In Vlaanderen werd dit berekend en zou het neerkomen op 0,01 euro per kWh gas. Kosten zouden ook aan de pomp doorgerekend worden. We bloeden nu al en ze maken het steeds maar erger.. Net zo bv dat je vanaf 2031 in grootsteden niet meer binnen mag met een diesel en vanaf 2035 met benzine. Dus koop als particulier maar lekker een elektrische wagen van 50k of meer en ondertussen moet je ook maar zien dat je huis geïsoleerd wordt en er zonnepanelen, warmtepompen etc geinstalleerd worden. Ja dag Jan, dat kan ik als alleenstaande allemaal niet trekken...
Zoals ik de informatie overal lees is dat ze eigenlijk per 1 januari zeggen dat alles op 0 staat en vanaf dan de teller gaat lopen. Dus oplevering die (nog) niet weggestreept is tegen verbruik vanuit het net omdat je minder verbruikt hebt uit het net dan opgeleverd, wordt niet meegenomen naar 2023. Wij zitten qua verbruik sinds kort boven hetgeen we opgeleverd hebben vanaf 16 september, als we wel eerste kopers waren geweest verwacht ik dat wij een flink overschot zouden hebben gehad per 1 januari. Het is overigens niet dat je ze niet betaald krijgt tegen het marktconforme tarief van nu maar zover ik heb kunnen terugvinden tellen ze niet mee met betrekking tot het prijsplafond als reserve ofzo. Had een stuk makkelijker geweest als ze het gewoon compleet tot de jaarrekening zouden laten doorlopen. Maar goed ik vind sowieso dat ze het op de huidige manier moeilijk maken wat makkelijker kan. Het is niet dat je de verwachting hoeft te hebben dat de energiemaatschappijen het komende jaar de prijzen laten zakken, ze zullen ongetwijfeld verder stijgen als de prijzen stijgen maar zakken? Mwah echt niet geloof ik niet zo. Als je kijkt naar de winsten van de afgelopen jaren, het huidige niet zakken terwijl de prijs wel zakt, het wel zo snel mogelijk verhogen maar niet verlagen etc etc. zie ik ze zo snel de prijs niet verlagen. En dan hebben ze nog geluk dat afgelopen jaar ook meegerekend werd betreffende de winst berekening. Ze mogen immers niet extra verdienen ten aanzien van de, ik dacht, afgelopen 5 jaar ofzo. En afgelopen jaar zijn die cijfers behoorlijk verhoogd. (Hadden ze bij het kabinet ook beter naar kunnen kijken vind ik)
Eerste heb je gelijk in inderdaad. Maar op de een of andere manier heb ik toch wel ergens het idee dat dit een voorloper gaat zijn op een persoonlijk co2 budget. Misschien heb ik het mis hoor, maar dat gevoel heb ik... Want het gaat nu namelijk niet alleen om veelverbuikers, maar om iedereen. Als de energiemaatschappijen en tankstations hun emissierechten volledig gaan doorberekenen, waarom zouden ze dan nog zorgen voor een mindere uitstoot op korte termijn? Het kost henzelf dan immers niets meer en het is weer een verdienmodel. Als energiemaatschappijen zo veel winst maken, zo achterlijk veel winst met deze prijzen, en ze moeten nu sowieso al emissierechten betalen, waarom dat nu dan gaan doorberekenen? Betaal dat lekker vanuit je idioot hoge winst.
Nou inderdaad. Maar dat dagelijkse verbruikprofiel in het kader van het prijsplafond deed me ook al verdacht veel denken aan een co2budget hoor.
@Maev ja zo lees ik het ook. Blijft bijzonder we hebben nu zo 805 verbruikt en 583 teruggeleverd daar moet december nog bij gerekend worden.
De CO₂-uitstoot van aardgas is ongeveer 1,8 kilogram per m3. Een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt 1500m3 gas per jaar en stoot daarmee 2,7 ton CO₂ uit. 1 emissierecht kost 95 euro. Dat is voor 1 ton co2. Als jij 1500 m3 gas uitstoot, en dus 2.7 ton c02, ga je 256.50 per jaar aan emissierecht betalen als consument. Dat is dus 0.17 cent per kuub gas meer. Voor elektra is dat gemiddeld 2.1 ton. Dat is dus 199.50 per jaar en voor aurogebruik 1.5 ton en dus 142.50 euro per jaar. Een gemiddeld huishouden verbruikt 7.3 ton per jaar volgens een rapport van de overheid uit 2010. 7.3 ton is 7.3 emissierechten x 95 euro = 693.50 per jaar per huishouden aan emissierechten. Gemiddeld dan. Dat is 57 euro per maand. https://vandebron.nl/blog/co2-compensatie-hoezo-eigenlijk
Van mij mogen ze. Het lijkt mij heel goed dat mensen meer bewust worden van wat ze doen. En blijkbaar is de enige manier omdat te bewerkstelligen in de portemonnee (zie maar hoe iedereen het nu met 2 graden minder af kan in huis, voor het milieu hadden ze dit al jaren kunnen doen toch? Maar pas nu het mensen in hun portemonnee raakt, wordt het gedaan.) Maar ik hoop wel dat ze de fondsen voor de mensen met weinig inkomen goed gaan inrichten. Verder zal het mij een worst wezen, al die mensen die drie keer per jaar vliegen en het hele jaar door van hot naar her rijden. Kan best wat minder allemaal.
ik verdien goed mijn brood (of zoals jullie in NL zeggen: bovenmodaal) maar als alleenstaande is het nog steeds geen evidente... Stijgende kosten aan de pomp, stijgende kosten qua energie. En huis dat niet goed geisoleerd is, maar de kost ervan te hoog om het allemaal in 1 keer te bekostigen... Maar wel gewoon in dagelijkse kosten links en rechts geld kost. En ik vlieg dus niét 3 keer per jaar en rij niet van hot naar her. Waarom zou ik want heb géén bedrijfswagen en dus geen tankkaart op kosten van de werkgever.... Vind het allemaal kort door de bocht en makkelijk gezegd hoor
Mee eens. Grote bedrijven die eigenlijk het grootste aandeel hebben aan deze ellende blijven weer buiten schot en kunnen alles afkopen ( greenwashing) en maar door blijven uitstoten. Ik ben deze serie aan het bekijken. Vooral deze video eens zien. Wat een vuil spelletje.... https://www.greenpeace.org.uk/news/what-is-greenwashing/
Maar dat is een rapport van 2010, dus feitelijk al een verouderde weergave van cijfers. Even heel cru gerekend, vanaf 2015/2016 mogen er geen woningen met gasaansluitingen meer gebouwd worden (aanvraag bouwvergunning bedoel ik dan), voor die nieuwe woningen sindsdien is die 2,7 ton co2 voor gas al niet meer van toepassing (met tussen de 45.000 en 69.000 woningen per jaar dus aardig wat tonnen co2 die bespaard is). Het aantal elektrische auto's is sinds 2010 juist in opkomst, op 1 januari 2022 was 1 op de 12 auto's elektrisch oftewel 8,3% (in 2019 was dat nog maar 2,3 %) en 1e kwartaal was het aandeel op kenteken gezette elektrische auto's 20%, hybride 37% (van het totaal aantal auto's was dus 43% benzine of diesel). Daarnaast is de co2 uitstoot per kilometer van 143 gram (2010) naar 82,3 gram (2020) per kilometer gegaan, laagste van heel Europa en een verlaging van ruim 43%. Reken dat door naar het aantal tonnen co2 en dan merk je dat die cijfers die van de bron o.a. aanhaalt uit het rapport uit 2010 helemaal niet meer representatief zijn (blijft uiteraard wel een prima verkoop praatje om te houden naar nieuwe klanten, zeker in tijden waarin iedereen roept om naar het klimaat te kijken ). En dan hebben we het nog niet over de zonnepanelen bij particulieren en bedrijven gehad, laat staan de zonnepaneelparken, windturbine parken etc. oftewel het stukje daadwerkelijke groene stroom zoals zij het noemen. Die cijfers: 2,7 ton co2 gas 2,1 ton co2 stroom 1,5 ton co2 autogebruik Zijn gemiddeld gezien de afgelopen 12 jaar al drastisch gedaald. En die 55% verlagen is op basis van de cijfers uit 2010 en niet van de afgelopen, pak hem beet, 3 jaar geleden. Vandaar dat ze het er in het artikel over het akkoord ook hebben over een volle tank voor ongeveer 10 cent meer en dus niet de bedragen die jij voor rekent.
Wij zijn aan het kijken of een dynamisch contract voor ons aantrekkelijk is. We hebben zonnepanelen die net ietsje meer opleveren dan ons eigen gebruik. In principe zijn de zonnepanelen voor eigen gebruik, door boerderij verbruiken we nml veel. We verbruiken ook veel gas, zo’n 2500 m3 per jaar (oudere boerderij op de vlakte). kun je ergens een proefberekening maken of dit voordeliger is? Hebben jullie ervaring? Het is zo moeilijk te vergelijken.
Ach dat weet ik niet. Huishoudens hebben 10-15 procent van het gebruik. En ze hebben de laatste maanden 15-20% minder verbruikt. Natuurlijk doet dat wat.
Waarom is het kort door de bocht? Je redt het nu ondanks de hoge energiekosten (die hun neerslag hebben op boodschappen en tanken). Dan spaar je nu even niks en zodra die kosten weer dalen kun je investeren in isolatie. Hartstikke vervelend natuurlijk, maar we kunnen ook niet met zijn allen doorgaan zoals het was, dan maken we alles kapot. En ik begrijp niet echt wat het ermee te maken heeft dat je alleenstaand bent?
Als ze weer dalen, zie ik nog niet zo gebeuren. Alles is duurder geworden. Ga eens gewoon boodschappen doen, zo duur.
. Inderdaad.. Mensen kunnen nu al niet meer rondkomen. Stel dat je het net aan redt, en niets overhoudt aan het einde vd maand en het gaat wel dalen, dan krijgen mensen wel iets meer ruimte maar dat zal geen honderden euro's zijn, hooguit een paar tientjes. Dan kunnen ze misschien weer een keer een nieuwe trui kopen. Als je dat wil wegsparen voor isolatie ben je 10 jaar bezig.
Even om het in fysieke cijfers te zetten. Als huishoudens 10-15% van het verbruik hebben van 1 ton is dat 10.000 en 15.000. Een verlaging daarvan met 15-20% heb je het over nog geen 3000 per huishouden oftewel 3% op het totaal. Dat is zeg maar overeenkomstig met een druppel op een gloeiende kookplaat. En in verhouding een verlaging van niks ten opzichte van wat er al verlaagd is sinds 2010. Even in verhouding de co2 uitstoot is van auto's is van 2010 tot 2020 verlaagd met een goede 43% en nog wordt er over gekoerd. Die 3% is daar dus echt 3x niks bij.
Serieus? Als we over renoveren/isoleren spreken, gaat t makkelijk over 30 à 50 duizend euro. (En dan heb ik het nog niet over andere renovatiekosten in huis). Elektrische wagen die over een paar jaar ook verplicht zal zijn wil je nog ergens naartoe kunnen: minstens zelfde budget. Vertel jij mij hoe ik op 4 à 7 jaar die minimum 60k bijeenspaar… zoals gezegd: ik rij niet gek rond, ga 1 x per jaar op vakantie maar niet overdreven qua kosten (ik wil gaan voor mijn 2 dochters, voor mij hoeft dit niet maar zij moeten niet inboeten omdat mama en papa gefaald hebben als koppel - en ook hier spreek ik over max 2000€). Grof gezegd: ik moet wachten op de dag dat mijn moeder sterft zodat de erfenis deze kosten kan dekken… really??