• Energierekening • pt 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 28 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Oh ja wij hebben hem in sept 2021 vastgezet met startdatum dec 2021, omdat toen ons oude contract verliep. Normaal stapten we elk jaar over voor de welkomstbonus, maar toen gingen de prijzen al omhoog en ik kon hem toen voor 5 jaar vastzetten voor een prima prijs bij de groenste leverancier van NL, zodat ik een paar jaar niet hoefde te gaan puzzelen waar we het goedkoopste uit waren.
    Pure luiheid eigenlijk en vooral heel veel mazzel achteraf. Hier zowel gas als stroom vast.

kyara vindt dit leuk.
  2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    HIer staat de jaarnota in de app. Ondanks dat we een paar keer het termijnbedrag naar beneden hebben bijgesteld krijgen we bijna 500 euro terug.

3. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.113
    1.180
    113
    Vrouw
    Voor electra ben je als je meer oplevert dan verbruikt in een jaar met het prijsplafond echt minder voordelig uit. Het prijsplafond net al zijn rare termijnen werkt dan averechts....

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar het is niet dat het constant per maand wordt berekend. Er is voor de meeste mensen 1 knip en die kan dan voor mensen onvoordelig uitkomen, maar ook helemaal prima. Bij sommige mensen maakt het helemaal niet uit omdat hun termijn al goed loopt, bij andere mensen komt het prima uit en bij weer andere komt het nadelig uit. Dat klopt en dat zal ik ook niet ontkennen, maar het is onmogelijk om een systeem te maken wat uitvoerbaar is én voor iedereen goed uitkomt én betaalbaar is uit de belastingen.

nelta vindt dit leuk.
  5. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Bi-zar gewoon!

Nikki23 vindt dit leuk.
  6. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.113
    1.180
    113
    Vrouw
    Ik snap dat ook allemaal wel en de intentie van het prijsplafond is ook prima.

Maar wanneer het voor mensen nadelig uit pakt vind ik daar wel wat van. Dan zou je gewoon de optie moeten hebben om niet aan het prijsplafond mee te doen..

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Wanneer Je zonnepanelen hebt die veel opleveren en waarvan je de opgeleverde stroom niet mee kan nemen... ja, dan wordt je wel degelijk flink genaaid. Zou in mijn geval dan om honderden euro's gaan.

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Dan krijg je mensen die alleen in een bepaalde periode mee willen doen, mensen die alleen voor gas mee willen doen, mensen die alleen voor elektriciteit mee willen doen, enz, enz. Dan zegt daarna de overheid dat je alleen kunt kiezen voor alles of niks en dan zijn mensen daar weer boos over omdat dat voor hen niet goed uitkomt, enz, enz.
    Een beleid zal altijd gaan over de grote getallen en de grote groepen. Als er individuele situaties zijn waar mensen ontzettend het schip in gaan met het prijsplafond, dan moet er op individueel niveau gekeken worden wat er kan, bijvoorbeeld met bijzondere bijstand of dergelijk, maar dat soort zaken zijn niet te regelen vanuit 1 wet. Zeker niet in de termijn waar we het nu over hebben.

Zxcvb vindt dit leuk.
  9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar het gaat om 1 knip in het jaar, niet om een maandelijkse verrekening. Dus de meeste opgeleverde stroom kun je wel meenemen, maar mogelijk een stukje niet. En honderden euro's, hoe is je huidige verbruik en oplevering dan?

10. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Bij pure energie staat dat je niet onder het prijsplafond valt als je tarieven lager zijn. Lijkt me niet dat ze dan je opgewekte energie wel volgens die regels gaan verwerken, want je hebt niks met die grenzen van 1 januari en 31 december te maken.

femkes vindt dit leuk.
  11. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.113
    1.180
    113
    Vrouw
    Er zijn eigenlijk 3 knippen. 2x op 1 januari en 1x met je jaarafrekening.

Je hebt dus eigenlijk 3x met een half jaar van doen

En wij hebben een jaarcontract voor gas en elektra (wel hoger dan plafond) maar eigenlijk worden onze voorwaarden dus gewoon halverwege contract aangepast.

Overigens hebben best een aantal partijen in de 2e kamer aangegeven het niet eens te zijn met de regeling voor zonnepaneel houders. Ik hoop dus dat daar (evt. Met terugwerkende kracht) nog wel wat uitkomt

MadeInUSA vindt dit leuk.
  12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Ik heb ook nog richting de 1000 kwh over uit 2022, dat was mijn voorraadje voor de koude maanden, als ik die niet in kan zetten scheelt dat dus inderdaad uiteindelijk tussen 400 (prijsplafond) en 830 euro (huidige markttarief) als ik die moet afnemen. Terugverkopen levert 55 euro op. Als je jaarrekening vroeg valt ben je dan sowieso zuur, ik heb een jaarrekening in juni dus ik hoop dan maar op een heel zonnig voorjaar om het hopelijk recht te trekken.

Zara75 vindt dit leuk.
  13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Ja dit. En die 3 knippen kunnen je véél geld kosten.
    Als ik afscheid moet nemen van mijn wintervoorraadje, dan wil ik daar marktconform tarief voor in plaats van een fooi. Dan loopt het netto uiteindelijk wel los.
    Je voert een energiebeleid, doet investeringen, en halverwege het spel worden de spelregels helemaal omgegooid.

14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar ze verdwijnen niet, en anders stap je toch over per zsm, dan valt 2023 bijna gelijk met je jaarnota.

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat is al jaren bekend. De salderingsregeling staat al jaren op losse schroeven.

Havermout vindt dit leuk.
  16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Tot 2025 was salderen nog 100% gegarandeerd en dan afbouw tot 2031. Een heel andere situatie dan nu 1000 KWh in de prullenbak gooien die nog volledig gesaldeerd hadden moeten worden.

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dan kun je toch zsm overstappen? Dan wordt januari 23 gesaldeerd met zomer 23.

Wij hebben al 9 jaar zonnepanelen en toen was er al sprake van dat de saldering zou verdwijnen.

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar wat verbruik je dan per maand? Ik lever vanaf maart al ongeveer evenveel terug als ik verbruik, vanaf mei meer dan ik gebruik. Vanaf oktober weer meer verbruik dan opleveren. Als je afrekening in juni komt en je zonnepanelen zijn afgesteld op je verbruik, dan zou je toch geen 1000-den kwh te kort moeten komen bij afrekening?

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben trouwens wel benieuwd of het zo werkt. Het prijsplafond geldt voor het tarief, je jaarrekening wordt wel gewoon gesaldeerd.
    Dus stel je verbruikt in januari, februari en maart 100kwh meer dan het prijsplafond. Dan wordt het tarief voor de 100 hoger dan voor de rest. Maar op je jaarafrekening heb je nog 1000kwh over van eerdere maanden, wordt dat dan niet gewoon op je jaarrekening met elkaar verrekend? Want dan doet het tarief er niet toe.
    Hoe gaat het nu met mensen die een variabel tarief hebben en de ene maand meer terugleveren en de andere maand meer afnemen? Daar kan ook een tariefverschil in zitten, hoe werkt de afrekening dan?

kyara vindt dit leuk.
  20. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Dat doet niks af aan het lot van die 1000 kwh van dit jaar, die je dus NIET mag inzetten voor je verbruik tot t plafond zoals het er nu voorstaat.

Ik krijg er panelen bij (zou januari worden, we gaan echter voor een upgrade dus dan wordt 't ergens in het voorjaar) in voorbereiding op een warmtepomp en elektrisch rijden in de toekomst, en zal dan een tijdje (zeer)ruim overproductie. Dus ik ga wel strak op de meter zitten en overstappen naar iemand met een betere terugleververgoeding zodra we de winter terugverdiend hebben.

Deel Deze Pagina