Beste medewerkers, Ik ben inmiddels 27 weken zwanger. Ik werk in de schoonmaak en het valt mij al en tijdje erg zwaar. Vorige week wilde ik mij ziek melden maar mijn rayonleider weigerde dit te doen en in plaats daarvan mocht ik toen lichtere werkzaamheden gaan doen. Ik kreeg toen werk voor 1 uur maar moest wel de volledige 2 uren (die ik dagelijks werk) op het werk blijven. Dit heb ik gedaan. Zelfs met aanpassingen bleef het werk nog steeds te zwaar voor mij, waarom ik mij afgelopen maandag weer ziek probeerde te melden. Mijn rayonleider wilde mij toen voor 50 % ziekmelden en dat heb ik nog 2 dagen geprobeerd. Vanaf afgelopen woensdag ben ik nu voor 100% ziekgemeld, maar nu wil mijn districtleider mij uitnodigen op kantoor om nog eens om de tafel te gaan om te kijken of er meer aanpassingen gedaan kunnen worden zodat ik toch kan blijven werken tot mijn verlof in gaat. Zowel mijn rayonleider als mijn voorvrouw (leidinggevende) kunnen geen andere aanpassingen maken op de werkvloer. Mijn collega's moeten nu zware dingen van mij overnemen die ik niet meer kan uitvoeren, waardoor zij hun eigen werk niet af krijgen. Volgens een medewerkster van het verzuimteam van mijn werk ben ik verplicht om op het gesprek bij de districtleider te komen, want anders zou ik mij niet voldoende inzetten voor re integratie... Mag dit zomaar? Er wordt overigens geen bedrijfsarts bij ingeschakeld, dit gebeurd volgens hun pas als ik 6 weken of langer ziek thuis zit. Ik hoop dat u mijn verhaal begrijpt en mij kunt vertellen wie hier in zijn recht staat en wat ieders verplichtingen zijn. Alvast bedankt.
Beste Dees1979, Wat rot, dat je zoveel klachten van je zwangerschap hebt en dat je je werk niet meer kunt doen. Je hebt je al ziek gemeld bij je werkgever. Tijdens ziekte moet je met je werkgever kijken of je ander werk kunt doen. En binnen zes weken moet je een afspraak met de bedrijfsarts hebben. Dit zijn allemaal vastgestelde regels en procedures. Overigens mag je werkgever je ziekmelding niet weigeren! Als hij twijfelt of jij ziek bent, moet hij eerder de Arbodienst inschakelen; je werkgever mag zelf niet beoordelen of jij ziek bent, dat moet de bedrijfsarts doen. Actuele informatie over re-integratie bij ziekte vind je hier. Ik wens je sterkte met je gezondheid! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team