haha, ik ben al meerdere keren naar huis gerend om snel de wasmachine oid aan te zetten. Liep ik met mijn honden buiten en zag ik op de app dat de zon erg goed zijn best deed.
Heb je weleens je openhaard laten nakijken? Wij hadden hetzelfde probleem, maar toen bleek de klep bovenin de schoorsteen niet te reageren op wat wij regelden. We verstookten daardoor heel veel hout maar het werd er niet warmer op.
Tuurlijk loont het wel, want anders was je nog veel meer kwijt geweest. En deze twee maanden heb je 190 euro extra compensatie.
Hier 350kwh en 60m3 in november Dat beloofd wat voor de komende maand. Gelukkig hadden we deze maand geen kosten en zijn we in januari over naar anwb.
Ons verbruik over november is: 63kWh (netto met zonnepanelen, eerste maand sinds februari dat de zonnepanelen niet toereikend waren) 28m3 (voor douchen, koken en verwarmen tot 16 graden op de momenten dat we de houtkachel niet aan hebben)
November 2022 59m3 en 206kWh November 2021 130m3 en 288kWh Jammer alleen dat de rekening van 2022 alsnog hoger is dan die van 2021. December zal wel duurder worden. De voorspelling voor de aankomende 2 weken is niet zo gunstig voor het verbruik en dus de portemonnee. Gelukkig krijgen we half december wel tripple plus ramen geplaatst. Hopelijk brengt dit al wat. Het meest hoop ik op de slaapkamer van onze jongste dochter. Daar is het vaak maar 9 graden, ligt aan de oostkant. En dat is wel erg frisjes. Voordeel ervan is dat ze graag bij ons komst logeren, lekker samen in bed knuffelen. Uit het bed gaan is dan alleen een nog grotere opgave haha. In februari worden de daken vervangen en geïsoleerd en krijgen we spouwmuurisolatie. Nog even doorbijten en dan hopelijk een woning die een stuk aangenamer is.
Wij hebben november afgesloten met 116 m3 gas en 208 kWh, en dan 51 kWh teruggeleverd. Wij zitten hoog in het gasverbruik ten opzichte van anderen zo te zien. Wel een groot huis, ook goed geïsoleerd, maar alleen in de woonkamer de vloerverwarming overdag en ‘s nachts op 17,5 en ‘s avonds op 18,5.
Wij zitten ook boven de 100m3. Vind dit een normaal verbruik Is het bij jullie niet beter om de temperatuur dag en nacht hetzelfde te houden?
Ja ik denk ook wel dat het vrij normaal is boven de 100, het was ook best koud af en toe al in november. Vorig jaar december zaten wij op 220m3 zelfs. Ben benieuwd.
Daar zijn we nog niet helemaal over uit. Dan slaat de ketel toch meer aan denk ik, nu moet hij het 20 uur op 17,5 houden en 4 uurtjes bijverwarmen tot 18,5. Lijkt ons voordeliger, maar hebben het nooit onderzocht.
Ja is ook een normaal verbruik. Wij komen op jaarbasis straks rond de 900 uit, dus dat is super netjes voor 5 personen. Gemiddelde van de afgelopen 10 jaar is 1200 per jaar.
Wij hebben in november 32 kuub gas gebruikt en netto 221kwh. Het duurste weekend was van 18-22 november. Ik denk dat ik toen 's avonds de verwarming hoger heb gezet en vergeten ben om weer het standaard programma in te stellen. Normaal gesproken staat het hier op 18 graden overdag en 16 's nachts ingesteld. Omdat we een goed geïsoleerde tussenwoning hebben hoeft de ketel daarvoor nauwelijks aan te slaan. Sinds september koken we op inductie en leveren de zonnepanelen niet meer terug dan we verbruiken. Met het mindere weer zien we dat verschil duidelijk oplopen. Edit: het verlagen van de temperatuur van 19 naar 18 maakt volgens mij best veel uit. In maart en april (qua temperatuur waarschijnlijk vergelijkbaar aan november) stookten we naar 19 en hadden we een verbruik van ongeveer 75 kuub.
Waar wij elk jaar eigenlijk wel iets moeten bijbetalen aan de stadsverwarming (omdat onze tarieven gebaseerd zijn op het ingeschat gebruik en na 2 maanden de prijzen voor dat jaar bekend zijn, dus dat het maandtarief eigenlijk onderschat wordt), krijgen we nu 250 euro terug! Een milde winter begin dit jaar en nog kritischer gekeken naar het warm water verbruik. Ons maandbedrag gaat ook naar beneden. Volgend jaar gaat het watertarief ook omhoog. Ik denk dat we het badje niet meer gaan opzetten. Oudste zat er al niet meer in en jongste bijna ook niet meer. Het is maar 1 kuub water wat erin past, maar het scheelt toch weer.
Nov 2022 Netto 240 kwh 86,5 kuub nov 2021 Netto 290 kwh 160 kuub En toch in 2022 t dubbele kwijt, vreselijk.
Eindstand november 156. kWh 98 m³ We hebben de verwarming op 18,5 staat. Overdag zet ik m aan nog wat lager , in de avond op 19 of 19,5 na 20u. Als ik de cv nog lager krijgen we nog meer schimmel op het plafond van de badkamer. Ook krijg ik meer last van mijn gewrichten.