beginnend leren lezen.
    Maar met ‘beginnend lezen en schrijven’ bedoel je misschien dat ze al fonetisch zelf wat dingen schrijft? Zo vulde mijn dochter in groep 1 al zelf deels de vriendenboekjes in. Bijv, Wat is je lievelingseten? -pietsa- :roflmao:, en daarmee was ze wel echt veel verder dan klasgenootjes. Ik zou dat dan wel vertellen in een oudergesprek zodat jullie in de gaten kunnen houden of je op school en thuis hetzelfde beeld hebt over haar kunnen.
     
  10. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Ze leest korte klankzuivere woordjes zoals wip, zak, loop, maan, pop ree, kim etc (kent ongeveer 16 letters) en ze schrijft ook woordjes zoals voorbeeld hierboven en mama, papa, opa en oma (dat onthoud ze)

    Dus nog geen ie, oe, ui etc (haar ook nog niet uitgelegd)

    Oudergesprekken zijn aan het einde van het jaar. Vorige zijn net geweest maar toen zat ze net op school dus geen uitnodiging voor gekregen.

    Dan wacht ik inderdaad het oudergesprek af. Ze zegt de laatste tijd wel vaker dat school "saai" is maar weet niet of ze dit echt zo vindt (eerste 2 weken ging ze vol enthousiasme, nu niet meer) of dat ze haar zus na doet (die school echt niet leuk vindt)
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze krijgt wel plus boekjes, behalve voor rekenen, want ze heeft de extra oefening uit het gewone boek nodig, en haalt dan vervolgens wel 10-en :)
    Nu voor het eerst dat iets haar moeite kost; de tafels. Er was even frustratie en verdriet maar daarna heeft ze haar schouders eronder gezet en het werkboekje dat ze mee naar huis heeft meegekregen elke avond en ochtend aan gewerkt. Heb zelf ook nog wat sommen voor haar gemaakt (met dat elk cijfer een letter is en zo komt er een zin uit die ik dus voor haar heb bedacht, had ik voor de oudste destijds ook gedaan, vonden/vinden ze superleuk!). Ben zo blij die motivatie bij haar te zien! Ik geloof ook niet dat ze hb is, ze is slim en heeft misschien wat trekjes, maar verder is ze gewoon op haar manier bijzonder ;)
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Even nog een vraagje, gaat niet over mijn dochter: als een kind getest is en er komt uit het IQ 125 en performaal 135, is een kind dan automatisch hoogbegaafd? Of gewoon slim en zou het ook hoogbegaafd kunnen zijn?
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    125 is dan verbaal neem ik aan? Je krijgt voor zover ik weet het verbaal iq, performaal iq, de resultaten van verwerkingssnelheid etc. en een totaal iq door. Al die dingen tellen mee om tot een tiq te komen (behalve iets van een taaltest), dus qua intelligentie kun je met deze twee resultaten (nog) niet zeggen of het kind wel of niet hb is. Maar dit zijn geen lage scores, dus meerbegaafd zal vast en hoogbegaafd kan ook als ze het plaatje compleet hebben.
    Edit, of bedoelen ze met 125 het tiq? Dan is het kind niet hb, maar mb.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geen idee, bovenstaande is hoe ik het te horen kreeg ;). Maar ik heb nogal het idee dat ze vooral heel graag wil pronken met dat haar kind hb zou zijn. Wat ik dus betwijfel, want een hoog iq is dus niet meteen hoogbegaafd. Heb verder helemaal geen goede band met haar dus snap het ook niet zo goed dat ze met dit verhaal bij mij komt. Weet wel dat de opvoeding ook wat tekort schiet en dat ook een oorzaak zal zijn van de gedragsproblemen, maar het is natuurlijk makkelijker om het op hb zijn te gooien :rolleyes:
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Volgende keer even naar het tiq vragen als ze het allemaal zo vaag houdt ;).
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    Bij een disharmonisch profiel krijg je in principe geen total IQ, maar verbaal en performaal en bv. verwerkingssnelheid ed. Daarnaast worden er vaak nog meer dingen 'meegenomen'. Bv. als een kind heel faalangstig is, dan kan dat het testresultaat beinvloeden. Dan is het kind niet opeens hoogbegaafd met een lagere scoren oid, maar het wordt vaak wel benoemd als dat invloed had ed.
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zal ik eens doen, zal wel begin september worden pas vermoed ik ;)
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    met alleen 1 getal kun je niets zeggen over het IQ

    je hebt een verbaal gedeelte en een perfomaal gedeelte. Daarnaast heb je ook nog de verwerkingssnelheid.
    En dan zelfs zijn de verbale en perfomale gedeelte opgedeeld in verschillende onderdelen.

    Mijn zoon scoorde op het verbale taal gedeelte 127 , maar op het rekengedeelte veel lager (heeft ook discalculie) waardoor het eindcijfer van het verbale gedeelte op 117 uitkomt.

    Bij het performale gedeelte scoorde hij 70 (wat gelijk staat met moeilijk lerend) en ook daar zag je verschillen tussen de onderdelen. Dit zijn opdrachten waar inzicht in verwerkt zit. Doolhoven oplossen, met blokken dingen na bouwen etc.

    Zijn verwerkingssnelheid valt nog net in het normale gedeelte.

    Omdat het verbale en perfomale zo ver uit elkaar liggen kunnen ze geen totaal IQ geven.

    Voor mijn zoon betekend dit dat hij verbaal prima de havo aan zou kunnen maar dat dit door het perfomale gedeelte eigenlijk onmogelijk is voor hem (theorie kan hij prima aan maar in de praktijk brengen kost hem ontzettend veel moeite) Daarom de keuze TL voor hem gemaakt en wie weet misschien stroomt hij aan het einde hiervan wel door naar de havo.

    Dus heel leuk dat ze pronkt met een getal maar het zegt , in dit geval, erg weinig omdat de rest van de resultaten je onthouden worden.
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Dit is wat mijn zoon mee kreeg van de psychologe omdat hij er opstond de uitslag zelf te krijgen. Vind het zelf een hele heldere en duidelijke uitleg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee. als Performal 135 is, net boven hb grens, maar totaal IQ 125 is dan ligt verbaal of/en Vsnelheid op gemiddeld, maar misschien er een dan aan de hoge kant van de gemiddeld, of juist een daarvan op onderkant van gemiddeld. 125 is best slim. ligt ook aan de leeftijd, en de test als je over Hb moet spreken. tot een bepaalde leeftijd heet het ontwikkelingsvoorsprong. met de leeftijd gaat de test ook anders worden en bij sommige testen vanaf 8 jaar oud kun je bij een score boven 130 over HB spreken.
     

Deel Deze Pagina