• Energierekening • pt 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 28 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda86

Linda86 VIP lid

Maar ze zeggen toch juist dat je wat je overhoudt in een maand, mee mag nemen naar de maand erna? Alleen als je overstapt, weten ze niet wat je al verbruikt hebt, dus dan geldt het verbruiksplafond per maand en kun je niks mee overnemen naar de nieuwe aanbieder. Als je blijft zitten waar je zit, kun je het dus gewoon uitsmeren over het hele jaar.

nelta vindt dit leuk.
  2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Als je overstapt kijken ze op dat moment naar het verbruiksprofiel, omdat je nieuwe leverancier niet je oude verbruik kan en mag inzien. Dus stap je in maart over mag je bijv 600 kuub gebruikt hebben, maar in augustus totaal bijv 700 kuub, maar als je bij dezelfde blijft is er inzage in het jaarverbruik en hoeven ze verbruiksprofiel niet te gebruiken.

3. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik kijk nooit naar filmpjes, ik lees alleen haha. En dan zie je het dus vrijwel nergens staan. Nu heb ik de filmpjes van Eneco en Vattenfall allebei gekeken en die zijn dus strijdig met wat de ANWB aangeeft. Zij geven namelijk aan dat het verbruiksprofiel per maand alleen is voor het bepalen van wat binnen je plafond zit tot aan de jaarnota of eindafrekening. Dus bijv: wij krijgen de jaarnota in mei. Dan tellen ze die maanden bij elkaar op van het verbruiksprofiel en houden dat aan voor wat binnen het plafond zit. Maar dus geen gekke verrekeningen met dat je wat je in januari meer verbruikt niet zou mogen compenseren met minder verbruik in februari en maart. Vattenfall heeft dat zelfs expliciet in t filmpje.

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.011
    14.675
    113
    Vrouw
    Ze zeggen in het filmpje toch dat als je een maand meer verbruikt dat dat gecompenseerd kan worden met latere maanden.
    Dit kan alleen niet na je jaarafrekening.
    Heb je in (vroege) voorjaar je jaarrekening, dan moet je idd zorgen dat je onder het maandelijkse plafond blijft, anders betaal je bij die extra wel de volle prijs.

5. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Vraagje!
    Ik heb mijn contract bij ANWB geannuleerd, zou in januari ingaan voor gas en elektriciteit. We hebben zonnepanelen en lees overal dat dat niet gunstig is met variabel contract.
    Nu probeer ik een contract bij ze af te sluiten voor alleen gas, maar om het maandbedrag te berekenen moet ik ook elektriciteit invoeren.
    Hoe kan ik alleen gas invoeren? Iemand die een contract heeft afgesloten voor alleen gas en een linkje heeft hoe ik dat kan aanvragen?

6. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Hoe gaan ze dat doen als je geen slimme meter hebt?

7. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Dat is wel heel veel.
    Ons verbruik was in december 2021 707 netto 657
    December 2020 netto 670
    December 2019 netto 576

en toen hadden we hem warmer staan als deze winter.

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Zou dat echt zo nadelig zijn net zonnepanelen? Iedereen stimuleert toch duurzaamheid? Het kan toch niet zo zijn dat je met zonnepanelen juist níet moet kiezen voor een flexibel contract en maar moet blijven bij je oude leverancier?
    Bij wie zat je? Kon je gewoon weer blijven? Ik heb bijv al mail van energiedirect ‘opzegging contract’

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wij krijgen binnenkort een warmtepomp en behouden volgens mij ook onze gasaansluiting. Zou je dan ook in de wintermaanden je warmtepomp uit kunnen zetten en gewoon verwarmen met gas?

Wij zijn onlangs ook verhuisd, nu nog allemaal oude meters, dus check regelmatig even de meters, gas gaat nu ook hard hier. Als het goed is wordt binnenkort de hele meterkast vervangen en ook de slimme meters geplaatst. Vind ik toch wat makkelijker dan elke keer zelf checken.
    Zonnepanelen liggen ook bijna, maar helaas nog geen omvormer, hopelijk van het voorjaar, nu dus even dure maanden (gelukkig nog wel vast tarief nu tot januari). Kregen bij verhuizing een hoop terug van Eneco van ons oude huis, mede door opbrengst van de zonnepanelen. Dat hebben we apart gezet inclusief de 2x 190 euro zodat we hopelijk de komende dure maanden gewoon goed op kunnen vangen. Al had ik er natuurlijk liever wat anders mee gedaan, maar goed we hebben het gelukkig.

Mamak vindt dit leuk.
  10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij hadden in november 450, nu dus 3x zoveel. Volgens mij staat ie gewoon niet goed afgesteld. Het wordt ook niet warmer dan 19 graden nu, terwijl ie op 20 staat ingesteld

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Bij ons liggen ze op een schuin dak en staat de zon er toch wel 4 uurtjes op verwacht ik.

@Olifantje1991 wij hebben geen gas aansluiting, dus ik weet niet of dat mogelijk is.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  12. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Wij hadden in november 417 en netto met teruglevering 297

Maar als hij niet verder verwarmd dan 19 dan is er inderdaad iets niet goed.
    Hij staat hier dag en nacht op 19,5, en dan is de temperatuur in huis meestal rond de 19,8.

Lynx vindt dit leuk.
  13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Misschien toch maar even naar laten kijken, al verbruiken wij ook aanzienlijk meer dan in november. We zitten ook boven het verwachtte verbruik.

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.011
    14.675
    113
    Vrouw
    Wij hebben een hybride warmtepomp. Die is aangesloten op de cv ketel. Nu hebben wij de cv ketel uitgezet om te kijken of we zonder cv ketel kunnen. Het kan zijn dat de warmtepomp het met de kou van nu niet helemaal trekt.
    Maar andersom kunnen wij idd ook doen: de warmtepomp uit en de cv ketel weer aan.

15. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Ja een flexibel contract met zonnepanelen is echt nadelig. Om twee redenen.
    1. Salderen per maand ipv per jaar.
    2. Je “krijgt” wat je betaalt. Als je dus op een bepaald moment meer opwekt dan verbruikt en de prijs voor stroom is negatief dan moet je betalen. Dat zal zich voordoen op de meest zonnige momenten van de dag.

Damay77 vindt dit leuk.
  16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Ja dat klopt, maar ook als jij in mei bijvoorbeeld je jaarnota krijgt. Je kan dan niet strijken over het hele jaar, maar enkel over de maanden tot aan je jaarnota. Na je jaarnota begin je weer opnieuw. Maar dan mag je dus enkel nog gebruiken wat er voor die maanden aan verbruiksplafond aangegeven wordt.

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja klopt, maar het is dus niet maandelijks. Je kan dus gewoon je hoge wintergebruik compenseren, behalve als je overstapt of je jaarnota net wat ongunstig valt ( net voor de zomer met zonnepanelen bijvoorbeeld).
    Al is dat laatste nog niet duidelijk.

Sjalleke en Bloempjelief vinden dit leuk.
  18. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    #1438 Leesteken, 12 dec 2022
    Laatst bewerkt: 12 dec 2022
    gegevens van zondag zijn niet bekend maar ik heb gezien dat het hoog is. Zaterdag 10,86 m3 verbruikt. Ik weet niet hoe groot mn woning is. Beneden verwarmen we iig 100m2 in totaal met vloerverwarming. Verder hebben we 5 slaapkamers met radiatoren. 3 staan aan. In de badkamer ook nog een radiator. Thermostaat staat op 19. We wonen vrijstaand en midden in een weiland, dus veel wind.

19. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Kan dus wel erg ongustig uitvallen als je jaarnota net verkeerd valt dus. Wij gebruiken echt veel stroom en dat compenseren we in de zomer weer met de panelen. In jaar totalen vallen we ruim onder het prijsplafond maar in de winter is dat beeld wel erg vertekend. Onze jaarnota loopt toevallig van 1 januari t/m 31 dec. Maar stel je jaarnota valt in maart ben je dus gewoon het bokje.

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mogelijk is dat zo. Maar het verbruiksprofiel is gemaakt omdat je nieuwe leverancier niet je oude standen kan inzien. Hoe dat met jaarnota s halverwege het jaar gaat is op dit moment nog niet duidelijk.

Deel Deze Pagina