0 uren contract en pas "in dienst"

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door nissa, 13 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nissa

nissa Lid

22 feb 2015
    34
    3
    8
    Rotterdam
    Hallo Webcareteam,

Ik ben zwanger (24 weken) en ik werk pas drie weken via een uitzendbureau, een ontzettend leuke baan!. Nu heeft de gynaecoloog mij aangeraden om te stoppen met werken ivm bekkenproblemen en harde buiken. Mijn vraag is of ik recht op een ziektewetuitkering via het UWV. Ik heb een 0 urenoproepcontract fase A en het gaat om een ABU CAO (in werkelijkheid werk ik ongeveer 40 uur per week maar pas 3 weken lang).

In het contract staat verder dat het uitzendbureau me 2 weken uitbetaald tijdens ziekte en daarna net meer.
    Het werk weet trouwens (nog) niet dat ik zwanger ben.

Ik kan nergens vinden dat je net als bij de WW aan een wekeneis moet voldoen.

Mvg,

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Nissa,

Wat een pech, dat je net een leuke, nieuwe baan bent begonnen, maar van de gynaecoloog niet meer mag werken!

De Ziektewet-uitkering heeft geen wekeneis; je bent vanaf je eerste werkdag verzekerd voor de ziektewet.

In het algemeen geldt als je via een uitzendbureau werkt, heb je soms recht op loon bij ziekte en soms op een Ziektewet-uitkering. Dat hangt ervan af of er sprake is van een uitzendbeding in je contract. Actuele informatie daarover vind je hier.

Maar omdat je aangeeft dat je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap, geldt iets anders. Wanneer je vanwege je zwangerschap niet kunt werken, heb je altijd recht op een Ziektewet-uitkering. ook als je een dienstverband hebt. Je werkgever kan je vanaf de eerste ziektedag ziek melden bij UWV. Uiteraard moet je werkgever er dan wel van op de hoogte zijn dat je zwanger bent.

Actuele informatie over ziekte bij zwangerschap vind je hier.

Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige verdere zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

3. nissa

nissa Lid

22 feb 2015
    34
    3
    8
    Rotterdam
    Bedankt voor de heldere reactie!

4. UWV