Als het buiten nog 16 graden is hoeft je cv maar even aan te slaan om het aangenamer te krijgen. Als het buiten opeens 5 graden kouder is en het ook nog eens vochtiger wordt dan moet je cv langer branden . Het water in de waterleiding buiten en onder de grond wordt ook weer kouder waardoor de cv harder moet branden als je douche aanzet.
Ja zie! Ws omdat het wel erg koud was buiten! zaterdag hebben man en ik gedoucht en Mini O, M en L is ook in bad geweest. Al doe ik haar beneden in de gootsteen (we hebben een grote en diepe gootsteen en dat is perfect met een kleine baby) en daar hebben we een elektrische boiler onder dussss. Dat scheelt gaskosten. Dit is hoe het ging: Ikzelf heb ong 5 min gedoucht. Man ook zoiets denk ik en de 2 middelsten hebben we onder de douche gezet (handdouche, tussendoor uitgezet tijdens het inzepen..) afgespoeld en klaar. Nou niet bepaald een heerlijke douche sessie (maar prima want weinig tijd).
Wij hebben namelijk airco’s door het hele huis en beneden staat de airco elke dag op 21 graden. En boven staan ze elke dag 30 minuten op ontvochtigen.
Airco's worden in het algemeen niet gezien als een goede vervanger van een CV als het gaat om milieu en om geld. Wat betreft het laatste: wie zegt dat de elektriciteitsprijs niet ontzettend gaat stijgen de komende tijd? Mocht je zonnepanelen hebben, dan leveren die in de periode dat je het warm wilt hebben, ook minder op.
Wij hebben er 3 in huis. 1 beneden en 2 boven. En de 2 airco’s boven koelen/verwarmen de hele bovenverdieping plus de gang beneden. Kijk maar eens op airco plaza Zwolle, daar komen onze airco’s vandaan.
Hier word dat gewoon tegen elkaar afgestreept, wat we in de zomer te veel hebben opgewekt word in de winter verrekend. En al zou dat niet meer gebeuren is het tot nu toe nog steeds goedkoper dan gas.
Ja, verrekend, op papier, maar in praktijk betekent dat je airco niet op zonne-energie draait, maar op een ander soort energie, meestal grijs.
Dat ontvochtigen wil ik ook nog even uitzoeken. Vorige keer probeerde ik het, maar het blaast dan koude lucht, klopt dat? Voor zolder vind ik het wel een goede optie, want daar hangt vaak ook wasgoed. En is 30min dan lang zat?
Dat zal vast, maar daar lig nu echt niet wakker van eerlijk gezegd. Al die houtkachels zijn ook niet milieuvriendelijk en de cv is gewoon onbetaalbaar bijna.
Welke airco’s heb je? Want hier kan je de temperatuur instellen. Ik heb de airco’s altijd op 19 graden staan als ik de lucht ontvochtiger aan heb staan. In het display staat er bij mij een druppeltje, die moet je selecteren.
Een airco kost toch ook veel geld om aan te schaffen? Daar kun je heel wat maanden van stoken als de prijs zo hoog blijft. Als de prijs weer zakt, je een toelage krijgt de komende maanden en/of het energieplafond komt, kun je van dat bedrag nóg langer stoken. Ik zou toch meer naar de langetermijn kijken en minder naar het hier en nu.
Airco is gewoon een warntepomp. Wij hebben 6 airco's. Die beneden verbruikt 0.6 kwh per uur als ik hem op 24 graden zet en op low. Het is hier binnen dan binnen een halfuur 22 graden. Dat is dus 0.36 cent per uur met de huidige stroomprijs van 61 cent. Wij zetten hem doordeweeks rond 1900 uur aan tot een uur of 21.30. Dat kost me dus in totaal 0.91 cent voor een avond verwarmen in het weekend staat ie meestal aan vanaf 1300 tot 2200. Dat kost me dan 2.88 euro. Dat red ik bij lange na niet met de kachel want wij betalen voor 1 kuub 2.71 en 8 uur lang je cv op 22 graden kost je vele malen meer dan 2.88. Wij hebben dit jaar in februari volledig met aircos verwarmt, ook boven. Dat heeft me 200 euro gescheeld in alleen al februari. In februari 2022 had ik een verbruik van 180 euro en in 2021 was dit 383 euro.
Wij hebben Haier. Ja ik kon de temp wel instellen, maar wist niet wat verstandig was bij ontvochtigen
Wij kregen de eindafrekening van eneco. Afgelopen jaar slechts 885 kuub gebruikt tot mijn verbazing en 2775 kwh. Vind ik voor een gezin van 4 echt netjes. Hopelijk dit jaar weer een zachte winter. Nieuw termijnbedrag ook slechts 60 euro per maand omhoog.
Februari 21 stonden we met zn allen op het ijs en was het veel kouder dan dit jaar. Dat kun je dus niet zo vergelijken. En als het straks kouder wordt gaan de airco’s ook meer verbruiken en redt je niet met 91 cent per dat.
ik ook hoor. Met mijn 0,94 en 3,39. Ik wil wel een brief dat het omlaag gaat Maar ja dit is pas 20 oktober ingegaan.