Hier hebben man en dochter er ontzettend veel last van, en ondanks het nog vrij warme weer in oktober, werd er hier toch al gestookt. We wonen gelukkig in een nieuwbouwwijkje, niet veel mensen hebben een houtkachel laten plaatsen - maar helaas wel een paar met de pijp op de uitbouw (dus vrij laag, misschien 3m van de grond - dat trekt zo de straat in). En dan zijn er nog mensen die stoken bij mist of windstil… Ik begrijp dat mensen hun huis warm willen hebben, dus hier gaat meteen alles dicht als we iets van rook ruiken, maar mijn oudste heeft dan toch dikke traanogen van de irritatie.
Ja dat zou wat zijn. Zitten ze met een energie-overschot. Dan worden ze vanzelf goedkoper, omdat ze veel klanten willen trekken. Ik verwacht echter dat ze genoeg buffer hebben opgebouwd om dat op te kunnen vangen. Als klopt wat ik eerder las, dat ze van de overheid het verschil tussen het plafond en de actuele consumentenprijs willen hebben, dan zullen ze behoorlijk winst maken schat ik. Ze zullen de consumentenprijs kunstmatig hoog houden.
Honderdduizenden vanaf april zonder energie? ACM pleit voor noodleverancier (nos.nl) Hier schrok ik wel van eerlijk gezegd.... Honderdduizenden in gevarenzone De Nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening NVVK noemt de situatie "super zorgelijk". "Voor de winter hebben we nu wel goede afspraken gemaakt", zegt voorzitter Marco Florijn. "Maar vanaf 1 april is er niets goed geregeld." In augustus waarschuwde energiebedrijf Vattenfall al dat zo'n 10 procent van de klanten een te laag maandbedrag heeft ingesteld, en dus schulden opbouwt die pas bij de eindafrekening zichtbaar worden. Als dat percentage representatief is, kunnen vanaf april vele honderdduizenden huishoudens weer met afsluiting te maken krijgen. Vooral dit stuk...en dan de vraag of het energieplafond haalbaar is Invoering prijsplafond voor energie per 1 januari op losse schroeven (nos.nl) De energiebedrijven stellen voorwaarden aan het prijsplafond Een van die afspraken is dat het Rijk de bedrijven vergoedt op basis van de consumentenprijs, dus de prijs die klanten op de website van de aanbieder zien. Dat ligt gevoelig: eerder werd uitgegaan van vergoeding op de prijs die de leverancier zelf bij de inkoop van energie betaalt. Een Kamermeerderheid is voor deze laatste optie, omdat vergoeding van de consumentenprijs het risico zou vergroten dat bedrijven overwinsten zouden maken. Waarom een vergoeding op de consumentenprijs ipv de inkkoopprijs?Dat laatste is toch veel eerlijker?En plan B is voor veel mensen ook niet echt geweldig te noemen...Het is en blijft een onduidelijke puinhoop met de energieprijzen...
Dat mag helemaal niet. De pijp moet 0,5 m boven de nok (gehele daklijn, dus niet enkel uitbouw) uit komen. Ik vind het altijd een ingewikkelde discussie. Wij stoken met veel plezier hout. Hebben een kachel met hoge verbranding. Stoken droog hout en zijn ons bewust van wat en wanneer we stoken. Ik snap dat er mensen zijn die er last van kunnen hebben. Maar er zijn heel veel meer dingen in het leven waar anderen last van kunnen hebben of waar ik zelf last van kan hebben. Dus ja zo lang het allemaal nog mag dan genieten wij van onze houtkachel. Als er buren zijn die last hebben van ons dan hoop ik dat ze naar ons toekomen voor overleg.
Huh do heb ik een verbruik v 4 kuub gas. Ik heb niet eens de cv aan gehad! Althans heel even in de ochtend en daarna uit. Ook geen haar gewassen en de kinderen hebben toen ook niet allemaal gedoucht..
Met de CV aan gaat het echt hard hoor…. Ook als je hem alleen heel even in de ochtend aan zet. Kun je ook per uur inzien? Ik kan dat wel en geeft echt goed inzicht.
Oh dat is wel veel! Wij hebben sinds 2 weken een p1 meter van homewizard aan onze meter hangen en dat heeft superveel inzicht! Kan het zijn dat cv snachts wel aangaat omdat de nachten kouder worden?
Per uur kan ik niet zien. Cv in de nacht? Zou kunnen. Heb m in de nacht op 17 staan. Vind ik wel echt het minimum. Maar dan nog. We hebben echt niks bijzonders gedaan..
Als je je aanmeldt bij Slimmemeterportal, kun je het per uur zien (vanaf moment van aanmelden in ieder geval. Super handig! Zowel elektra als gas.
Als hij de hele dag aanstaat wel, maar even in de ochtend en de avond om de kou eruit te krijgen is hier maar een paar tiende kuub per dag.
Wij vrijdag bijna 2, ook raar, want dan zou er iemand lang hebben moeten douchen bij ons. Heet water is bij deze temperaturen de enige oorzaak van gasverbruik bij ons. Verwarming is elektrisch. Normaal zitten we aan 0,8 per dag als we allemaal douchen. Ik heb het nog niet gecheckt in het slimme meter portaal. Zal dat eens doen.
0,5m boven de nok zou al veel schelen! Ik ga eens op onderzoek uit of we hier wat mee kunnen… we hebben al vaker aangeklopt bij de gemeente omdat iemand ook duidelijk vies hout aan het stoken was - onze buurman - en met hem in gesprek gaan werkte niet (noem het woord ‘houtkachel’ en hij werd agressief). Die buurman is nu verhuisd, dus in ieder geval geen hout met verfresten etc meer.
Dat is handig, maar voor degenen waar dit niet bij kan is het wel handig om aan te melden bij slimmemeterportal. Wij hebben gas en elektra niet bij dezelfde leverancier, ook dan is het wel handig. Heb je gelijk alles bij elkaar
Dat portaal, is dat gratis? Ik snap het ook nog steeds niet. De kinderen waren namelijk ook weg donderdag en volgens mij ben ik de enige die die dag heeft gedoucht omdat man vond dat hij 's avonds de manflu had en dus vroeg op bed in slaap is gevallen.
Ja dat is gratis. Je meld je aan. Paar dagen later krijg je een brief met code en daarna worden gegevens opgehaald bij de energiemaatschappij. Het hoge verbruik van gisteren zal je daar helaas niet in terug kunnen vinden, tenzij je de betaalde opties (o.a. verbruiksgeschiedenis) wilt zien. Bij ons lijkt het toch het lange douchen te zijn.
Zojuist de jaarafrekening gehad. 460 euro terug door het superstrenge besparen wat we hebben gedaan (sinds april variabel). En natuurlijk door de milde temperaturen. Het geld ga ik apart zetten in een speciale energiepot. Ze verhogen wel mijn termijnbedrag met 60 euro, dat snap ik dan weer niet zo goed. Op dit moment kan ik het niet aanpassen, hopelijk na de afrekening wel weer want dit is niet echt nodig. Ik heb in mijn ing een extra doelspaarrekening aangemaakt. Hier ga ik het gehele bedrag van november wat we terugkrijgen op wegzetten plus de 2x 190 euro. Als ik dan moet bijbetalen volgend jaar staat er vast een mooi bedrag op.
Weet je zeker dat het donderdag was? Hier loopt de app een dag achter waardoor ik me laatst verrekend heb in de dag (vandaag kan je dus nog niet zien). Dus wat je als laatste ziet is gisteren. Aangezien jij ook bij energie direct zit dacht ik misschien tel jij ook vanaf vandaag
Slim! Wij kregen dit jaar ook rond de 500,- terug. Ik heb ervoor gekozen om de komende 2 maanden het voorschotbedrag met 190,- omhoog te schroeven, wij krijgen die 190,- ook op onze rekening teruggestort.