• Energierekening • pt 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 28 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Habibati

Habibati Niet meer actief

Hier een contract afgesloten bij Total energy verleden maand. Wat een bende afzetters is me dat. Doe je via mijnenergie de test zou ik 179 moeten betalen. Rekening houdend met geen verwarming dit jaar. Krijg ik mijn eerste afrekening van 570 euro. De prijzen hieronder zijn voor dag, nacht en exclusief nacht.

Bijgevoegde bestanden:

2. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Ze gaan denk ik uit van een normaal verbruik (kijkend naar soort woning en aantal personen). Ze gaan er bij de berekening niet vanuit dat iemand nu geen verwarming aanzet.
    Als ze mensen niet laten betalen voor het verwachtte verbruik, dan gaan er veel maatschappijen omvallen. Want dan komt er achteraf een torenhoge rekening die men niet kan betalen.

3. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.894
    113
    Vrouw
    Wij hebben enkel elektriciteit, geen gas. Verwarming is op stookolie. Betalen 90 euro voorschot. We hebben door de verhuis sinds mei een nieuw variabel contract, bij Eneco, en hebben net de eerste jaarafrekening gehad. Krijgen 240 euro terug. Had dat wel echt niet verwacht. Maar onze huidige situatie is denk ik wel niet hoe het gaat blijven, want we hebben momenteel enkel boven elektriciteit, beneden is nog niks aangesloten door de verbouwing en het is natuurlijk vooral zomer en goed weer geweest sinds we hier wonen, dus minder licht aan, minder tv enz. Dat bespaart natuurlijk wel veel. Ze hadden ons voorschotbedrag verlaagd naar 23 euro, maar heb dat toch maar weer opgehoogd, krijg liever terug dan dat we bij moeten betalen met de afrekening.
    In de familie wel een aantal mensen met een zaak, slagerij, en daar hoor ik wel echt absurde verhoging van kosten. Ze overwegen nu om dan maar wat eerder met pensioen te gaan.

4. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    Ik ben idd Belgische :thumup:

ik zie volgende staan onder "mijn contracten" bij Luminus dus ga er maar van uit dat dit mijn prijzen zijn. Ik heb trouwens een analoge teller...

Elektriciteit: 0.45€/kwh excl 6% BTW
    prijs elek.png

Gas: 2.25€/m³ excl 6% BTW
    prijs gas.png

ik hou nu mijn standen wat bij en doe een kostensimulatie obv bovenstaande en nog eens als worst case scenario prijs x2.

Mijn voorafbetaling is 100€/pm voor elektriciteit en dat zou juist genoeg zijn bij de afrekening volgend jaar midden september
    Gas betaal ik momenteel 250€/pm en dan zou ik 1000€ moeten bijbetalen (ik kom al van een eerste schatting van 2800 :D) maar ze schatten mijn verbruik wel te hoog in. Hoger dan de afgelopen 12 maanden en toen keek ik naar niets, terwijl nu de verwarming minimaal opstaat tot max 15gr af en meestal zelfs niet :oops:
    Initieel hadden ze mijn voorschot van 280 naar 612€ verhoogd, maar dat heb ik dus (zonder probleem) laten verlagen.

Voor mijn afrekening maart - mid september betaalde ik trouwens 0.52€ voor elek en 1.69 voor gas...

5. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    Die prijs ligt wel in lijn dan met wat ik betaal (0.45€/kWh), maar ze schatten idd steeds héél ruim in...

6. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik krijg net mail met de nieuwe tarieven van greenchoice per 1 januari, meer dan een verdubbeling tov wat ik nu betaal à 0.33 per kwh

En dan had mijn flexibele contract maar 2x per jaar de mogelijkheid voor een tarief-aanpassing, dat wordt nu ook teruggedraaid en gaan / kunnen ze per maand gaan bijstellen.

Om te janken.

(Alleen kwh trouwens, geen idee wat de gasprijzen daar doen vanaf januari want dat neem ik niet af)

Bijgevoegde bestanden:

7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Wow bizar wij kregen bij Greenchoice zelfs 1.04 per kWh. Daarom nu over naar de anbw. Wat gek toch dat iedereen andere prijzen aangeboden krijgt.

8. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik begrijp er ook weinig van
    Ik zit er wel al sinds 2013, maar aan het eind van de rit lijkt dat weinig uit te maken nu

Siepie85 vindt dit leuk.
  9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
  10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Echt?

:(

11. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ja ,dit jaar heb je nog het btw voordeel van 9% ,dit veranderd weer naar 21%.Vermindering energiebelasting word ook minder ,scheelt iets van 400euro (dacht ik) in je nadeel en dan nog de prijsverhoging van transport van ongeveer 10euro per maand...Ook met een vast contract ga je er op deze manier een paar honderd euro meer betalen...deze kostenposten mogen tussentijds gewoon aangepast worden,alleen je tarief voor gas en stroom niet.

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nu was het dit jaar (met contract) wel extreem goedkoop. Ik kom dit jaar met een gemiddeld gebruik uit op ruim 600 euro totaal (dat is ook inclusief de 2x 190 van deze maanden) , volgend jaar met idem verbruik kost dat bijna 1400 euro.

bosi333 vindt dit leuk.
  13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hi I
    Daarom is dat plafond een lachertje.

bosi333 vindt dit leuk.
  14. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Echt niet meer grappig dit, ik durf geen cv meer aan te zitten.
    Loop iedere dag met verkleumde voeten en een verkrampte nek (daardoor steeds hoofdpijn)

15. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    892
    1.743
    93
    Vind het echt best veel gas. In diezelfde periode hebben wij 14 kuub verstookt. Nu hoef ik gelukkig geen vrijstaande woning te verwarmen, staat de kachel boven (bijna) dichtgedraaid en houd ik het qua basis temperatuur lekker fris in huis, het went (tussen 7:20 en 8:00 mag het opwarmen naar 17,5, na 8:00 uur slaat hij uit en na 18:00 uur gaat hij naar 18,5 graden.) Als ik het dan te fris heb geef ik hem een tikje omhoog en doordat de verwarming dan aanslaat voelt het warmer. (En met een deken op de bank is het ook fijn; dat doe ik zelfs in de zomer :roflmao:) ik vind het gewoon echt zonde om zoveel geld aan gas uit te geven.

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.371
    30.669
    113
    Vrouw
    Dat is goed sh*t

Tijgerbalsem en een warme sjaal voor je nek doet bij mij de truuk tegen hoofdpijn. Heb daar ook snel last van bij stress en kou.
    Samen met de fysio die het regelmatig los mag trekken (daarom ook het duurste av-pakket voor mij maar heb t nodig :()

Anne2019 vindt dit leuk.
  17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Nina heeft nog een klein baby’tje, ik zou dat echt te koud vinden met een zo’n kleine baby in huis.
    Maar ik sta er ook iets anders in denk ik, ik vind het niet erg om zoveel geld aan gas uit te geven (ja dat komt natuurlijk ook omdat ik het heb, snap dat de keuze daarin niet voor iedereen er is :() al let ik nu wel extra op onnodig stoken, waar ik daar vorig jaar bijv veel minder oog voor had. Dekentjes waren hier al standaard in gebruik :D

Nina Sanders vindt dit leuk.
  18. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ja, dat is wel echt te koud. Ik heb hem overdag wel eens op 19 en dan preekt mijn man dat het te koud is. Ikzelf heb dan een dik vest aan maar L is behoorlijk tenger en heeft het gauw koud. We hebben bij haar best lang kruiken gehad. Is ze nu vanaf maar bij 19 graden of kouder ligt ze echt te rillen. Dit verdraag ik echt niet. Dus 20 it is!

Mamafiets vindt dit leuk.
  19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Maar serieus mensen. 17,5 is toch gewoon erg koud?

20. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Geen idee waarom, maar ik heb het enorm warm... ik heb een snuggie aan en het is 15,5 in de woonkamer.....
    Volgens mij word ik ziek... dit kan niet goed wezen, hahaha.

Wij hebben tegenwoordig een airco, en als ik het koud heb dan gaat hij aan.
    Ik ben er tevreden, al is het geen radiator. Die geeft toch andere warmte.
    Maar als het vriest gaat de cv wel aan.

Ik zou willen dat iedereen het normaal kan hebben in huis.

Deel Deze Pagina