• Energierekening • pt 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 28 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Klopt. Heb ze gechat met de vraag of dit wel klopt ondat de verlaging en verhoging nogal surrealistisch is in vergelijking met andere maatschappijen die gewoon 4 tot 5 cent verlagen.

Kreeg ik terug: de tarieven kloppen.

Serieus man...

2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Vorig jaar van 215 naar 315 gegaan volgens mij, na de jaarafrekening terug naar 248 en nu dit advies. Ik neem het maar niet al te serieus aangezien het gebaseerd is op de periode februari tm nu. De winter komt er nog aan dus we laten het voorschot mooi staan zo.

Bijgevoegde bestanden:

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    #3363 Vero0504, 22 aug 2023
    Laatst bewerkt: 22 aug 2023
    Zo staan wij nog bij eneco sinds november op 218 met nu nog steeds een "je voorschot bedrag is goed!" (Sinds eind januari zonnepanelen, die calculatie kan dat geloof ik niet echt aan)

Intussen pas 9 aan kosten gehad (teruglevering meegerekend) in 2023

+- €600 nog van 2022 (nov en dec) waar ook de 3,tig per m3 in zat (variabel).

Intussen 2180 betaald en jaarnota verwacht ik in november weer.

Met nieuwe contract gaan we naar de 45 euro pm (zonnepanelen er in meegerekend), dus zekerheidshalve houden we t maar op 100 om te beginnen.

4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Eneco doet waarschijnlijk hetzelfde als Essent. Essent kijkt volgens mij ook alleen naar verbruik en niet naar teruglevering, dat berekenen ze pas tijdens je jaarafrekening. Vorig jaar miepte de app dat we flink moesten verhogen want we zouden 2000 moeten bijbetalen, uiteindelijk 1200 teruggekregen. Ik had alles al tot in detail uitgerekend met het verbruik en de teruglevering dus wist dat we goed zaten maar de app houdt daar totaal geen rekening mee.

Slim dat je je voorschot nog iets hoger inschat. Ik zie het voor ons als een mooi spaarpotje in februari wanneer de nota komt. Dit jaar hebben we de vakantie er van kunnen boeken.

We zitten nu nog 300 kuub onder ons verbruik van feb-augustus 2022 dus alles wat we nu besparen is mooi meegenomen. Vorig jaar was het najaar warm en de winter zacht. Daar reken ik nu niet weer op. Plus het feit dat we het huis iets warmer moeten stoken dan 17/18 graden ivm de baby in november. De verwarming zal wat eerder aangaan bij ons.

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ook op basis van verbruik zonder teruglevering komen we er ook keihard overheen. Ik draai zoveel mogelijk op zonnestroom dus het feitelijke verbruik op de meter is wat gekelderd. Afname vanaf het net is gehalveerd.

Eneco pakt gewoon het verbruik van vorig jaar, gooit dat over een stooklijn verwachting (graaddagen). Paar jaar geleden kwam er zo rond de jaarnota dan wel een bijstellingsadvies maar ik denk dat die nu uitgeschakeld is vanwege de zonnepanelen wat een onbekende variabele is voor ze.

Ik ken die calculatie motor die er onder zit een beetje, ik heb er dan ook geen enkele moeite mee ofzo maar zit vanuit technische hoek eerder nieuwsgierig af te wachten "kijken wat ie doet".

Mocht je ze nog niet hebben, die comfort speedfans onder je radiator zijn echt top! Wij hebben met R best lang bij moeten stoken, die is van eind november en had behoorlijk lang issues met zn temperatuur vasthouden (geen spekkie). Door die dingen konden we hetzelfde comfort met aanzienlijk minder gasverbruik behalen. Een eventuele groene bon vanuit de gemeente mag je daar ook voor inzetten.

bluedrake vindt dit leuk.
  6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw

Mijn drie kinderen (nov-dec-jan) hadden allen geen problemen om op temp te blijven, macrosoom 4200-4840 gram dus voldoende spekkies. De kruiken zijn zelfs ongebruikt gebleven. Deze kleine wordt nu al op p70 geschat en dat zal alleen maar oplopen tot zeker p90-95 dus ook weer ruim over de 4kg. Maar in de voorgaande jaren hadden we het altijd lekker warm rond 20-21 graden en nu dus niet meer.
    November hebben we de verwarming aangezet op 17, december toch maar op 18 omdat het afzien was. De winter heb ik in badjas over de kleding doorgebracht uit angst voor de afrekening. Dat bleek uiteindelijk mee te vallen. Dit jaar gaan we het iets warmer zetten.
    Beneden hebben we vloerverwarming, boven radiatoren. Ik zal eens gaan kijken naar die fans maar we zullen voornamelijk beneden zijn - overdag slaapjes in de box. De nachten wordt 16gr op de slaapkamer aangeraden geloof ik dus dat komt wel goed.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #3367 Damay77, 23 aug 2023
    Laatst bewerkt: 23 aug 2023
  8. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dit omdat vandebron er mee begonnen is...was een kwestie van tijd tot de rest zou volgen.Ik ben er lekker mee, huurhuis met 27 panelen.....word over een tijd een duur geintje!Ik heb ,nu nog, een jaarcontract tot volgend jaar september dan zie ik wel waar het eindigt ....

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een huurhuis maar maar 9 panelen. Hier moet ik wel huur voor betalen. Iets van €20 per maand. Ik zit dynamisch bij de ANWB. hier nog niet gehoord dat ze plannen hebben. Zo ja, dan zal ik even goed gaan berekenen of ik niet toe ga betalen.
    Zo ja dan neem ik overdag de stroom af die ik nodig heb en gaan de panelen verder gewoon UIT.

10. Musti1234

Musti1234 Actief lid

10 okt 2018
    334
    166
    43
    Wat betaal je nu voor een kuub gas en kwh?

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    1.31 per m3 en 0.36 per kwh

12. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik betaal per maand 84euro EPV omdat dit een zogenaamde NOMwoning is....vandaar ook 27 panelen.Greenchoice heeft (nu) nog geen plannen ,ik houd het wel strak in de gaten...

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik vind dit wel lastig. Ik lever meer dan dat ik gebruik, nu hebben we geen vast contract maar krijgen we evenveel voor wat we terugleveren als dat we gebruiken.

14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dan is het denk ik inderdaad slim om nu een 3 jarig contract af te sluiten, dan hebben wij de panelen eruit qua kostprijs en dan zullen ze na het contract in de zomer inderdaad uitgezet moeten worden.

Ik vond het toch wel vervelend worden dat je zo met het verduurzamen van je huis, gewoon keihard gepakt wordt.
    Dat wordt straks gewoon weer volop gas verbruiken.

15. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik kan het zo even niet vinden, maar weet iemand of die extra betaling omdat je meer teruglevert dan het net aan kan ook tijdens een contract ingevoerd kan worden? Ik heb net een 3 jarig contract bij Energiedirect afgesloten (gelukkig nog net op tijd dus) maar ik hoop natuurlijk dat ze die extra betaling niet alsnog in mogen voeren..

16. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Wij zitten al een jaar te wachten op een hybride warmtepomp.
    Dat is dan toch helemaal niet meer voordelig zonder saldering en dat je nu moet gaan betalen voor je zonnepanelen?

Of zie ik dat verkeerd?

17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Klopt inderdaad, dat is ook de reden dat ik overweeg weer meer gas te gaan verbruiken.
    Ook denk ik erover om dan bijvoorbeeld een deel van het jaar dynamisch en een deel variabel te gaan.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Waarom een deel en niet helemaal dynamisch?
    En denk ook niet slim. Bij de meeste energiemaatschappijen moet je nu een boete betalen wanneer je eerder overstapt.

19. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat doe ik ook pas als het contract afgelopen is en de saldering eraf gaat. Ik hoef dan geen boete te betalen.
    Dynamisch is in de winter totaal niet voordelig met een warmtepomp en juist wel in de zomer, want dan staat de warmtepomp en dan kan ik ook spelen met de zonnepanelen door ze aan of uit te zetten. Van oktober t/m maart heb ik alle opbrengst van de panelen juist nodig om het stroomverbruik te beperken. Gas is bij dynamisch in de winter ook het duurst en in de zomermaanden verbruiken we veel minder.

20. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Onze nieuwe tarieven bij Eneco (waar we dus weggaan) zijn bekend.
    We gaan meer betalen voor stroom en minder voor gas. Wellicht dat hier de verkapte zonnepanelentax in zit.

Deel Deze Pagina