• Energierekening • pt 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 28 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

ja dat is nu even lastig inderdaad, zag dat er komende week nachtvorst aankomst maar dat de temperaturen vanaf dan redelijk stabiel blijven (wat vorst in de nacht en overdag paar graden boven 0)

Nijn1977 en Nummer4 vinden dit leuk.
  2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Zie het inderdaad nu ook, hier -2/-3 in de nacht en overdag 1 graad boven nul de komende 10 dagen dus perfect om zoiets uit te proberen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Even de föhn erop en dan "dood" je het en je veegt het er dan zo vanaf. Dit was een tip van een "vochtexpert". Doe het ook bij zwarte stipjes in de badkamer. Werkt super.

Featherr, DeeLighT, MamaAlice030 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Havermout

Havermout Niet meer actief

echt? Ga ik proberen. Wij hebben het niet zo erg gelukkig maar pasgeleden ook stipje in badkamer maar met hg kwam m’n hele plafond werk in stukjes naar beneden :|

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Misschien wel een iets vertekend beeld omdat het maandag volgens mij kouder was dan dinsdag, maar wij waren een weekend weg, dus had hem vrijdag naar 18 gezet.

Even voor het overzicht: Tot nu toe, sinds de verwarming aan staat, zitten we op een gemiddelde van 5 kuub per dag bij 19 graden in huis.

In dat weekend is er per dag dus alsnog 5 kuub verwarmd per dag, ook op die 18 graden. Die maandag dus 11 en dinsdag 3. Gisteren weer 5 kuub. Dus die 11 is echt wel een uitschieter.

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Zilversoda en ventileren, ik heb elke dag de ramen ff staan drogen met gewoon een trekkertje zodat t ergste even er uit was.

7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Het verwijderen van die zwarte puntjes betekent niet dat je de schimmel uit je huis verwijdert. Die blijft gewoon rondzweven en als er niet goed geventileerd wordt, dan slaat het weer neer.

Hier laten we de verwarming 's nachts op 17 graden staan (goed geisoleerd huis, zware gordijnen voor de ramen), maar toch merken we dat de radiatoren in de ochtend warm zijn. Nu moet ik zeggen dat de verwarming gisteren niet hoger dan 18 graden heeft gestaan. Dat was prima vol te houden als je in beweging was. Later een fleecetrui aangedaan.

8. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    965
    442
    63
    Vrouw
    Dat ga ik doen! Vandaag en morgen buitentemperaturen opschrijven en nog omlaag zetten en dan het weekend op een constante temperatuur houden.

Eens kijken hoe het verbruik dan is. Dank voor jullie reacties!

Eppo82 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het weekend was ook wel erg koud, veel wind ook, dus met een graad lager moet je cv toch nog flink aan het werk.

10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik doe hetzelfde!

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Voor het mooie moet je ook rekening houden met de wind. Dat scheelt hier ook (met dezelfde buitentemperatuur)

12. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    965
    442
    63
    Vrouw
    En die 11 kuub was omdat je het van 18 naar 19 liet verwarmen op maandag na het weekend weg?

13. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    965
    442
    63
    Vrouw
    Ik denk dat een algemeen plaatje ook wel genoeg inzicht gaat geven, ik ben heel benieuwd!

14. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    965
    442
    63
    Vrouw
    Nog even een andere vraag. Wat doen jullie met jullie ventilatieroosters? Hier een behoorlijke oppervlakte woonkamer en keuken. De schuifpui heeft een groot ventilatierooster die altijd half open staat en voor in de keuken zit 1 klein ventilatieroostertje die helemaal open staat. Afzuiging hebben we alleen als er iemand gaat douchen, dan zuigt hij in de woonkamer/keuken ook en anders niet. Ik heb net de kozijnen gecheckt, zie heel klein mini beetje zwarte aanslag in twee hoekjes, maar kan ook dat dat er langer zit….. ik vind het niet helemaal schimmelnoemenswaardig.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ventilatieroosters staan altijd open. Tenzij echt vol de wind erop staat en je half weg waait/het erg tocht.
    Mechanische afzuiging staat hier ALTIJD aan. Wordt trouwens ook aangeraden die altijd aan te laten.
    En advies is dan om badkamer en keuken geen ramen of deuren open te zetten. Heeft uets met de kou te maken en werking van mechanische installatie die dan verminderd. Mechanische ventilatie moet z'n werk doen en zal dan ook de rest van het huis mee pakken.
    Hier staat hij continu op laag of automatisch. Hij gaat dan bij slechte luchtkwaliteit of veel vocht door douchen en koken aan.
    Mechanische ventilatie moet je nooit uitzetten. Is ook niet goed voor de Mechanische ventilatiebox.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat is ontzettend veel en kan me absoluut niet voorstellen dat dit van komt door 1 graad verwarmen...
    dan klopt er iets niet of is er iets defect.

17. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    965
    442
    63
    Vrouw
    Ik begrijp wat je zegt hoor, maar bij ons lukt dat nu gewoon niet. We hebben de knop in de badkamer zitten en er is een monteur geweest die alles heeft doorgemeten toen bleek dat de ventilatiebox niet goed functioneerde. De badkamer bleef heel nat. Die heeft hem toen afgesteld zodat hij op 3 hard afzuigt, maar op 1 of 2 vrijwel niks doet, dus ja, soms is het ook het een of het ander en kan het niet altijd zoals het hoort. De hele dag de badkamer, de toiletten en de keuken op 3 laten staan is geen optie.

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik dacht laatst nog, waarom moeten we eigenlijk voorschotten betalen?? Waaeom krijgen we niet elke maand gewoon de rekening van wat je daadwerkelijk hebt verbruikt, dat gebeurt bij een telefoonrekening toch ook gewoon. Dan ben je iig van het gedoe af dat mensen de voorschotten niet kunnen betalen?

Ik heb dat echt nooit gesnapt.

19. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Omdat de kosten in de winter veel hoger zijn dan in zomer en dat voor veel mensen lastig is om direct te betalen. Daarom gaat alles op een hoop en betaal je gemiddeld.

Zara75 vindt dit leuk.
  20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #1260 Devilschase, 8 dec 2022
    Laatst bewerkt: 8 dec 2022
    Dat is natuurlijk onzin verhaal van die maatschappijen.

Mensen kunnen die imbeciele voorschotbedragen van tegenwoordig ook helemaal niet betalen. En nu moet je elke maand zo'n absurd hoog bedrag betalen ipv alleen de 3 koudste maanden van het jaar. Vebruik je in de voorgaande 8 maanden maar 170 euro, kan je 600 euro elke maand aftikken tegenwoordig.

Als voorbeeld: Ik zag net ergens op FB een bericht van een oude vrouw. Die verbruikt 345 kwh per maand en 30m3 gas. Die kreeg een voorschotbedrag van 1049 euro. Dit kon ze maar 20% verlagen. Ze verbruikt nog geen 200 euro per maand. Ze leeft van een aow en kan die 1049 euro helemaal niet betalen. Bellen met eneco had geen zin, ze verlagen het niet verder dan 20%.

Als deze vrouw gewoon een rekening zou krijgen voor wat ze verbruikte, was er niks aan de hand geweest.

Die voorschotbedragen slaan ook nergens op, ze doen maar wat. Ik betaal per maand 294 euro. Ik krijg 1200 euro terug. En toch willen ze mijn voorschotbedrag voor volgend jaar op 610 euro gaan berekenen. Hoezo? Er komt een prijsplafond. Als ik uitga van mijn verbruik dit jaar en ik tel daar bijvoorbeeld 200m3 gas bij op en 500 kwh, kom ik nog niet eens boven de 350 euro. Hoezo moet ik dan 610 euro gaan betalen?

Deel Deze Pagina