“Kleuter in het lichaam van een peuter”

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Archie83, 24 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook altijd eerlijke antwoorden, die passen bij hun niveau. Er zijn verschillende familieleden overleden, en telkens vertellen we dan eerlijk wat er is gebeurd en beantwoorden we vragen, en we laten ze ook zelf denken over hoe zij het zien. Peuters en kleuters kunnen zoiets soms zelfs beter begrijpen en een plek geven dan volwassenen, en ik wil er ook absoluut geen taboe van maken.
     
    Amarens en Archie83 vinden dit leuk.
  2. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Fijn om te lezen! Hilarisch antwoord van je oudste haha
    Leeftijdsadequaat heb ik zeker qua speelgoed al wel losgelaten, maar mag ik misschien in mijn antwoorden op haar vragen ook wat meer doen...
     
  3. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Ik geef antwoord, maak nergens taboe van en probeer niet om de hete brij heen te draaien. Denk dan soms achteraf 'heb ik niet teveel/te weinig gezegd?!' of was dat nou wel zo handig. Gewone moeder onzekerheid denk ik... Denk ook dat iedereen dit soort vragen krijgt. Neem alleen wel aan dat er meer moeder zijn die zich soms wat overvallen kunnen voelen door dit soort vragen, zeker als ze wat eerder komen dan je verwacht. Lijkt me toch dat we allemaal wel eens wat onzeker kunnen worden over 'wat vertel ik wel en wat niet? en 'hoe vertel ik dat dan?'. Vind het lastig afstemmen nu ze nog zo jong is omdat ze, hoewel ze erg talig is, ook lang niet alles goed kan verwoorden uiteraard en ik dan wel die radartjes in dat breintje zie gaan... Niks ernstigs en ze komt wel met nieuwe vragen als ze ze heeft hoor, maar zoals eerder al gezegd; beetje herkenning over en weer is wel fijn.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    Is ook moeilijk hoor hier stond gisteren het 1800 journaal aan. Nu heeft ze het dus alleen maar over de griep in China, vindt dit totaal niet eng en dan ook over doodgaan etc. Maar ik ga denk ik toch maar even oppassen met journaal aanzetten, want ze pikt het te goed op.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.974
    8.776
    113
    @Siepie85

    Wij kunnen ook geen nieuws kijken of luisteren. Kan alleen als hij op school zit of op bed ligt. Hij hoort alles en kan zich ook zorgen maken.

    Ze hebben nu weer een wissel van juf op school en die blijft tot het einde van het schooljaar maar merk dit wel aan hem. Hij maakt zich overal druk om, binnenkort ook afzwemmen voor a. Kan hij overigens heel goed maar maakt zich toch druk.

    Komende week weer toetsen op school dus ik hoop dat hij ze gewoon kan maken. Krijgen we tenminste een beetje duidelijkheid waar hij zit.
    Heb niet het idee dat hij echt op niveau werkt. Leuk die extra boekjes maar hij is onrustig. Zou leuk zijn wanneer hij weer enthousiast zou zijn.
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    gekke hier ze maakt zich totaal geen zorgen vindt het alleen maar bijster interessant. Maar is sowieso eigenlijk nooit ergens bang voor. Alleen vindt dit niet echt geschikt zelf voor een 3.5 jarige.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Toen ze klein waren keken wij nooit het nieuws met hen erbij, ze pikten veel te veel op. En ook nu, ze zijn inmiddels 7 en 10, kijken we met hen enkel het Jeugdjournaal. Dat geeft al genoeg 'stof tot nadenken'. Met 2/3 jaar was het op zich nog niet zo'n probleem, behalve dat ik het niet geschikt vond, maar met een jaar of 5/6 werd de oudste heel onrustig door bepaald nieuws. Ze begreep het wel, maar ze miste bepaalde kennis waardoor ze het nog niet in een breder perspectief kon plaatsen, zeg maar. Zo werd ze door de oorlog in Syrië erg bang dat de oorlog ook in Nederland zou komen, ze had geen goed besef van hoe ver Syrië van Nederland vandaan ligt en ook nog onvoldoende kennis van hoe samenlevingen in elkaar zitten ed. Ook nieuwsberichten over bepaalde aanslagen hielpen niet mee. Inmiddels is ze een stuk ouder en kan ze dingen veel beter plaatsen. Maar nog steeds probeer ik haar soms te beschermen, zo wilde ze twee jaar terug een spreekbeurt houden over de Tweede Wereldoorlog en ze wilde informatie en foto's opzoeken over concentratiekampen...dat vind ik dan dus niet goed. ;) Maar ik ga wel met en voor haar op zoek naar informatie die wel geschikt is. Ze leest bv. ook geschiedenisboeken voor jongeren ipv voor jonge kinderen, omdat ze dat super interessant vindt en meer over wil weten. De jongste heeft minder last van het nieuws ed, die leeft meer 'dichtbij huis' en is meer bezig met de dingen meer direct om haar heen.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.974
    8.776
    113
    De zorgen kwamen ook pas later. Hier vroeg hij wel met 3.5 dingen over die hij dan hoorde. Maar wat je zegt niet geschikt.
    Nu is hij 5 en maakt zich dan wel zorgen, stelt dan ook vragen. Het enige journaal wat hier op staat als hij thuis is dat is het Sinterklaasjournaal.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  9. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja ik snap je behoefte aan tips en ervaringen hoor:)
    Niet lullig bedoeld maar hoe beoordeel je dat het geen normale peuter frustratie is? Mijn dochter ligt ook echt regelmatig een ochtend elk half uur op de grond te krijsen, zo erg dat ze er bijna in stikt.
    Mijn tip zou zijn om vooral nuchter eronder te blijven. Prima dat ze af en toe met oudere kinderen speelt maar af en toe ook gewoon proberen met leeftijdsgenoten.
    (mijn zoon is bijv. geobsedeerd door dingen van Lego bouwen, wat hij ook wel erg goed kan voor een 3-jarige. Maar ik stimuleer hem juist ook echt om af en toe te gaan kleuren of buiten met andere kinderen in de zandbak te spelen ook al ligt daar niet zijn voorkeur en vindt hij dat lastig)
    Verder er rekening mee houden bij het kiezen van een basisschool. Mocht ze dan extra uitdaging nodig hebben, dat ze dat daar ook goed aan kunnen bieden. Fijn dat de psz er goed mee omgaat iig.

    Als ze duidelijk behoefte heeft aan uitdaging op bepaald gebied zou ik het dus wel aanbieden maar haar ook vooral niet overvragen voor haar leeftijd en niet te snel in een hokje plaatsen ofzo (kan even niet de goede uitdrukking bedenken). Bijv. dat het contact met jongetje bij de zandbak dit keer niet lukte is jammer. Maar je kunt haar ook vertellen dat het jongetje het misschien leuk vindt als ze bijvoorbeeld een complimentje over zijn mooie fiets geeft (ik verzin maar wat).. En blijven proberen..

    Maar goed, ik hou van een hele nuchtere aanpak. Als het niet jouw ding is, moet je mijn reactie maar vergeten;)
     
    Siepie85 en Amarens vinden dit leuk.
  10. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Oh en wat betreft de dood bijvoorbeeld, daar geef ik mijn peuters ook gewoon een eerlijk antwoord op, maar dan wel in Jip-en-Janneke taal uiteraard. Vooral er niet omheen draaien. En ja, dan kan het zomaar dat ze dat even moeten verwerken. Onlangs had ik het er een keer met mijn zoon over en die blijft dan de rest van de dag er ook wel op terug komen. Op die manier verwerkt hij dat en dan is het vaak ook goed.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.825
    14.155
    113
    Geef ook gewoon aan als jij het ook niet weet, of dat je dat samen eens gaat zoeken in de bibliotheek ofzo. Mijn ouders hadden t best zwaar. Hoe moet je omgaan met een kind van net aan 4 die je vraagt hoe de wereld door andermans ogen er uit ziet...gewoon als ik met jou even van ogen wissel. Is rood dan nog dezelfde rood of ziet het er toch anders uit? En dat zij niet alles wisten op mijn vragen was ook goed als antwoord. Of ik kreeg de vraag wat ik dacht (meer uit wanhoop maar t leerde me wel logisch redeneren). In elk geval beter dan een "verzonnen antwoord". Hier mag ze alles vragen, maar zal ze ook moeten leren luisteren naar het antwoord. In die fase zitten we nog niet maar gezien haar doen en laten hebben we dat uitgangspunt hier vast neergelegd samen, ook als oefening om respect en geduld leren krijgen.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  12. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Heb niet alle reacties gelezen. Maar herken wel wat je schrijft.
    Hier een jongetje van 23 maanden. Die voor loopt op mn andere 2 kinderen. En er ook veel minder kinderachtiger uit ziet dan andere van zijn leeftijd. Hij is een hele gefrustreerde baby geweest. Die wilde spelen maar de vaardigheden nog niet beheerste.. Die met bijna 3 maanden ging rollen en zn hoofd nog niet omhoog kreeg omdat we dat niet geoefend hadden vanwege reflux. Die boekjes bekeek in de box met aandacht die ik niet van mn andere kinderen heb gezien. Enz enz enz. Pas kwamen we in een winkel waar een stapje stond met 2 wieltjes voor en 1 achter. En meneertje stapt op en stept zo weg de hele winkel door. En schik dat hij had. Hij kon zelfs n paar maanden terug al koppelthe duikelen. Sta elke dag verbaast over zowel wat hij zegt als doet. Als baby had hij meer frustraties dan nu. Scheelt ook wel dat hier ook speelgoed is voor oudere kinderen. Hij is erg zelfstandig en resoluut in zijn beslissingen. Zn fop heeftie weggegooid en nooit meer naar omgekeken en zulk soort dingen. Hij slaapt ook al in een peuter bed. Dat koste hem ook helemaal geen moeite. Geniet van dingen die hij mag doen die grote mensen ook doen. Hoort hij mij zeggen dat ik koffie ga zetten, dan komt hij eraan en zet de knop van de Senseo aan en pakt een koffiepad. Hij kan dingen opzoeken als je het hem vraagt.

    Misschien voor je dochter leuk een boekje voor voorbereidend schrijven? Zo één waar je van die patroontjes in kan tekenen?
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Ik herken ook wel het eea. Alleen het echt willen oefenen van dingen niet zo. Beide meiden wil(d)len bijna nooit hulp met het leren van nieuwe dingen. Ze doen het op hun eigen manier of gewoon niet.

    Met de oudste twijfelde ik ook continu of ik het wel goed zag dat ze zo voor liep. Toen ook een kdv waar ze behoorlijk strak naar de leeftijd keken ipv waar het kind aan toe is. Voor haar hebben we de laatste 3/4 jaar voor ze naar school ging een oppas aan huis gevonden. Op het kdv had ze helemaal geen aansluiting meer en was ze echt niet blij. Met M hebben we meer geluk op het kdv. Het kdv zit in hetzelfde gebouw als de school en BSO. Alles is mega kleinschalig, school heeft maar 3 klassen. Ook zit er nog een klas voor geestelijk en lichamelijk gehandicapten kinderen. Regelmatig worden activiteiten gecombineerd, met de ‘speciale’ klas wat minder, afhankelijk van wat de kindjes op dat moment aan kunnen qua spanningsboog en prikkels. Op het kdv kijken ze niet zo zeer naar de leeftijden en houden ze heel bewust geen lijstjes bij van wie wat kan volgens bijvoorbeeld ‘kijk’. M mag regelmatig mee naar de BSO om daar te spelen, ze spelen wel eens samen met de onderbouw klas (groep 1 t/m 3) en de juffen van deze klas kent ze en zij kennen haar. Ze wordt hier dus echt gezien.

    Over het niet kunnen van dingen maar wel willen, dat is echt super vervelend. Misschien heb je nog iets aan het topic over snellere kindjes in de schoolgaande kinderen groep.

    En idd lekker veel buiten laten spelen, daar leren ze ook super veel van.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  14. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Nuchterheid is zeker mijn ding ;)
    Dank voor het meedenken en je suggesties!
     
  15. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Herkenbaar! Vooral de frustraties als baby (sinds ze kan praten wordt het beter!) en de zelfstandigheid komen me bekend voor. Zindelijk worden ging super makkelijk want ze had bedacht dat ze die luier maar niks vond en wilde hem niet meer om. Sindsdien (half jaar verder) zijn de ongelukjes op 1 hand te tellen. Peuterbed was ook een eitje want ze had een “groot bed” bij dr nichtje gezien en wilde dat ook wel. Top! Zelf aankleden is momenteel favoriet en gaat ook de goede kant op. Heel handig, dat zelfstandige! (Al bedenkt ze dus soms opeens dat ze iets niet meer zelf wil doen en dat doet ze t dus ook écht niet ;))
    Goeie tip van dat voorbereidend schrijven!
     
  16. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Wat klinkt dat super fijn voor je jongste! Helaas hier meer een situatie zoals je die met je oudste hebt gehad.
    Ze kijken erg naar leeftijd en kijken ook niet echt verder dan de buitenkant, zeg maar.
    We hebben maandag gehoord dat er een plekje vrij is gekomen op de peutergroep (dit nu op een verticale groep van 0-4) waar leidsters zitten waar ik wat meer vertrouwen in heb en waar wat meer oudere kindjes zitten. Ze volgen daar ook meer een programma (vve groep) en ondernemen wat meer met de kinderen, ook buiten het gebouw van de opvang. Ben benieuwd wat ze daarvan gaat vinden.

    Ik ken dat topic niet, maar ga zeker kijken! Is dat niet alleen voor oudere kids?
     
  17. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Nou dus de knoop mbt kdv is doorgehakt en hoop dat ze een beetje opleeft in die andere groep. Ze zegt dat ze niet naar de andere groep wil want ze heeft twee vriendinnetjes in deze groep, maar die gaan over een a twee maanden naar de basisschool dus dat afscheid komt er sowieso aan.

    De leidster aan wie ik vertelde dat ze over gaat naar een andere groep reageerde flauw en nogal verontwaardigd alsof het een persoonlijke aanval op haar was. Ze snapte onze keuze ook echt niet want “ze vindt baby’s toch ook interessant?”. Dat bevestigt eigenlijk alleen onze keuze maar :).

    Verder heb ik bij de kringloop een junior Bosatlas gekocht. Aanvankelijk meer voor mezelf als soort jeugdsentiment maar de kleine meid was er tot mijn verbazing intens gelukkig mee en we zijn de hele middag bezig geweest met aanwijzen wie waar woont, meten hoeveel afstand er tussen ons en opa en oma zit en dat soort dingen.

    Merk dat jullie verhalen me wel goed hebben gedaan en inspiratie geven. :)
     
    owly vindt dit leuk.
  18. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Dat is ook echt wel een rare reactie van die leidster zeg:confused:
     
  19. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Leek wel alsof ze het als een persoonlijke afwijzing voelde ofzo. Heel onprettig gesprek, helaas.
     
  20. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    ‘Officieel’ denk ik wel, maar iedereen is meer dan welkom. Het gaat vaker over jongere broertjes en zusjes hoor.

    Wanneer mag je dochter bij de andere groep beginnen?
    En met de keuze voor de basisschool is die straks wel iets om in gedachten te houden...

    M mocht vandaag weer bij de BSO spelen. Ze had het weer erg leuk. Nu had ze vooral alleen gespeeld maar het ging weer super goed.
     
    Archie83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina