• Energierekening • pt 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 28 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Voor ons valt het gelukkig ook gunstig en kunnen we straks vooral het gas gebruiken en het stroom ‘sparen’ voor de zomermaanden.

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Maar daar kan je zelf heel goed op inspelen door juist op die momenten veel elektra te gebruiken zodat je verbruik direct van de opwekking afgaan :)

3. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.619
    113
    Dat kan misschien als je weinig panelen hebt. Maar wij halen op een mooie dag makkelijk opbrengst 47kWh op een dag. Dat verbruik ik hooguit als m'n auto aan de lader hangt. En als je het allemaal verbruikt heb je niets meer om de winter mee te compenseren. Dus in het geval van hoog stroom gebruik en veel zonnepanelen is het helemaal niet gunstig.

CroqueMadame vindt dit leuk.
  4. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Ja als je in die gelegenheid bent wel ja. Maar is natuurlijk lang niet voor iedereen haalbaar.

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tja, dat gaat natuurlijk sowieso gelden als het salderen eraf gaat.

6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.566
    113
    Vrouw

blijf het krom vinden. een eenpersoons huishouden redt het misschien hiermee maar zelfs in de zomermaanden komen wij hier bovenuit qua gasverbruik. wat moeten we dan doen, niet meer douchen?
    afgelopen jaar hebben we als gezin al zo vaak mogelijk bij het zwembad gedoucht na de zwemles van de middelste, omdat we daar toch 5x in de week waren en nog zitten we aan de top van dit plafond of zelfs er boven terwijl we alleen gas verbruikten om te koken en te douchen vanaf juni t/m okt.

Met 350kwh in december kom je er ook niet als gezin, behalve wanneer je in het donker gaat zitten met een kaars aan om bordspellen te spelen. eens kijken wat voor gezellige kinderen dat op gaat leveren wanneer alle schermen uit blijven :p
    En het thuiswerken dan nog niet eens meegerekend. mijn man zit hier 4 dagen per week thuis te werken, constant 2 schermen aan, laptop draait van 8 uur 's ochtends tot 7u 's avonds.
    Volgend schooljaar start er hier ook nog een op het middelbaar dus dat betekent nog een laptop er bij. Zucht...

Okay, wij hebben zonnepanelen dus dat scheelt in de zomermaanden. Hopelijk kan je dat wat je niet verbruikt van dit plafond dan ook eindeloos meenemen tot je jaarafrekening.
    *druk aan het verzinnen hoe we de wintermaanden gaan opvangen*

7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.566
    113
    Vrouw
    Daar zaten we op te wachten!!! :)

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij de vraag over het stroom kan je nee aan klikken.

Zara75 vindt dit leuk.
  9. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.566
    113
    Vrouw
    ondanks het bewolkte weer hebben de panelen hier (21 stuks) 18,3kWh opgewekt vorige week. tegen een verbruik van 85kWh is dat natuurlijk niet zo veel maar alles is meegenomen. hopelijk krijgen we een mooie week met veel zon :)

Zelfs nu het bewolkt is hebben onze panelen al bijna 0,5kWh opgewekt vanmorgen.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  10. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.566
    113
    Vrouw

daar ben ik dus ook naar op zoek maar het enige wat er op hun website staat is dat het totaal wordt verrekend met het plafond.
    vraag me dan ook af waarom er bij andere leveranciers staat dat de overheid de verdeling per maand bepaalt.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    In mijn geval is het zeker wel nadelig wanneer ik van eneco over zou stappen naar anwb.
    Tijdens het salderen krijg ik nu nog gemiddeld 59 cent per terug geleverde kwh terug. Bij een dynamisch contract krijg je het bedrag terug wat een kwh op dat moment kost. Dus kan zomaar zijn dat ik dan maar 9 cent krijg. Of dat er op dar moment, bijvoorbeeld jn de zomermaanden, zo'n overschot aan stroom is dat je niets krijgt.

Maar goed, misschien dat het voor iemand met hele hoge maandtermijn wel loont over te stappen naar anwb. Stel dat ik 600 euro zou moeten betalen dan zou ik overstappen. Betaal nu nog steeds 110 euro per maand bij eneco. Bij anwb zou dit 90 euro worden met minder v3rgoeding voor de teruglevering. Dan ben ik dom als ik over ga stappen.
    Sqldering gaat over een paar jaar stoppen maar dit is nageven mooi meegenomen.
    Screenshot_20221212-112324_Eneco.jpg

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat is prima te doen incl deels thuiswerken.

Maar het hoeft toch ook geen 100 procent compensatie te zijn. Dat is ook nooit gesuggereerd.

13. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Nou dit dus ik snap er niks van

Nummer4 vindt dit leuk.
  14. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.619
    113
    Klopt. Maar voorlopig is dat nog uitgesteld tot 2025 en ik moet nog zien of ze het dan daadwerkelijk doorvoeren. Is natuurlijk funest voor de transitie die we moeten maken als ze het afschaffen. Als ze tenminste blijven inzetten op warmtepompen. Maar hopelijk gaat de opslag van energie nu ook een vlucht nemen en kunnen we straks thuis onze energie opslaan of in buurtbatterijen waar je jouw deel kan opslaan.

Zara75 en Leesteken vinden dit leuk.
  15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Dat is wel een beetje overdreven denk ik? wij hebben vorig jaar december werkelijk nergens op gelet en waren 260kwh kwijt.

16. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.566
    113
    Vrouw

Wat ik hieruit opmaak is dat die 1200m3 wel geldt van jaarafrekening tot jaarafrekening, dat je niet per maand een x aantal m3 krijgt en elke maand extra betaalt wat je daarboven verbruikt, maar dat het verrekend wordt met het totale jaarverbruik.
    behalve als je dus overstapt of verhuist.

en voor ons geldt: jaarafrekening halverwege februari dus januari en dat deel februari wordt wel naar het profiel gekeken en zullen we moeten bijbetalen boven het verbruiksprofiel. Dat wordt nog koukleumen in januari vrees ik, dan zet ik de thermostaat weer lager om zo min mogelijk over dat profiel te gaan.

Bloempjelief vindt dit leuk.
  17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Die opwekking is vaak wanneer je niet thuis bent. Hier tenminste wel. De enige apparaten die ik dan aan kan zetten is de wasmachine en de vaatwasser. Dat doe ik in mijn geval al wanneer de zon schijnt.
    En onderstaande wordt er dan nog terug geleverd. dus ee dynamisch contract is dan vaak niet rendabel. Screenshot_20221212-112324_Eneco.jpg

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Voor apparaten als een wasmachine en een vaatwasser is dat prima haalbaar. Ik heb een p1 meter en een enery socker en die zet de wasmachine en vaatwasser aan wanneer er genoeg stroom opgewekt wordt.

19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.566
    113
    Vrouw

Er wordt uitgegaan van een gemiddeld huishouden in Nederland met een gemiddeld stroom/gasverbruik. Een gemiddeld huishouden in Nederland heeft 2,2 personen met een huis van 88m2.

Hier is het in ieder geval niet te doen met de aantallen kwh die genoemd worden, maar iemand moet het gemiddelde omhoog trekken toch? :p

Ons verbruik lag vorig jaar in december op 447kWh en dan hebben wij ook nog niet eens een droger of andere stroomslurpende elektrische apparaten, puur en alleen de verlichting, koelkast, dievpries in huis en de laptops. We hebben alle spaarlampen recent al vervangen voor led en zijn ook veel alerter op sluipverbruik op dit moment maar je kunt niet alles uitschakelen. Denk niet dat daar ook maar iemand gelukkig van wordt hier :rolleyes:.

We hebben ons stroomverbruik ondanks bovenstaande met 15-20% teruggebracht het afgelopen kalenderjaar dus wat dat betreft al heel wat besparingen doorgevoerd, ik zou niet weten waar nog meer op te besparen. Overigens ben ik wel benieuwd naar het totaal van december, want met 20% minder verbruik zouden we op 360kWh uitkomen :)

20. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.566
    113
    Vrouw

Daarom is het ook appels met peren vergelijken in dit topic :roflmao:

Deel Deze Pagina