• Energierekening • pt 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 28 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Nou hier al 35kwh verstookt in 3 uur tijd om het warm te krijgen en we zijn beneden pas 0,5 graden omhoog…. Ik wil niet weten hoeveel we verstoken hierdoor.

2. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Dat mag, ik probeer zoveel mogelijk wel onafhankelijk te zijn. Mede vanwege het feit dat je gewoon niet altijd alle opties hebt.

Wij deden allebei, luchtwarmtepomp en grondgebonden warmtepomp. We zijn met lucht gestopt, waarom? Omdat de onderdelen niet te krijgen zijn, en omdat de resultaten in dit weer gewoon bedroevend zijn. Ze vriezen vaak vast en het huis haalt vaak de temperatuur niet. Mensen vonden het zonde van hun investering.

Grondgebonden warmtepompen zijn duurder, vanwege het feit dat je een bron moet maken en hier zit strenge certificering en regelgeving aan vast. Er zit een hoop regelwerk in het bronsysteem regelen, en ook een hoop kosten.. feit is wel dat als je eenmaal de bron hebt hij jaren mee gaat, en dan bedoel ik echt 50+ jaar. Je kan met een grondgebonden systeem ook koelen, hij stopt de warmte van de zomer in de bodem en deze haal je er in de winter weer uit. In de zomer doet hij dit andersom, zonder dat de compressor draait. Je verbruikt daardoor in de zomer bijna geen elektra. En er stroomt koud water door je vloer mits je vloerverwarming hebt.

Let wel, alle warmtepompen werken het beste bij goede isolatie van je huis want je werkt met lage temperatuur. Als afgiftesysteem is vloerverwarming het beste, het kan met lage temperatuur radiatoren. Echter met vloerverwarming haal je het beste resultaat.

De warmtepompen zelf zijn moeilijk te krijgen, zoals elke warmtepomp momenteel. Met onderdelen moeten we af en toe wachten, maar niet dat mensen lang in de kou moeten zitten. Tevens speelt personeelstekort en de enorme vraag mee.

Als je een snelle oplossing wilt, dan is er nu haast niemand die tijd heeft. Als je geduld hebt, dan kan je in de toekomst een mooi systeem hebben, mits het mogelijk is.

Eerste tip is altijd isoleren, dan liefst vloerverwarming aanleggen. Dan heb je al een goede basis voor een mooi systeem. en ja, daar zit een fors kostenplaatje aan vast.

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij gisteren ook 58 kWh. Was het nog niet warm (18.5 graden)
    Waarschijnlijk staat de warmtepomp in de verkeerde stand na een stroomstoring.
    Ik kreeg vandaag een overzicht van de pomp. Oktober 497 bedrijfsuren en 237 kWh, november amper 100 bedrijfsuren meer, maar wel 3x zoveel kWh. Lijkt me dan toch dat er iets niet goed staat

4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Heb je al iemand langs laten komen want dit klinkt idd niet goed zeg.

5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ja wij worden eerlijk gezegd helemaal gek van de warmtepomp wij hebben dus een lucht. Wel nieuwbouw dus goed geïsoleerd huis etc. Maar het is echt een crime om het goed warm te houden. En nu na vandaag er weer een storing was denk ik dat we het beneden pas weer morgen ergens op temperatuur hebben. We hebben zogenaamd echt een goede maar man wat ik had liever anders gehad… vooral idd met de kou heeft ie het moeilijk maar ook om dan goed warm water te hebben savonds voor het bad bijv.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    3 weken geleden is er een verwarmingsmonteur bij mijn ouders geweest ivm kapotte cv. Deze gaf gelukkig heel eerlijk aan dat een warmtepomp voor hun huis niet geschikt was en het geld niet waard. Rond de 11000 euro. Advies was om een gewone cv ketel te nemen en over tig jaar, als alles verder ontwikkeld was, verder te kijken.

Leesteken en bluedrake vinden dit leuk.
  7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Morgen komt de installateur

Siepie85 vindt dit leuk.
  8. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Snap helemaal wat je bedoeld, dat is mijn ervaring ook.. met bodem heb je altijd een constante temperatuur omdat je niet afhankelijk bent van de buitenlucht. We horen daar weinig klachten over, uiteraard gaat er weleens wat kapot dat houd je altijd wel. Ik zeg altijd heb je het geld en kan je een bodemwarmtepomp doen, spaar door..

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @bluedrake kan jij uitleggen waarom de cv dan niet voldoende bijwarmt? Kennelijk gebruikt ie niet genoeg gas om het nog warm te krijgen, dat is gek toch. Want wat betekent dan hybride?

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat krijg je in slecht geïsoleerde huizen.
    Maar hier hebben we totaal geen last van die 12 graden. Iedereen ligt lekker warm in z'n bed. En sochtend na het op staan zijn we binnen 45 mij op stap dus daar gaan we de verwarming niet voor aan zetten.
    Hier is het soms 7 graden op m'n slaapkamer. Lekker het raam open en lekker warm onder de dekens. Heerlijk :thumup:
    Sowieso boven geen verwarming aan.
    En hier komt hij niet op 19. Tenzij hele erg vrieskou. Hij staat nu op 17 en dat voelt al warm aan.
    Dus hier moet hij dan gemiddeld 4 a 5 graden bij verwarmen. Ik zet de electrische kachel aan en die heeft het binnen een uur op 17. Daarna laat ik het de cv overnemen.:thumup:
    Ze moeten dus even aan het werk amar daarintegen wordt er 12 uur lang geen gas verbruikt. Gas voor niets omdat iedereen slaapt of er niemand thuis is en stoken voor de buitenwereld.

11. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Hier nu 5 jaar een warmtepomp en beste beslissing ooit!

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Moet hij misschien bijgevuld en/of ontlucht worden?
    Evt temperatuur van de cv omhoog zetten.

13. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Het kan zijn dat er een bepaalde stooklijn staat ingesteld, dan kijkt die naar de buitenvoeler en maakt die bij een bepaalde buitentemperatuur binnen ook een bepaalde temperatuur aan. Dit kan je omhoog / omlaag zetten. Hybride betekend eigenlijk dat het een middel is om bij te kunnen verwarmen, maar werkt niet volledig zelfstandig. Vandaar dat je bij hybride altijd nog een cv ketel nodig hebt

14. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ja helaas daar hebben we geen keuze in gehad haha hij zat er al in. Gelukkig wel een goede hoor. Dus opzich we zitten niet in de kou maar ons vorige huis met stadsverwarming was prettiger.

15. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    #1635 Suzy85, 13 dec 2022
    Laatst bewerkt: 13 dec 2022
  16. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Je verwacht gewoon van een systeem dat het goed mag werken. Heel vervelend dat je dan eigenlijk niet tevreden bent.

Siepie85 vindt dit leuk.
  17. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Kan iemand mij adviseren over die speedcomfort dingen? Zit te twijfelen, het is toch zo weer 150 euro wat we uitgeven en de uitgaves gaan momenteel vrij hard.

18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja toch die stooklijn, daar had ik al wat over gelezen. Hoe bepaal je die stooklijn?

19. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw

Deel Deze Pagina