Oh ja dat hebben hier alle kids gehad. Nu je het zegt heeft A er ook eentje op zijn bovenlip .. ik dacht altijd dat alle zuigelingen dat hebben haha maar dat is dus niet zo ..
En hebben jullie er iets aan gedaan? Zag ook dat het te maken kán hebben met een te kort tongriempje / te strak lipbandje? En ik twijfel nu ook of ik de fopspeen nu zoveel mogelijk weg moet houden om de plekjes wat “rust” te geven of dat dat niet uitmaakt..?
Nooit iets mee gedaan. Is soms erger dan weer minder. Zo lang babies hier drinken, poepen, plassen en slapen is mijn motto ‘vooral afblijven en niets doen’ maar dat is mijn mening Bij dochter is tongriem gekliefd 10 jaar terug. Toen hoorde je daar trouwens nog niks over. Maar die kon niet drinken. Deed een uur over een voeding
Hebben mijn kinderen ook gehad en nooit iets mee gedaan. Is vanzelf weer overgegaan! Maar mocht je twijfelen of het idee hebben dat hij er last van heeft dan kan je uiteraard altijd even overleggen met de assistente van de HA.
Ja dat is onze instelling dus eigenlijk ook altijd, alleen dus in dit geval lichte twijfel omdat ik wel las dat áls je moet klieften, dat het dan onder 3 maanden eenvoudiger gaat en wij dus wel eens zijn van (te lang) aankijken en dan sneu om het straks alsnog te moeten doen. Maar ga straks gewoon voor de zekerheid even overleggen.
Ik had als baby ook een te kort tongriempje en dit hebben ze gelijk na de geboorte gekliefd, omdat ik anders niet goed kon drinken. Ik sliep gewoon door terwijl ze dat deden. Soms scheurt zo'n tongriempje vanzelf een beetje in kort na de geboorte, maar anders zou ik het zo snel mogelijk laten nakijken. Kan een arts of verpleegkundige van het CB of een lactatiedeskundige. Omdat ik het zelf had, heb ik het bij mijn eigen kinderen gelijk na de geboorte gevraagd aan de verloskundige. Tot nu toe nog niet nodig geweest.
Als je twijfelt of het RS is, kun je letten op de ademhaling. Even het rompertje uit doen zodat je de borstkas bloot hebt. Als bij het ademhalen onder het borstbeen een kuiltje ontstaat tijdens het inademen, dan moet de kleine zijn hulpademhalingsspieren gebruiken om voldoende te kunnen inademen. Dan hebben ze het vaak benauwd en zou het RS kunnen zijn. De vorige keer dachten ze dat mijn zoontje in de kraamweek RS had en toen moest ik op dit signaal letten. Gelukkig was het een gewone verkoudheid die hij van zijn zus had gekregen, maar was wel even schrikken.
Ja had ik inderdaad naar gekeken maar dat heeft ie gelukkig niet, ook niet aan het neusvleugelen. Met de neusspray kan ie wel drinken maar zijn 45-60 min bezig met zijn flesjes .. ligt meer aan speentje te sabbelen/tutten. Ligt alleen af en toe enorm te hoesten als ie ligt en dan kreunt ie zo ontzettend. Is een geluid wat gewoon geen normaal babygeluid is. Dat geluid vind ik niet echt chill. Maar zijn ook momenten dat ie dat niet doet dus dan zou het nog goed genoeg moeten gaan denk ik maar.. Gister en vannacht wilde hij alleen maar MAMAAAAAA.. papa was niet goed, niks was goed, alleen mama … heeft ie dan even een beter moment op de dag dan gaan zijn ogen open en lacht ie naar iedereen
Ik had heel laagdrempelig de huisarts gebeld, dat ik had gelezen dat het bij heel veel kindjes is en geen kwaad kan, maar dat ik wel benieuwd was wanneer het wel reden is om contact op te nemen en toen wilde de assistente dat ik toch even langs de huisarts kwam, dus gedaan maar was gewoon goed. Pas wanneer er blaasjes ook in de mond in plaats van alleen op de lippen is, is het goed om (opnieuw) even langs te gaan.
Was toevallig even aan het bijlezen hier. En las over je verkouden kindje, heel vervelend. Hopelijk gaat het snel beter. Onze dochter nu 3 weken was helaas ook verkouden afgelopen dagen. Wij kregen het advies om zoveel als nodig die druppels zoutoplossing te gebruiken en de neus regelmatig uit te zuigen. Werkte bij ons heel goed. Haalde met de neuszuiger allemaal geel snot eruit. Trouwens de neuszuiger van otrivin waaraan je met je mond moet zuigen.
Ja hebben voor neusje zoutoplossing dat werkt prima, daarmee kan hij overdag zijn flesjes nu aardig drinken. Het hoesten is het probleem. Zit helemaal vol met slijm, loopt soms zo uit zijn mond. Hij krijgt het ‘s avonds en s nachts niet goed opgehoest en dan ligt ie te kreunen en steunen in bed. Rechtop gaat beter. Heb het idee dat vandaag net minder is dan gister dus hoop dat we de ergste dag gehad hebben.
Is er iemand hier die ervaring heeft met spruw? Ik kreeg een aantal dagen geleden ineens weer meer last van mijn tepels. Dit terwijl de borstvoeding juist net goed liep en ik eigenlijk geen pijn meer had. Kan lastig zien bij mijn dochter of ze spruw heeft in haar mondje, dacht wel witte aanslag te zien op haar tong en op haar lippen. Ze drinkt ook wat onrustiger de laatste dagen, veel overstekken, loslaten en trekken aan mijn tepels. Zelf heb ik inmiddels zo’n mega last van mijn tepels dat ik echt geen aanraking kan verdragen en na de voeding heb ik echt de hele tijd stekende en branderige pijn. Iemand die dit ook echt herkend als spruw zijnde? Iemand die tips heeft?
Ik heb geen ervaring met spruw, maar een tip die wellicht kan helpen: Download de app van GroeiGids (als je die nog niet hebt) en klik daar rechtsonderin op 'contact'. Je kan dan contact maken met een jeugdverpleegkundige die al je vragen kan beantwoorden.
Wat handig zeg! Super goede tip, dankjewel. Soms wel fijn om even laagdrempelig ergens een vraag te kunnen stellen
Het is uiteindelijk een inleiding geworden. Het is een enorm lang verhaal, dat zal ik allemaal niet uittypen. Al met al een vreselijk heftige bevalling geweest. Maar 16 april (41+5) bevallen van gezonde jongeman van 3910 gram! Ik zou achteraf gezien nooit meer vrijwillig kiezen voor een inleiding in ieder geval
Wel gefeliciteerd met jullie zoon!! Wat vervelend dat je geen fijne ervaring hebt gehad, hopelijk daarna wel meer van en met elkaar kunnen genieten en de bevalling een plekje al kunnen geven, dikke knuffel!
Wat naar om te lezen dat de bevalling heftig verlopen is. Kijk je er nu achteraf wel okay op terug? Als in, kan je het een plekje geven en kan je genieten van je zoon? Toch ook gefeliciteerd voor jou! Hij is er eindelijk en je hebt het sowieso goed gedaan!
Vandaag alweer 4 weken en jemig.. ik zie dat hij opeens zo erg is veranderd! Waar is m’n kleine newborn nou gebleven? Voor een ander is het nog een echte baby natuurlijk (is hij ook wel ), maar z’n hoofdje verandert al een beetje en ik heb zojuist maatje 50 deels opgeruimd. Sommige shirtjes werden te kort/strak en sommige pakjes begonnen ook strak te staan. De broekjes passen nog, weet nog van de andere 2 dat ze altijd broekjes in verhouding een maat kleiner droegen. Ben zo blij met hoe hij het doet! Gisteren 22.45 uur fles en rond 23.30 in slaap gevallen en hij werd om 04.45 uur pas weer wakker dus heeft er gewoon 6 uur tussen gelaten! Vervolgens viel hij rond 05.30 uur weer in slaap en heb ik hem rond 08.45 uur maar gewekt aangezien de flessen de rest v/d dag anders slecht uitkomen. Hij drinkt overdag 120cc - 20cc eraf als de voeding gereed is (geen idee hoeveel er dan overblijft eigenlijk ) en de laatste avondfles halen we er 10cc af. De volledig bereide fles van 120+4 lukt hem nog niet want dan geeft hij standaard iets terug. Echt het is zo’n heerlijk kind! Ik ben benieuwd hoe hij binnenkort is als hij in een sprongetje zit want zo worden we wel heel erg verwend.. Hoe is het bij de rest?
Dat klinkt zalig! Zo was het hier ook vlak voor hij ziek werd, echt genieten! hier is het ergste van buik en verkoudheidsvirus weg. Neus nog dicht en veel slijm maar daar is wat aan te doen. Het hoesten wordt gelukkig minder dus hij kan (in theorie) weer slapen. Maar hij is nu mega onrustig. Volgens mij regeldagen/sprong in 1. Wil alleen maar bij ons zijn en hazenslaapjes doen. Eet zijn 120 (wordt 135cc) flessen tot de laatste druppel leeg nu sinds 1 dag alleen zijn maag moet daar even aan wennen dus spuugt ook weer wat uit (liefst over ons heen ) en hij glimlacht niet meer maar lacht, met regelmaat met geluidjes. Hij blijkt al een vocabulaire te hebben, zo schattig! Dus even beetje getrut maar met paar dagen zal dat wel weer over zijn. Vannacht liet ie er 6,5 uur tussen! Toen sliep ie wel! Dus daar tekenen we voor.