Sinds kort kan ons meisje kruipen. Nu zijn we druk bezig het hele huis babyproof te maken, maar volgens mijn man draai ik een beetje door. We hebben namelijk een aantal hele grote planten (zeg maar kleine boompjes) in huis op de grond staan en ik wil die uit de woonkamer hebben, omdat ik bang ben dat ze het zand gaat opeten of de boompjes op de een of andere manier omver trekt en dan onder de zware potten belandt. M'n man vind dit onzin en zegt dat we haar gewoon moeten leren dat ze niet aan de planten mag zitten. Mijn vraag is daarom, wat doen jullie met grote planten?
wij hadden hier een grote plant op een houten krukje staan, die heb ik weg gehaald zoidra Tycho ging kruipen en zich overal aan ging optrekken. Ik wilde niet hebben dat hij die grote plant+zware pot op zich kon krijgen. Die plant staat nu op het dressoir, nog wel in de kamer dus maar niet meer op een plek waar hij zich eraan kan bezeren. Ik zou ze dus wel weghalen Overigens zou ik zeker controleren of ze niet giftig zijn anders zou ik ze helemaal uit het huis weghalen xx
Als het geen giftige plant is, zou ik hem laten staan. Hebben we hier ook gedaan. Het kost wat tijd (steeds weghalen als hij bij de plant in de aarde ging graaien), maar nu weet hij gewoon dat het verboden gebied is. Ik ben van mening dat een kind ook moet leren dat sommige dingen gewoon verboden zijn.
Planten zijn hier gewoon blijven staan. De oudste bleef er opvallend genoeg van af, maar de jongste vindt planten, stekkers, voerbak kat en alles wat er maar verboden is reuze leuk. Elke keer weer weghalen en duidelijk zeggen 'Nee, dat mag niet of foei dat mag niet'. De aanhouder wint, en dat waren wij
Hier 1 grote plant, dochter heeft er nooit aangezeten, maar zoonlief wel. Ach die fase gaat ook weer over (net als zitten aan de dvd en cdspeler en tv en andere verboden dingen). Gewoon consequent zijn en het gaat vanzelf over.Ik ga echt niet alles weg halen (behalve gevaarlijke dingen), ze moeten het ook gewoon leren.
Wij hebben 1 grote plant (meer een boompje) en Simone vindt het helemaal niet interessant. Net als de snoeren die hier nog wel eens over de vloer liggen en andere dingen die andere kinderen meteen in hun mond zouden stoppen. Als het dochtertje van mijn vriendin komt moeten we alles opbergen. Ik heb blijkbaar een heel makkelijk kind Ik geloof dat ze een paar keer met haar handjes in de aarde heeft gezeten maar verder niet.
Bedankt voor jullie reacties! Mijn meisje is er wel zo eentje die alles wat ze niet kent wil vastpakken en in haar mondje wil stoppen. Ik vind in principe ook gewoon dat ze moet leren dat sommige dingen niet kunnen/mogen, maar ik heb op dit moment niet het idee dat ze me begrijpt als ik "nee" of "stop" zeg, hihi. Misschien is ze hier in vergelijking met andere kindjes een beetje traag in, maar ik moet haar echt oppakken en weghalen, met woorden krijg ik niets voor elkaar . Ach, ik denk dat ik het nog maar even aankijk en als ik er echt gek van wordt de planten maar weg zet. Helaas zijn ze te groot om ergens bovenop te zetten dus dan moeten ze echt naar een kamer waar zij niet komt .
Hier precies hetzelfde. Ik zeg nu elke keer nee tegen haar. Alleen hebben we een ontzettende boef: ze kijkt me eerst aan voordat ze de plant gaat pakken en als ik dan nee zeg, gaat ze lachend met haar hoofdje schudden Heeeel moeilijk om dan niet mee te lachen haha. Als ze het toch blijft doen, dan haal ik haar altijd weg en geef haar wat anders te doen.
helemaal mee eens. een kind moet leren dat sommige dingen geen speelgoed zijn en vanaf moet blijven. hier bleef dus alles netjes staan en mijn dochter is er nooit aan geweest. ik leidde haar af en gaf haar wat anders
Je blijft een paar dagen dochterlief weg halen en mag niet zeggen en dan valt het kwartje. Dat is de beste manier om het te leren. Dat eigenwijsje van ons was ook een volhoudertje maar weet nu donders goed wat mag en niet. Houdt ze zich niet altijd aan, maar een keer streng haar naam zeggen is meestal voldoende.
Wij hadden één flinke plant in de kamer toen oudste ging kruipen en lopen. Die hebben we laten staan. Het was natuurlijk geen giftige plant, en dus niet gevaarlijk. En daarom het ideale ding om 'Nee, dat is niet voor jou' mee te oefenen. Ook wat betreft aarde in de mond stoppen. Je moet daar dan wel heel consequent mee zijn, en dan kun je een kind leren wat Nee betekent. Kan een tijdje duren (want eerst is het vooral een heel leuk spelletje) maar later kun je daar veel plezier van hebben.
Wij hebben ook de grote planten gewoon laten staan. Alles eigenlijk. Ik heb geloof ik niets weg gehaald. Het duurt misschien even voordat het kwartje valt dat er ze er vanaf moet blijven.
Wij hadden/hebben ook een grote plant in de kamer staan, die hebben we ook gewoon laten staan. Eigenlijk met alles hier in huis. Ik weet nog (in mijn kraamtijd) dat iemand een keer tegen me zei; je kan al die prulletjes en dingetjes straks beter allemaal opruimen.. Dit hebben we nooit gedaan. Ik vind dat mijn kind moet leren dat hij aan bepaalde dingen niet mag komen. (tenzij het gevaarlijk etc is) Hij had het gelukkig vrij snel door.
ik heb hier een grote palmboom in de woonkamer staan en onze zoon zat er wel me de handjes in maar vond het al snel vies smaken sins dien is die er van af gebleven en hij staat nog steeds in de woonkamer...