Dit is een stukje uit een artikel dat gedeeld werd in de appgroep van mijn zwangerschapscursus Vrije Geboorte.
Ik vind het hele begrip "gerommel" ook maar een beetje vaag hoor Maar je hoort dan bijv dat iemand veel harde buiken en krampen heeft voor een langere periode. Qua voor en nadelen over inleiden rond de 41 weken zou je deze site eens moeten lezen. Je hebt daar 2 keuze kaarten staan over inleiden: super informatief! https://verloskundigenhelmond.nl/zwangerschap/derde-trimester/zwanger-na-41-weken/
Er is een handige keuzekaart ontwikkeld obv wetenschappelijk onderzoek https://www.thuisarts.nl/file/3110/download
Ik ben bij mijn eerste ingeleid ivm medische noodzaak. En ik kijk heel positief terug op de bevalling in zijn geheel. Maar moet wel zeggen dat alle poespas die erbij kwam kijken zoals continu aan de ctg liggen voor mij en de baby, maar ook een weeënstorm door de weeën op wekkers niet ideaal waren. Ik wil nu dus ook heel graag bevallen zonder inleiding, voor zover dat medisch niet noodzakelijk is natuurlijk. Daarom gaan ze mij ook aankomende controle toucheren en eventueel strippen. Hopende dat het zo uit zichzelf wat gaat doen.
Ik vind deze nou niet echt de volledige waarheid spreken. Bij een inleiding is de kans op extra bloedverlies etc. sowieso groter. Niet per se door de inleiding (hoewel ook dit ook het geval kan zijn), wel door de medische setting waarin inleiden gebeurd. Bij synthetische oxytocine maakt je lichaam geen/veel minder 'eigen pijnstilling' aan. Dit zorgt vaak voor een pijnlijkere beleving. Als het een eerste bevalling is dan heb je geen vergelijk natuurlijk, dus ervaringstechnisch was dit voor mij vooral achteraf een keuze waarom ik nu niet voor een inleiding zou kiezen. Op het moment zelf was het vooral afzien maar ik zou nu meer moeite hebben met een inleiding denk ik omdat ik ook de andere kant gezien heb zeg maar. Wel is het zo dat als het zh bereidt is buiten het protocol te werken dat een inleiding veel minder negatief kan worden ervaren. Dus bijv. eerst een ballon, niet direct vliezen breken (want kans op weeënstorm), rustig aan beginnen met de opwekkers en dan eventueel uitzetten om te kijken of je lichaam de rest zelf oppakt en pas ophogen als de barende daar om vraagt etc. Maar hiervoor moet het zh wel meewerken en/of je moet jezelf goed kunnen 'verdedigen' of überhaupt zin hebben een dergelijke discussie aan te gaan.
Ik kreeg uit het niets weeën vannacht om 00.00 uur. Waren direct regelmatig maar hielden niet zo lang aan, waren goed te doen. Tot 2.30. Toen kreeg ik een wee van 1,5 minuut en moest ik echt goed puffen en werd al opeens luider. Ik dacht als ik 3x zo een wee heb bel ik de vk. Tijdens die wee maakte ik m'n man wakker, viel alles plotseling weg daarna. Ben toen om 3 uur maar gaan slapen. En sindsdien geen weeën meer. Net controle gehad bij de vk, heb wel al rond 3-4 cm ontsluiting. Ze heeft ook even voetreflexmassage gedaan, dat zorgde wel voor een paar korte weeën en accupunctuur. Maar het blijft tot nu toe verder rustig.
Deze kaart is een review obv wat vanuit wetenschappelijke studies bewezen is. Uiteraard kunnen mensen op individuele basis andere ervaringen/perspectieven hebben. Op groepsniveau is dit in ieder geval wat er is aangetoond en waarop de kaart is gebaseerd.
Oh lekker dan ben je een goed eind op weg! Dat scheelt weer als het doorzet. Duurt hopelijk niet lang meer
Onze lieve kleine man is op 3 april geboren. De inleiding was zeer zwaar en uiteindelijk na 10 uur toch besloten om voor een spoedkeizersnede te gaan. We zijn nu weer lekker thuis en de kleine man doet het heel erg goed.
Zo dames, ik ben weer een beetje bij kennis. Lekker veel bijgeslapen in de afgelopen 1,5 dagen! Ik dacht dat ik als mama verliefd zou zijn (is ook zo ), maar onze middelste.. oooh my, die is dolgelukkig met z’n kleine broertje! Ik smelt zo erg van zijn (nu al) liefde voor de kleine. Hij wordt beladen met kusjes en knuffels. Grote zus benoemde dat ze het zo gek vindt dat we allemaal zo van hem houden terwijl hij er nog maar net is.❤️ Beiden hebben hem al vol trots een flesje gegeven en vinden het soms wat lastig dat hij toch echt nog zoveel moet slapen. Ik lees veel positieve ervaringen van een 2e bevalling. Heel erg fijn dat jullie zo’n geweldige ervaring hebben gehad! Mijn 3e bevalling vond ik dan weer absoluut pittiger dan de 2e! Maar… het was het allemaal waard!❤️ Ik zal (proberen ) een korte versie te schrijven haha. Bevallingsverhaal: Woensdag toen ik hier schreef dat het voorweeën waren en het stagneerde begonnen de echte weeën ongeveer 20 minuten later. Dus niks ‘nog maar even slapen dan’. Rond 23.00 uur begon het, 00.15 uur de VK gebeld. Ze toucheerde rond 00.45 uur en toen had ik 3,5cm ontsluiting. M’n moeder gauw gebeld voor de kinderen en die was er om 01.30 uur ongeveer. Bleek ondertussen onze dochter haar knuffel in bed kwijtgeraakt te zijn dus die zag oma en wist gelijk wat het betekende. M’n moeder zei dat onze dochter van enthousiasme heel onrustig geslapen heeft. We waren rond 02.10 uur op de verloskamer en ik wiebelde wat heen en weer want het was nog goed te doen. Rond 03.15 uur weer getoucheerd en bleek ik op 5cm te zitten. Daar baalde ik even van en toen ben ik maar gaan douchen in de hoop dat het sterker werd. Vanaf dat moment was het een drama met de weeën. Ze werden opeens weer onregelmatig en de intensiteit wisselde vreemd genoeg. Rond 04.00 uur zei ik dat ik al 24 uur wakker was, kapot van vermoeidheid was en een ruggenprik wilde als het nog niet was gevorderd. Haar voorstel was eerst vliezen doorprikken, maar toen ze weer ging toucheren was hij opeens een beetje uit m’n bekken gegaan. Ik bleek nog steeds op 5cm te zitten en dat verklaarde ook de gekke frequentie van m’n weeën. Hij had besloten te draaien om er beter voor te gaan liggen. De VK overlegde voor een ruggenprik en de anesthesist bleek in een heftige operatie te zitten. Ze kwamen vervolgens met het plan om mijn buik aan te drukken, alsnog de vliezen te breken en zo te zorgen dat hij weer goed ingedaald was. Na het breken van m’n vliezen gingen ze het bad voor mij vullen, maar kreeg ik een super heftige weeënstorm en ben ik op m’n knieën bij een stoel gaan zitten. Ik heb het bad niet meer gered. Ik ben in 21 minuten van 5cm naar geboorte gegaan en ondanks het heftige einde heb ik hier alleen wat schrammetjes aan overgehouden. Nu achteraf kijk ik er goed op terug en ben ik blij dat ik die ruggenprik toch niet heb gehad en voor de derde keer natuurlijk ben bevallen! Maar man wat was zwaar door de vermoeidheid. (Die korte versie is niet gelukt lees ik alweer )
Gefeliciteerd! Klinkt wel als pittige bevalling. Hoe gaat het met de pijn nu? Nog aan de morfine of al beetje te doen?
Wat heerlijk dat ze zo verliefd zijn! Lekker genieten met elkaar. Bizar toch hoe een bevalling van rustig naar zo snel kan gaan. Heb je goed gedaan mama!
Dankjewel! Was ook erg pittig. Op 9cm bleef hij hangen omdat hij sterrenkijker lag. Zijn hartje dipte toen op elke wee. Ik vind de pijn toch wel weer een beetje tegenvallen. Ik word niet goed van dat plat liggen de hele tijd en het niet kunnen pakken wat ik wil. Ik slik nu paracetamol en diclofenac elke 6 uur en dat haalt de scherpe randjes er wel van af. Hoe gaat het herstel bij jou? Heb je nog tips?
Knap gedaan mama! Hopelijk herstel je gauw. Fijn om te lezen dat hij het goed doet! Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon.
Ja zorgen dat de pijnstilling adequaat genoeg is. En zo snel mogelijk je bed uit en rechtop staan. De eerste keer dat ik eruit moest heb ik gedaan een klein uur nadat de morfine, paracetamol en naproxen erin zaten. Met doorzuchten biggelden nog de tranen over mijn wangen maar elke keer erna ging het heel iets minder pijn doen. Dus elke paar uur even naar toilet. Verder inderdaad rusten, het wordt echt echt beter. Dag 2 dacht ik nog help maar dag 3 was al veel beter en dag 5 kon ik al redelijk wat (lees zelf uit bed komen zonder hulp, met eten even op zitten etc). thuis is een papegaai nog wel handig vond ik boven je bed. Ik ben nu bijna 2 weken verder en nu kan ie weg. verder echt rust blijven pakken thuis, tis een flinke buikoperatie geweest. Was je onder narcose of heb je de geboorte wel mee kunnen maken? Zet hem op! Die eerste dagen zijn echt hels maar dat wordt echt snel beter!
Dankjewel! Jij ook van harte met de geboorte van jullie zoon. Wat heerlijk dat je middelste zo begaan is met zijn broertje. Mijn dochter is ook echt zo betrokken. Prachtig om te zien! De kraamverzorgster betrekt haar ook op een hele prettige manier bij de verzorging. Fijn dat je positief terugkijkt op de bevalling. Geniet ervan!
Bedankt voor je tips! Ik ga elke flesvoeding naar de wc dus ik sta sowieso elke 3 uur wel even op. Ik merk nu vooral een trekkend gevoel en dat is niet fijn. De papegaai wordt hier inderdaad ook fanatiek gebruikt. Het is vooral denk ik dat de situatie nu zo uitzichtloos lijkt. Alsof ik me nooit beter ga voelen wat natuurlijk onzin is want bij mijn dochter is het ook goed gekomen haha. Fijn om te horen dat het dus wel relatief snel beter wordt! Gelukkig heb ik de bevalling wel kunnen meemaken! Ik had eerder op de dag al een ruggenprik gekregen voor de weeën, toen ze daar voor de keizersnede een snelwerkend middel doorheen wilde spuiten voor de verdoving werkte deze niet. Toen moest er dus opnieuw een ruggenprik geplaatst worden. Ik kreeg daar wel even stress van want ik was bang dat ook deze geen effect zou hebben. Uiteindelijk kwam dat goed maar twee keer een ruggenprik in 1 bevalling vond ik niet heel fijn haha.
Fijn dat je het mee hebt kunnen maken! En ja dat komt echt goed. Flink tegendruk geven met je hand aan de kant waar het trekt. Dat zijn de inwendige hechtingen die ze altijd aan 1 kant strakker aantrekken heb ik geleerd. Na 3-4 dagen vond ik dat draaglijk worden en nu voel ik die bijna niet meer. Even volhouden nog .. oh ja en ik had een grote drinkfles naast me staan waar ik bij kon en dan 3/4 vullen. Kan je half liggend drinken ..
Haha en dat is waarom mijn VK wilde wachten met vliezen breken tot het bad klaar zou staan. Zij voorspelde al dat het bij mij zo snel zou gaan Ik ging van 5 naar 9 cm in één wee terwijl de vliezen gebroken werden . Ik kon daarna direct in bad stappen!