Ja in principe indirect wel. Het gebrek aan progrestron is voor mij de oorzaak dat mijn lf erg kort is en daarnaast mijn menstruatie ook maar 1/2 dagen duurt. Het gebrek aan progrestron komt door het hoge prolactinegehalte. Dus dat verklaart inderdaad een heleboel. Daarnaast heb ik al weken hele zere borsten (weefsel) en ben ik constant op zoek naar knobbeltjes ed omdat ik echt dag in dag uit last heb. Door de prolactine voelt het alsof ik constant stuwing heb. Het borstweefsel raakt hierdoor geirriteerd. Ook gaat een hoog prolactinegehalte gepaard met een laag dopamine gehalte. Het verklaart dus ook mijn vermoeidheid, mijn verlaagde libido in 2e deel van de cyclus, maar ook mijn neerslachtigheid. Ik heb vandaag zoooooveel antwoorden gekregen, die allemaal puzzelstukjes op zijn plaats laten vallen. Helemaal goed zo!
@MonaB wat fijn dat er wat aan te doen valt, eindelijk weer een positieve blik! Dikke knuffel! @BKD zit ik mijn tijd te verdoen door nog een half uur te blijven liggen? Een kennis is geïnsemineerd en moest van de arts ook een half uur blijven liggen dus ik dacht dat het medisch advies was hahaha
Zo ik ben blij voor je dat je antwoorden hebt en er zo postief in staat. Ik vind het alsnog heel heftig klinken allemaal.
Hahaha, ik heb geen ervaring met inseminatie, misschien dat de vaart er dan minder in zit als bij een ejaculatie even blijven liggen kan sowieso geen kwaad, maar je benen de lucht in houden is echt niet nodig!
@MonaB wat goed dat je nu verder kunt met deze antwoorden! hopelijk kun je snel terecht voor de MRI en opent dat deuren naar een mooie toekomst…
@MonaB, hey meis, wat 'goed' zeg. Nou het zou niet op eigen kracht kunnen maar hey, om progesteron te verhogen zijn er zoveel dingen! En om prolactine te controleren ook wel! Ben blij voor je dat je nu tenminste verder kan! En hopelijk snel resultaat krijg. Hebben ze iets gezegd over eventuele oplossingen?? Mogelijkheden?
@MonaB wat fijn om te lezen dat er een hoop antwoorden zijn gekomen en dat de puzzelstukjes als het ware zo in elkaar vallen. Hopelijk kun je nu ook verder zo! Duim voor je
@MonaB oh wat fijn dat het nu duidelijk is. Een hoog prolactine gehalte had mijn vriendin ook. Zij heeft toen haar voeding aangepast. Geen medicatie gehad oid. Ze heeft een kindje van 6 maanden nu en ook weer 8 weken zwanger. Ik zal t eens navragen. Misschien dat je iets aan de tips hebt, mocht je dat willen.
@BKD normaal rond 15-16-17 dpo nog nooit vroeger geweest, maar niets is onmogelijk natuurlijk. @GabrielaH nee ik temp niet tijdens mijn menstruatie omdat ik vaginaal temp en dat is dan niet zo handig de eerste dag nog wel en dan een dag of 4-5 dus niet
@MonaB al bij al goed nieuws ze weten nu wat er aan de hand is (of toch bijna) en dan kan er iets aan gedaan worden. Hopelijk heb je snel uitsluitsel en kunnen jullie verder ❤️
Wauw jij pakt dit positief op! Want het hebben van een prolactinoom is niet niks... Altijd even verbaasd als ik iemand tref met (waarschijnlijk) dezelfde behoorlijk zeldzame aandoening en de daarbij vruchtbaarheidsproblemen... Goede nieuws is dat ik 2 prachtige kindjes heb mogen krijgen maar dat is echt niet even makkelijk gegaan. Maar er is dus zeker goede hoop! Laat je uitgebreid informeren en onderzoeken door een endocrinoloog met ervaring in prolactinomen. Het is trouwens de FSH en de LH welke geremd worden door prolactine waardoor weinig kans is op groei van een follikel, er geen eisprong is en dus ook geen geel lichaam om progesteron te vormen. Omdat dit zo goed als stil staat wordt er dus ook geen baarmoederslijmvlies aangemaakt en je geen menstruatie krijgt of alleen een onttrekkings'bloeding'. Weet je wat jouw prolactine gehalte precies is?
Net helemaal mijn test gesloopt (8 DPO, vorige maand testte ik 8 DPO savonds positief na afleestijd en was ik zwanger), maar nu is hij nog negatief. Ik zie wel een 2e streep heel licht maar dat is een voordruklijntje gok ik, ook totaal niet roze. Gelukkig heb ik wel nog steeds wat onderrug pijn, lichte krampen enzo dus alles kan! @MonaB , je bent zo positief hierbij! Dat is wat je nu nodig hebt, positiviteit en goede vooruitzichten! You go! Ik hoop dat je snel kunt behandelen zodat je al snel een wonderkindje in je armen kan sluiten. <3 Veel succes!
@MonaB wat fijn dat je duidelijkheid hebt, hopelijk valt het allemaal mee. hier vanochtend erg misselijk, zou echt over kunnen geven. Misschien omdat mn zoontje ziet is maar ik hoop natuurlijk wat anders edit: 1 minuut later begint zoon over te geven..
@MonaB wat een heftig nieuws! Wel fijn om nu duidelijkheid te hebben denk ik, maar poe, wel echt even heftig. Wat pak jij het positief op verder, echt heel mooi om te lezen! Ik wens dat je snel een positieve test in handen hebt!!
*breekt in* (Lees graag in NOD groepjes mee, wordt blij van positieve testen van meiden met wie ik in NOD groepje(s) heb gezeten) @MonaB wat fijn dat je duidelijkheid hebt! Ik wil je graag een beetje ongevraagd advies geven, als je er niet op zit te wachten: het is lief bedoeld . Ik heb ook een prolactinoom (een micro) en weet dit sinds mijn 16e. Echter met alle medicatie in de wereld, zijn mijn waardes niet onder controle te krijgen. Nu nog steeds niet, en toch zwanger. Goede prolactine waardes waren voor mijn gyn in mijn vorige ZH een voorwaarde om verder te helpen. Dat ik al 10 jaar medicijnen slikte en dat mijn waardes maar niet goed werden, hadden ze niet echt een boodschap aan. Ik moest geduld hebben. Na mijn overstap naar het EMC ben ik door de endocrinoloog op mijn verzoek wel direct doorverwezen naar de gyn. Na het vinden van de juiste behandeling, binnen 3 rondes zwanger. Geef de moed niet op, en als je je niet gehoord of geholpen voelt, stap over naar een ander ZH! Het is een zeldzame aandoening waar (helaas) niet iedereen de juiste kennis over heeft! Mocht je vragen hebben over behandelingen/ medicatie: mijn PB staat open . Heel veel succes! *breekt uit*
@shirley1987 jaaaa aan de klus jij! @Lintje hier ook 38. Maar ik hou goede moed nog even @GabrielaH wowwww spannend!! Ik duim mee! @noukie 1992 wat gek die bloeding! Hopelijk niets negatiefs en snel een eisprong @MonaB fijn dat je wel een duidelijke oorzaak weet. Hopelijk snel op te lossen! Knuffel! @DZ91 ik duim voor je mee dat jullie snel meer duidelijkheid hebben en kunnen starten! Knuf!