Hallo, Ik ben de trotse moeder van een dochter van 2 weken en 1 dag oud. Ik geef (voor zover ik kan inschatten) met succes BV maar ik heb vanwege twijfels/tegenstrijdige info, toch een aantal vragen: Onze dochter "meldt" zich duidelijk om de 3 a 4 uur en krijgt zo 7-10 voedingen per dag. Is 7 genoeg op deze leeftijd? Ze mag verder drinken zo vaak ze wil. Als ze slaapt, slaapt ze soms lang door. Als ze maximaal 4 uur heeft geslapen (overdag) maak ik haar wakker voor een voeding, is dit nodig of moet ik haar zelf laten "vragen"? Ze valt vaak al tijdens het drinken aan de eerste borst in slaap. Als ik het zo laat dan "vraagt" ze heel snel weer. Tijdens de kraamweek hebben ze me geadviseerd om dan tusendoor te verschonen/wakker te maken en dan nog de andere borst aan te bieden. Het werkt wel, want ze drinkt dan meteen verder en is dan weer een aantal uren tevreden. Ze heeft genoeg plas (min6) en poep(min2)luiers. Volgens mij ben ik aardig op de goede weg zo, maar ik zou het graag voor de zekerheid bevestigd willen zien! Alvast heel erg bedankt. Groetjes Claudia en Merle
Hallo Claudia, Ik denk dat jullie inderdaad goed bezig zijn. Een paar dingen waaraan je kan zien of alles echt goed gaat zijn de volgende: * Genoeg plas en poep luiers, daar voldoet ze aan. * Genoeg aankomen, ga regelmatig even wegen. Kindjes zijn met uiterlijk 2 weken weer terug op geboortegewicht. Daarna komen ze tot 3-4 maanden ongeveer 170 gram per week aan. (90-200 gram) * Zie je tijdens de voeding duidelijk een overgang in het snelle aanzuigen en het echte drinken in grote teugen nadat de melk is toegeschoten? Zo ja, dan is het goed. * Laat je 1 kant helemaal leeg drinken en biedt je de andere kant 9evt na verschonen ) aan als toetje? Dan geef je haar altijd de gelegenheid meer te drinken als ze dat wil. * Het voeden doet verder natuurlijk geen pijn en je tepel is na de voeding net zo mooi rond al voor de voeding. Als dit allemaal klopt, maak je dan geen zorgen en ga lekker genieten! Ilse
Hallo Ilse, Alles klopt zoals je omschreef. Merle was in de kraamtijd al 170 gram boven haar geboortegewicht, dus dat zit ook wel goed. Alleen je laatste punt: het aanzuigen van de tepel doet (en heeft ook altijd) nog steeds behoorlijk veel pijn. Daarnaast is soms ook het voeden wat oncomfortabel. Ik denk dat het aanleggen niet goed gebeurd, maar ik kan zelf geen fouten ontdekken. Het bederft een beetje mijn plezier in het voeden. Vooral bij het aanzuigen zit ik een minuutje met kromme tenen. Ik weet niet of dit erbij hoort? Volgens de kraamhulp namelijk wel. Ik denk erover om hiervoor een consult bij een lactatiedeskundige in de buurt te vragen, wat denk jij? Groetjes Claudia
pijn hoort te verdwijnen op het moment dat de melk toeschiet. met kromme tenen voeden lijkt me niet de bedoeling. misschien inderdaad een goed idee dat er even iemand meekijkt. greotjes heidi margit