Ik dacht dat ik redelijk bewust bezig geweest was met verwarming douchen enz. Gezin van 4 nu zie ik in mijn maandverbruik december 287 m3 staan . Is dat redelijk of zeggen jullie wow wat veel ?
Is niet heel weinig, maar vind het ook niet extreem veel. Hier 230 met 5 man. Het was ook echt wel koud.
Dat kun je zo niet goed vergelijken. Slechts een beperkt deel is douchen en dergelijke, wij gebruiken dan rond de 20 kuub met zijn 5-en. De rest is verwarmen en dan ligt het meer aan je huis, dan aan hoeveel mensen je bent is mijn gevoel op basis van onze huizen. Wij wonen in een hartstikke geïsoleerd huis en gebruikten iets meer dan 100kuub in december met de verwarming meestal op 18. In ons oude huis zou dat bijna het dubbele zijn.
Ligt ook maar aan je huis. Wij 106 m3 voor 3 personen in december. Hoekhuis uit 2013, dus goed geisoleerd.
Dank voor jullie antwoorden, ik woon in een rijtjes huis , wel overal dubbel glas . Maar niet alles is geheel super goed geïsoleerd. Stoken alleen beneden en op zolder waar mjjn man werkt . Man werkt 3 dagen per week thuis . Ik zelf douche vaak 2 keer perdag maar niet te lang , heb dit warme water echt nodig ivm reumatische klachten. Nu maar straks eens vergelijken als we januari gaan krijgen. Zal de vergelijking ook met de andere jaren eens opzoeken.
327 m3 was ooit mijn hoogte verbruik in de januari maand van 2021 die was heel heel koud . Het valt wel mee , maar had toch gehoopt wat minder te hebben verbruikt omdat ik wel opgelet heb en niet zomaar de CV op 21. Plus dat we in het voorjaar een nieuwe CV geplaatst hebben de onze was nog van we het huis kochten in 2010 .
Hou er rekening mee dat je in overleg met de woningbouwvereniging moet. Er wordt een gat geboord in de buitenmuur. Ze zullen eerst toestemming moeten geven!
En zorg dat je het op papier hebt! Mijn broer had mondelinge toestemming en later deed diegene waar hij toestemming van had nog moeilijk ook.... natuurlijk nadat hij de airco al had laten installeren...
We hebben de woningbouw gemaild over onze voordeur. Hebben al eerder aangegeven dat het een enorm tochtgat is, er zijn tochtstrips geplaatst maar werkt voor geen meter.. warmer dan 13 graden word het niet in de hal en het kost echt ontzettend veel energie. Had ik het mogen doen had ik allang al een andere voordeur erin gemaakt.
Ik heb even voor je gekeken. Wij 151m3 gas gebruikt. We zijn met z’n vijven en wonen in een twee-onder-een-kap. Vorig jaar december 222 m3 gas gebruikt. We doen de verwarming veel later op de dag aan en ook maar op 18,5 ipv 20/21.
Weet ik. Ok nag airco plaatsen. Staat ook bij ons op de site van de woningstichting Ik moet wel eerst een plan indienen m'n plannen. De mogelijke plekken waar ik er 1 wil plaatsen, hoe de leidingen gaan lopen enz en het moet, uiteraard, via een officiële installateur. En n.a.v. dat plan krijg ik zwart op wit toestemming
Wij hebben een oude voordeur in ons voorhuis, enkel glas. Nu zit er een dikke isolatieplaat tegenaan geplakt en hebben we de kieren dicht getapet. Betekent wel dat we die deur niet meer kunnen gebruiken. Niet erg in ons geval want we gebruikten deze deur amper. Het scheelt echt heel veel in de tocht die de keuken in stroomt onder de haldeuren door maar ik roep nog steeds 100x per dag tegen de kinderen "deur dicht!" ivm de kou uit de hal. Het voelt al wel iets aangenamer nu het allemaal dichtgemaakt is. Ik snap dat je dat met een deur die in gebruik is niet kunt doen, maar misschien kan je overwegen om voorzetraampjes (of folie) te plaatsen en dikkere tochtstrips of borstels? De brievenbus dichtmaken helpt vaak ook, vervangen door een buitenbus?
Eerste week januari maar 14.2 kuub gebruikt. Ben echt zo blij met deze temperaturen, moet nog heel wat compenseren voor ons hoge gasverbruik met de kou van december.
Wij hebben dec grotendeels met airco verwarmd, op de begane grond. Volgens de airco app heeft dat 334 kwh gekost. Weet nog steeds niet of dat nou echt zuinig is of niet.
Kan je er geen gordijn voor hangen, misschien gewoon met zo'n klemstang zodat je niet hoeft te boren?
Bedankt voor de tips! We hebben inderdaad al een brievenbusborstel en nu dan de tochtstrips. Deze zijn gloednieuw dus je zou denken dat het iets moet helpen. Als de woningbouw niks gaat doen dan ga ik het wel proberen met raamfolie. @Eruanna dit hebben we inderdaad ook al gedaan, helaas het blijft een probleem
Hier 10 kuub, cv heeft 1 dag op 18 gestaan en daarna weer op 17 graden. Het is een sport geworden om te besparen haha, maar 17 graden is de grens hè, ik ga er niet onder zitten. Alleen 's avonds vanaf uurtje of 9 gaat hij op 15 graden. Temperatuur blijft vrij lang op 17 graden hangen nu het niet zo koud meer is... Volgende week krijg ik visite, dan gaat hij wel naar 19/20 graden hoor.. Mijn dochter vindt het allemaal best, loopt hier op blote voeten door het huis heen. Ik trek wel een dik vest aan, zeker als ik stil zit...Man heeft het ook niet snel koud. Alles wat we in juni terugkrijgen gebruik ik als extra zakgeld voor de vakantie.