In de hele airco discussie wordt wel vergeten dat airco's ook broeikasgas uitstoten. Dus dan is een elektrische kachel toch een betere optie lijkt me. Ik heb lang geleden in een appartement gewoond zonder gas. Daar had ik 4 losse gaskacheltjes. En daar werd het prima warm mee. (Was best grote ruimte)
Volgens mij is zelfs elektrisch nog steeds milieubelastend. Zelfs als je zonnepanelen hebt; in de zomer win je daar wel stroom mee, maar in de winter is het onvoldoende om airco’s te laten draaien. Tenzij je relatief teveel zonnepanelen hebt, maar dat is vaak niet het geval. Nu valt dan mensen niet op omdat er nog gesaldeerd wordt. De hoop is nu dat energiebedrijven het probleem van het opslaan van energie overschotten efficiënt kunnen doen in de vorm van waterstof, om zo vraag en aanbod in balans te kunnen brengen met volledig groene energie. Dat zou echt een oplossing zijn. Het is gewoon zonde dat er nog geen goede manieren zijn om stroom te bufferen. Eigenlijk zou je een heel grote accu moeten hebben en die in de zomer opladen en in de winter legen. Maar voor alsnog is dat geen optie, behalve dan dus met waterstof. Maar dat is voor huishoudens ook niet interessant. En het zou wel link zijn als iedereen een eigen voorraad waterstof aan gaat leggen.
Het schijnt dat je waterstof in gelvorm kunt opslaan, dan is het veilig voor thuisgebruik. Ik zal nog eens naar het artikel zoeken
Dat zou idd een grote verbetering zijn als het overschot op een veilige niet-belastende wijze kan worden opgeslagen. Wat zelf kan doen is de oplaadbare apparatuur zoveel mogelijk overdag opladen. En de was overdag ipv in de nacht. Helpt ook maar een beetje natuurlijk.
Eens. Het probleem is dat opslag in waterstof enorm inefficiënt is. De elektrolyse heeft maar een rendement van ongeveer 70% en daarna weer elektriciteit maken ook maar 70%. Dus je verliest ongeveer de helft. Dat zijn een boel windmolens en die wil weer niemand in zijn tuin zien...... Maar degene die een efficiënte opslag of andere oplossing voor de onbalans van de stroomvoorziening bedenkt is de held. Of miljonair
Hoeveel groene stroom zouden we op kunnen wekken als het elektriciteitsnet een update krijgt? Nu is overbelasting van het net ook een probleem. Alle zonne-energie die teruggeleverd wordt een probleem. Kunnen bedrijven niet volledig op groene stroom draaien van alles wat teruggeleverd wordt? Windmolens draaien niet allemaal, omdat ze de stroom niet kwijt kunnen. Waarom dan nu zoveel windmolens en zonneparken bij willen bouwen. Zorg eerst dat de infrastructuur op orde is.
Nee. Er is zoveel onbalans op het net, dus dat er in de zomer op zonnige dagen zoveel opgewekt wordt dat je geld toe krijgt als je het dan afneemt. Er wordt over het hele jaar gezien te weinig zonne energie opgewekt, maar in de piekmomenten veel te veel. Eigenlijk moet er geen zonneenergie meer opegwekt worden maar widnenergie of waterenergie, dus waarbij er op andere tijden opgewekt wordt. En er moet een fatsoenlijk opslagsysteem komen dat efficient is. En dan op momenten waar er niet voldoende herboieuwbare energie wordt opgewekt gaan bijdraaien in centrales die bijvoorbeeld groene waterstof omzetten. Maar dat moet dan weer efficienter. Het is nog een hele puzzel. Maar de onbalans in de energievoorziening door zonneenergie is een van de grootste problemen die er nu is. Er is een reden dat de maatschappijen windmolenparken willen neerzetten. Maar ja, daar wil weer geen geemnte aan meewerken want dan begint iedereen te steigeren vanwege horizonvervuiling en slagschaduw. NIMBY.
De kern is dat we door onze fossiele brandstoffen heen raken. Er móet dus wel iets anders bedacht worden. Of dat nu een efficiente oplossing is of niet, dat maakt op een gegeven moment niets meer uit. Dus we zitten nu in een transitieperiode, omdat je niet ineens kunt overschakelen naar niet-fossiele brandstoffen als die er op een gegeven moment niet meer zijn. Dan moet je ook accepteren dat het misschien nog niet het meest efficient is wat we doen. Maar er wordt heel veel onderzoek gedaan en een van die onderzoekers zal vast een keer een Nobelprijs winnen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2451796-kamerleden-vrezen-rammelend-prijsplafond Ik ben wel benieuwd hoor. Ik krijg het gevoel alsof het prijsplafond nog ver weg is.
Ik vraag me af of we niet meer kunnen met water. We hebben grote rivieren We hebben de zee (getijdenstroming) Dat lijkt me een veel meer constante bron van energie dan zo'n en wind. En daarnaast zullen we met ons allen ook gewoon spaarzamer met energie om moeten gaan. Zoals @Vogelinnetje al aangeeft. Het raakt een keer op.
Dat is toch ook groene energie. Als ik nu richting het westen zou rijden, draait maar de helft van alle windmolens. Waarom bijzetten als toch al niet alles draait. Dat ligt toch aan het netwerk? Dus zullen ze netwerkcapaciteit eerst moeten uitbereiden alvorens meer windmolens bij te plaatsen. En daarnaast kan de overcapaciteit van woningen in de zomer ook echt wel door bedrijven gebruikt worden, want die produceren in de zomer niet ineens minder. Het draaien van een lopende band kost zomer en winter net zoveel.
Hier wel een beetje opgelucht. De jaarrekening kwam binnen en we krijgen toch nog €145 terug deze maand. Dus ipv dat we dachten dan nov en dec erg duur zouden worden, valt dat nu toch weer mee en krijgen we geld toe.
Wij hebben onze jaarafrekening dinsdag gekregen. Krijgen 355 terug maar ons termijnbedrag gaat van 170 euro naar 317 euro....
Ja het rammelt aan alle kanten. Ik vraag me af of het wel gaat lukken. Zo niet...hoeveel mensen gaan er dan echt in de problemen komen. Of krijgen we weer een ult geld terug elke maand....
Mijn moeder zit bij Vattenfall en heeft vandaag de 190 euro compensatie van november gehad. Best snel, vind ik.
Windmolens draaien niet als er geen behoefte is. Dat maakt ze zo mooi. Als er voldoende aanbod is van energie, door bijvoorbeeld overcapaciteit van zonne energie van huizen, kunnen windmolens stilstaan en elektriciteitscentrales afschaffen. Dus ik begrijp je bovenstaande niet zo goed, alle overproductie van huizen gaat gewoon het net in, dat heet teruglevering, en wordt ook door bijvoorbeeld bedrijven gebruikt. Op die tijdstippen is er zoveel elektriciteit dat het soms gratis is. Nogmaals, het net moet uitgebreid worden zodat er meer teruglevering mogelijk is, maar het grootste probleem is de onbalans in de teruglevering, dus dat er in het geheel wel genoeg wordt geleverd maar met een te grote variatie. Dat kan op dit moment al niet meer alleen opgelost worden door de vraag (fabrieken gebruiken al groene stroom) maar ook door het aanbod (groene stroom door wind)
Nouja als de productie van waterstof kan gaan draaien wanneer t net zn vermogen niet kwijt kan (en je het dan maar daar in propt) en het gewoon gecontroleerd uitvalt als er geen overschot is heb je toch een soort van energie opslag. T alternatief nu is dat zonnepanelen afgeschakeld worden of dat lege kassen wordt gevraagd hun lampen aan te zetten om de piek weg te halen. Wij maakten waterstof met scheikunde destijds. Zonder voldoende stroom gebeurd er niet zoveel dus mijn allicht naieve instelling zou denken dat dat proces de ideale dumpplek is voor energie overschotten. Dr moet alleen een verdraaid goede regelaar tussenzitten wanneer t aan of uit moet. 50% is dan beter dan 0 lijkt me.
Helemaal eens, en dat is ook de reden dat er gewerkt wordt aan deze oplossingen. Uit doorontwikkeling komt meer efficiency. Maar tot die tijd zullen we een overcapaciteit moeten hebben en een oplossing voor de onbalans.