Ik ben zó blij dat ik niet geboren ben op Antartica of zo. ik zou het niet overleven denk ik Hier in huis staat de verwarming op 19 graden ("vroeger" op 20 of 21 en dan nog had ik het koud). ik heb een oodie gekregen van mijn man, heb een fleece badjas, gevoerde vesten, leggings onder mijn normale broek aan, dikke sokken, pantoffels. De hele mikmak, noem het maar op. Zelfs met meerdere lagen van bovenstaande items over elkaar aan, kan ik het nog steenkoud hebben; mijn handen en neus(puntje) vriezen er nog net niet af. Naar de wc gaan en koken etc, ik stel het allemaal uit tot ik in mijn broek pies of er iemand begint te klagen dat zijn/haar buik nu wel erg hard begint te knorren ( ) want het is gewoon pure zelfkastijding om je te begeven in een andere ruimte dan de huiskamer. De verwarming mag echt niet hoger maar ik snap oprecht niet hoe mensen in dit topic het overleven met de verwarming op minder dan 19 graden. En dan bedoel ik niet de mensen die echt uit bittere, pure noodzaak deze "keuze" (moeten) maken. Oh jah: hoe vaak man en ik de afgelopen weken al niet geroepen hebben: "deur dicht, lamp uit, niet langer dan 10 minuten douchen!!!!!!!" Ik denk nog vaker dan in ons hele leven met kinderen bij elkaar
@RE080219 wij met 6 personen (maar reken even met 5 voor het gemak). 2022 verwacht verbruik: - gas rond 1800 m3 - stroom rond 2200 kWh Verwachte teruglevering ongeveer 2200 kWh @NiVa0230 leggings onder je normale broeken, oh jeetje verschrikkelijk . Maar ik heb het ook heel koud nu hoor. En cv staat op 20. Hoger gaat ie niet, maar lager ook niet. En hell no dat ik de vloerverwarming in de badkamer of toilet uit doe. Is bij ons niet elektrisch en als je die dus uit doet, is de vloer juist EXTRA koud vanwege de leidingen met ijskoud water die eronder liggen.. Verwarmingen zijn wel goed warm met 20, wat betekent dat het idd koud is buiten. Maar laatst kwam ik beneden en was het 17 graden hier. Om te huilen idd. Ik laat ‘s ochtends expres wat langer de rolluiken dicht. Als ik de cv dan aan doe dan warmt het echt even goed op. Heb het idee dat als je de rolluiken open doet, het gelijk een graad afkoelt ofzo..
Ik heb dat altijd andersom. Ik vind temperaturen van boven de 20 nooit fijn. Winter en zomer niet. Ik heb de kachel al jaren overdag op 17 en in de avond op 19. Nu op 16 en dan nog heb ik het af en toe te warm.
Ohja. Hier voel ik me ook een viswijf op de markt. Ik de hele dag: Deur dicht! Doe die deur dicht. Hallo. Tempo. Lamp uit. Laat die kraan niet zo lang lopen. Moet dit echt in de was? HALLO! Doe die *** deur dicht. Zijn jullie doof? Waarom zijn alle lampen boven aan? Jongens, doe de lamp uit. Waarom zit hier een losse oplader in het stopcontact? Ben je nou nog aan het douchen? DEUR DICHT. zoiets dan..
Nee hoor dit jaar is de teruggave meer. 800 euro normaal rond de 500 en volgend jaar ook weer rond de 500 terug.
Aha! Ik ben vooral bang dat ik ooit weer terug wil naar een andere aanbieder en dan dus de hoofdprijs ga betalen. Maargoed zoals ik eerder ook al zei, je kunt niet in de toekomst kijken. De prijzen zullen heus wel een keer zakken of er zal iets anders op verzonnen worden.. Is het allemaal goed inzichtelijk?
Ja de app is zeker inzichtelijk. Onze netbeheerder moet nog even de slimme meter uitlezen, maar vanaf morgen kan ik volgens mij de updates en tussenstand enzo zien. Ze hadden al wel geadviseerd om eind dec een nieuwe maandbedrag berekening te maken welke gebasseerd zal zijn op de 21% belasting
Ik warm niet alles op hoor, alleen de benedenverdieping waar geleefd wordt. De woonkamer staat zelfs uit omdat die 19 graden blijft door goede isolatie en af en toe wat zon op de glazen pui.
Vandaag gas 1,43 m3 incl btw en elektra gemiddeld 0,35 per kwh incl btw (sommige uren lager, sommige hoger). Vandaag om 15 uur komen de tarieven van kwh voor morgen online en morgen om 6 uur is de gasprijs voor die dag bekend.
Hm. Ik denk wel dat een dynamisch contract enkel interessant is als je je actuele verbruik daar op afstemt en dit blijft doen. Ik vraag me af in hoeverre dit bij ons echt haalbaar is. En: ik zit nu al 20x per dag de app te checken bij wijze van spreken. Ik wil ook voorkomen dat ik heel neurotisch continu die app open heb
Zoals nu ook. Ik heb verlof en het heb koud. Ik ga dus zeker niet de verwarming nu uit zetten en ik wil ook gewoon een kerstfilm kijken. Ga ik dit dan nu niet doen omdat de tarieven over 2 uur lager zijn? Snap je.. zo wil ik niet de hele dag redeneren. Of zijn de piekmomenten áltijd heel veel goedkoper? Maarja.. de belastingen gaan weer omhoog en bij crisis heb je dus direct flinke prijsstijgingen
Maar op lange termijn betaald je echt een stuk minder. Wij gaan ook overstappen om die reden. Dus je hoeft niet op de app te gaan kijken he weet gewoon dat je minder betaald dan als je blijft zitten waar je nu zit.
Onder de 19 vind ik prima, omdat ik mezelf hier gewoonweg stapje voor stapje aan hebt laten wennen. In mijn ouderlijk huis stond de verwarming met gemak op 23° en vaak zelfs op 25°, dus dit is zeker niet wat ik altijd gewend was. Mijn man daarentegen is zo'n beetje zonder verwarming opgegroeid en heeft het bij 13 graden nog niet koud, dus er moest zeker een compromis worden gesloten: hij gewend aan wat meer warmte 's winters en ik aan wat minder. Dat is ons prima afgegaan. (Daarentegen zet hij 's zomers de airco wel weer te snel aan naar mijn mening. Die staat op 25 a 26°). Koudere temperaturen wennen echt. Ik vind 18 gewoon prima. Maar moet wel zeggen dat nu ik niet meer in NL woon, de temperatuur sowieso anders aanvoelt. 17° hier vind ik veel warmer dan 17° in ons oude huis in NL, waarschijnlijk ivm luchtvochtigheid ofzo? En verder kleden we ons gewoon goed aan, in een panty of dunne blouse zou ik het ook heel koud krijgen hoor. Ik verwarm gewoon liever eerst mezelf en daarna pas de omgeving.
Maar jij hebt nog een vast contract toch? Dat scheelt natuurlijk wel een hele hoop. Ik was dan sowieso blijven stoken. En dat ga ik zeker in januari ook weer lekker doen
Ik ben aan t bijwarmen met elektra he? Zit ik in mn uppie thuis te werken zet ik de CV niet aan, maar met die kleine nu thuis dan wel CV (op 19 dan, 18 is echt gruwelijk) Die is nog herstellende van een RS/longonsteking ff geen grapjes mee doen, lag vorige week bijna in t ziekenhuis. (plus elektra kacheltje is dan te link, stekker fanaat) Maar goed dat zijn dan keuzes waar je achter staat om meer dan je eigen tandengeklapper.
Ik denk dat je mbt de lage uurprijzen hierop wel heel bijv je vaatwasser/machine voordeliger kan laten draaien en er verder niet teveel naar moet gaan kijken. En mbt de crisis.. eens dat je er dan gelijk last van heb als alles stijgt, maar bij een variabel contract via eneco/vattemfall etc zullen dan ook de prijzen direct weer nog hoger gaan stijgen, waardoor je bij anwb toch voordeliger zit omdat zij er geen dikke privisie bovenop gooien zoals de rest wel doet. Stijgt mijn gas naar 3,- m3, dan zal eneco etc naar zeker 5,- m3 gaan stijgen