BTW is gewoon de omzetbelasting die je overal over betaalt. Energiebelasting is een samenvoeging van wat vorig jaar EnergieBelasting was en Opslag Duurzame Energie. De EB werd gebruikt als stuurinstrument van de overheid om te stimuleren minder energie te gebruiken, en uit de ODE werden initiatieven voor vergroening betaald zoals de subsidie op isolatie en warmtepompen. Dat is dit jaar teruggebracht tot 1 extra heffing. Maar voor mij is de EB dus meer dan mijn kale stroom tarief bijvoorbeeld, echt idioot.
Heel eerlijk ik probeer dit topic te volgen en ben aan het kijken of overstappen loont. Wij zitten nu bij vattenfall, maar ik krijg niet duidelijk wat we nu met het prijsplafond gaan betalen. Maar ik zie gewoon door de bomen het bos niet. Kom je met het prijsplafond nu uiteindelijk toch wat voordeliger uit of is het met de btw en de belasting zo dat je uiteindelijk nog op dezelfde maandtermijn blijft hangen dan voor het prijsplafond? Wij hebben onze jaarafrekening eind oktober gehad, dus dat is volgens mij redelijk gunstig voor het prijsplafond. Wij verbruiken 700 m3 gas per jaar en zo'n 5800 kwh stroom. Nu hebben wij sinds oktober zonnepanelen en die kunnen rond de 6000 kwh minimaal op brengen dus wij gaan zolang de saldering er nog opzit quitte spelen. Op dit moment leveren ze bij een gunstige dag rond de 3.5 kwh op, omdat ze niet op het zuiden liggen en op een schuurdak liggen, maar als de zon straks hoger komt moeten ze toch leuk gaan leveren. Ik heb dus echt gewoon nog geen idee wat wij per maand gaan betalen. We moeten volgens vattenfall het termijnbedrag gaan verhogen, maar of dit daadwerkelijk dus is nu ook het prijsplafond er is echt gewoon geen idee. Ik vind het echt onoverzichtelijk hie het nu allemaal zit wat bedragen betreft.
@Somita is bij Vattenfall geregistreerd dat jullie zonnepanelen hebben? Dat was namelijk het probleem bij mijn ouders, ze hebben er 17 maar de leverancier had dat niet meegenomen in de calculatie.
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik kan wel bij doorgeven van de meterstanden teruggave doorgeven, maar heb ze officieel niet aangemeld bij vattenfall. Ik ga daar eens even achteraan. Bedankt. Wel net de btw teruggave geregeld, maar wist niet dat je het ook door moest geven.
Hoe zit het nu met salderen en het prijsplafond? Ik lees daar wisselende berichten over. Iets over een knip en dat je vanaf 1 januari tot je jaarafrekening niet je te veel opgewekte stroom uit 2022 meer kunt meenemen naar 2023 om te salderen tot aan je jaarafrekening. Bij ons betekent het dat we zo'n 600 kwh die we te veel hebben over 2022 niet kunnen meenemen naar 2023, en dat we dus die 600kwh in januari en februari (jaarafrekening 17 februari) moeten inkopen omdat we in de wintermaanden niet voldoende opwekken om in ons totale stroomverbruik te zien. Wij hebben voldoende zonnepanelen om in ons totale stroomverbruik te voorzien op jaarbasis, dus als we die overige kwh niet kunnen gebruiken om de wintermaanden te kunnen salderen zal dat wel zuur zijn. Je krijgt dan een laag teruglevertarief over wat je over hebt gehouden in 2022 en je betaalt de hoofdprijs om je tekort weer aan te kopen (al dan niet tegen lager prijsplafond tarief). Aan de andere kant lees ik ook berichten dat het wettelijk is vastgesteld dat je op jaarbasis (van jaarafrekening tot jaarafrekening) je stroom kunt salderen en dat het laatste woord over die knip op 1 januari nog niet gesproken is. Ik kan daar geen duidelijkheid over vinden wat het nu is.
https://nos.nl/artikel/2459020-energie-afnemen-tegen-inkoopprijs-kan-voordelig-zijn-maar-ook-risicovol
Hier ook eens gekeken naar de prijzen en kom op het volgende (Luminus BE) Elektriciteit 2,6 €/kwh tov eerder 4,5 Gas 1,2€/m³ tov eerder 2,6 I'll take it . Heb echter wel een analoge meter, dus geen idee wat dit op jaarbasis zal geven qua prijs... Zou op jaarbasis uitkomen op 950€ voor elektriciteit en 1526€ voor gas. Voor een 4-gevel met F-label... Het laag zetten van de verwarming loont dus
Ik zat met hetzelfde, zeker ook omdat op internet staat dat alles genuld zou worden en je dus met een afrekening vroeg in het jaar zwaar de sjaak bent terwijl je genoeg gespaard had. Ik heb net maar weer eens gebeld met Essent, en die gaven nu telefonisch aan dat ze het wel meenemen en ik dus in feite op -900 verbruik begin. Dat stond in zijn instructies, hij wist ook niet waar het online stond maar zou nog wat doorsturen. Ik heb een beetje het idee dat de overheid het niet geregeld heeft en maatschappijen er nu net zo'n beetje uit zijn wat ze hiermee gaan doen. dat klopt toch niet hoop ik?
Wij zitten ook bij Essent. Hopelijk klopt de info die jij hebt doorgekregen want dat scheelt echt een hoop geld.
Nou idd, zo'n hoge stroomprijs??? En wauw, -900,-!! Wij hebben 2022 afgesloten met een verbruik van 391,- (jaarafrekening komt in juni) en dat vond ik al netjes..
KWh he, geen euro's... En de koudste/meest zonloze maanden komen nog. Jaarafrekening in juni, ik verwacht vanaf maart/april weer netto op te gaan wekken.
Hier ook essent en 599 kwh stroom opgewekt van aug tot 1 jan. En volgens hun klopt termijn bedrag nog dus zal wel goed zijn dan haha!
Gelukkig maar dat het loont. Wij hebben zelf op een heel gunstig moment nog een vast contract te pakken gekregen, dus het extreme maken wij niet mee.
Vraagje: ik denk erover om auto aan te laten leggen voor voornamelijk verwarmen van de woonkamer. Voor diegene die airco hebben, is het verwarmen goedkoper dan verwarmen met gas? Is het lekkere warmte/wordt alles goed warm?
Ja het is veel goedkoper. Hier wordt het wel lekker warm. Nadeel is, vind ik, dat het in de kamer dan bijvoorbeeld 21 kan zijn, maar de rest van het huis is natuurlijk wel steenkoud. Dus we hebben af en toe wel bijverwarmd met de cv, ook voor de douche enzo.
Rest van het huis verwarmen we eigenlijk nooit. Boven staat sowieso nooit de cv aan. Alleen bij hele erg vrieskou om bevroren leidingen te voorkomen. De badkamer heeft geen verwarming. Bij erge kou zet ik er even een electrisch kacheltje neer. Douche is maar 2x1 meter dus zo warm. Zit erg te twijfelen. Het is een huurhuis en best wel een uitgave. Maar aan de andere kant is het de bedoeling hier nog jaren te wonen en gas wordt alleen maar duurder verwacht ik...