Ja ik heb dus geen schijf, ik heb een digitale meter, maar geen slimme. Dus dat werkt niet echt want er gaat niets draaien als ik iets er weer in doe.
Wat vervelend zeg. Toch heb ik het idee dat wij er niet veel verder vanaf zitten (als ik de warmtepomp niet meetel) Wat voor type tv heb je? Plasma vreet stroom bijv. Of misschien is de vriezer op zolder toch de boosdoener. Vergis je ook niet in inductie. Wij zouden achteraf gezien goedkoper uit zijn door te koken op gas dan op inductie.
Als t goed is er wel een test optie/stand uitlees knop. Sommige meters "draaien" door. Alles uitzetten (desnoods op groepsniveau) en dan vervolgens nog een keer checken, de stand mag dan niet hoger zijn. Je kan ook per groep weer aanzetten en kijken waar je grootverbruik vandaan komt. Koelkasten en diepvriezers kunnen dat wel veroorzaken als ze continue staan te koelen/vriezen. Daar zijn stekkers voor om je stroomvreter te vinden. Je plugt de stekker van je apparaat in dat ding en dat ding weer in t contact. Hij meet dan t verbruik gedurende de periode dat hij er tussen staat. Als je geen warmtepomp hebt staan, geen airco hebt blazen en geen server hebt draaien in huis zou ik niet weten waar je zulk verbruik vandaan haalt. Op onze max (en ruim voordat er eentje met zn voetjes in andermans land stond) haalden we dat nog niet eens in een maand. Zsm contact opnemen met je leverancier over twijfels omtrent je meter en aangeven wat je ziet qua verbruiken zou ik wel aanraden.
Wij zijn vanaf jan tm maart 866 kwh kwijt. (Jan 336, feb 285, mrt 245) We zijn met 5 personen. Ik werk 4 dagen per week thuis op de compincl extra (groot) scherm Hebben 3 gameconsoles staan (2x xbox en 1x PS). Zo'n 5 wassen per week. Hiervan 3x droger aan per week. 3x per week stofzuigen. 7x per week vaatwasser aan. Ivm duurdere stroom heb ik vaak ipv de cv, de elektrische kachel (3000 watt) aan gehad in jan/feb. We hebben wel zuinig keuken apparatuur, behalve de koelvries combi. Dat is wel een nieuwe, maar wel amerikaanse, dus flink in stroom tov een normale combinatie Verder op 3 slaapkamers een tv. Huiskamer een grote tv. Er draait bijna non stop een apparaat met daarin 4 harde schijven/servers. Dus al met al, niet echt zuinig qua elektraverbruik, maar toch veel minder verbruik dan bij jou thuis.
Maar dan is 140 wel weer echt weinig. Hier zitten we op 650 vanaf januari tot nu. maar dat is netto verbruik (met 6 oude panelen). We hebben sinds begin van het jaar een nieuwe wasmachine en vaatwasser en dat scheelt wel. Vorige jaar zaten we in dezelfde periode op 825 kwh en toen was maart veel zonniger dan nu.
Ja maar ik zie dus geen teststand, ik heb alleen dit: Geen knoppen of wat dan ook. Als ik alle stroom eraf haal, moet ik het behoorlijk lang eraf laten wil ik iets aan verandering zien ben ik bang. Want hij "tikt" of draait natuurlijk niet. Kijk als je een draaischijf hebt snap ik dat als je alles uit zet en dan 1 voor 1 aanzet je kan zien waar iets als een gek gaat draaien. Hier kan dat niet. Ik vrees dat ik dan dagen bezig ben met de stroom eraf halen etc
Tja, daar kan het dan eigenlijk ook allemaal niet aan liggen. Dat wordt wel een moeilijke zoektocht zo. Ik heb gecheckt wat wij verbruikt hebben in maart. Dat was 244 kWh. (Excl. warmtepomp, gezin van 4 en zonder aftrek van de zonnepanelen). Wij hebben een wasmachine van 10 jaar oud, een koelkastje van 15 jaar oud (staat buiten en heeft in maart veel uit gestaan) Een keukenboiler van 10 L, ik werk veel thuis, koken op inductie. Keukenapparatuur minstens 5 jr oud. (m.u.v. kookplaat) 2-3x per dag de waterkoker aan. Meerdere keren per week de oven aan. Toch apart dat het bij jullie zo hoog ligt. Misschien de beheerder van het energienet bellen of er niet iets mis is, misschien lekt er toch ergens veel stroom weg. Te beginnen in de meterkast, is die vochtig?
Weet je al welke contacten op welke groepen zitten? (Soms heb je een overzicht, wij hebben m destijds zelf gemaakt door met een schemerlampje alle wandcontacten af te gaan) Om (voor t gemak) 310 kwh uur te gebruiken, heb je 10kwh per dag nodig daar zit je al boven. Voor t gemak 12kwh per dag. Dus in een uurtje tijd 0,5 kwh maar je kan m terugbrengen naar bijv 6 minuten afhankelijk hoe nauwkeurig je standen op je telwerk staan (niet de laatste cijfer pakken dan zit je met afronding). Mijn opzet zou zijn: Maak een schema (als je die nog niet hebt) Steek in de stopcontacten de apparaten die je normaal zou gebruiken. Schakel alle groepen uit Noteer de stand op papier en pak een stopwatch of kookwekker. Schakel groep 1 in, laat deze draaien voor een vaste interval. Noteer bij piep de stand. Schakel groep 1 uit Schakel groep 2 in, tot de piep, noteer de stand. Idem voor je andere groepen. De groep met t hoogste verbruik in die tijdsinterval is vermoedelijk je ellendeling. Enige wat hierbuiten valt is dan nog: wasmachine, droger en een evt inductieplaat Die zal je met 2 man moeten testen. De wasmachine en droger kan je allicht nog zo'n stekker tussen zetten dan weet je exact wat 1 cyclus kost. Mocht er een inductieplaat zijn (jij kookt op gas lees ik) dan kan je evt de specificatie nakijken. Maar doorgaans (wat ik meegemaakt heb dan) is t een vriezer of een koelkast die teveel staat te loeien.
Wij zitten te twijfelen wel of niet een jaarcontract. Wat lastig is dat, want geen idee wat wijsheid is hierin. Andere hier Al eens naar gekeken?
Wij moeten in september een nieuw contract en kregen een nieuw jaarcontract aangeboden. We betalen nu €60, maar kunnen het maandbedrag al sinds januari terug schroeven, maar dat doen we niet. We krijgen nu zo’n €300 terug, staat in de app. Nieuwe contract is €90 per maand. Vind ik enorm meevallen. Heb dat dus maar gedaan
Wij hadden een goed (als in prijzen lager dan het prijsplafond) aanbod liggen, daar zijn we op in gegaan. Dan zitten we tot volgend jaar april vast, en zijn we de koude wintermaanden door.
Wij krijgen 395 euro terug bij een maandbedrag van 150 euro blij mee! Nieuwe maandbedrag wordt 127 euro.
Vergelijkers raden vast jaarcontract aan voor energie: ‘Prijszekerheid voor komende winter’ https://www.ad.nl/geld/vergelijkers-raden-vast-jaarcontract-aan-voor-energie-prijszekerheid-voor-komende-winter~a401c2d1/
Energiedirect bied dit inderdaad ook aan, wij twijfelen dus heel erg wat wijsheid is. Maar ergens is een stukje zeker weten ook fijn en we zitten rond de 110 euro per maand dus op dat bedrag is het natuurlijk niet heel erg als je achteraf misschien lager had kunnen zitten.
En is dat inclusief de belastingen dat je dan nog onder het plafond zit? Ik ben nog geen aanbieder tegen gekomen die prijzen inclusief belasting onder het plafond aanbiedt, dus ben benieuwd. Ik wil deze zomer ook nog vast gaan, maar wacht wel tot na 1 juni ivm moeilijker kunnen overstappen en dus waarschijnlijk nog goedkopere tarieven.
Wij hebben het juist nu nog gedaan omdat je het nu nog makkelijker kunt openbreken. Snap jullie redenering ook. Blijf het elke keer weer eng vinden, stom.
Is niet stom hoor. Het is gewoon kak dat het zo onzeker is momenteel. Daarom is een nieuw jaarcontract erg welkom bij iedereen. En niemand weet waar hij goed aan doet; nu al afsluiten, over een paar maanden pas of na het prijsplafond. Koffiedik kijken en gokken!