Einde contract en zwanger, max. duur ww bereikt

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Puck, May 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Puck

Puck Actief lid

Jun 23, 2010
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man en ik zijn eigenlijk toe aan een tweede kindje. Maar nu zitten we met een aantal dingen.

- Ik heb op dit moment een tijdelijk contract tot ongeveer 21 april volgend jaar.
    - Hiervoor heb ik in de WW gezeten en ik heb de maximale duur daarvan bereikt.

Vraag:
    - Als ik na het einde van mijn contract zwanger zou worden en nog geen baan zou hebben, krijg ik dan wel een zwangerschapsuitkering?
    - Hoe wordt dat dan berekend?

Nog een vraag;
    Mag een werkgever je contract beëindigen/niet verlengen wanneer dat afloopt tijdens je zwangerschapsverlof?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Puck,

Je wilt weten of je recht op zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) hebt na het einde van je contract. Dat heb je alleen als je uitgerekende datum binnen 10 weken na het einde van je dienstverband ligt.

Recht op WAZO
    Als je minstens 26 weken hebt gewerkt na je vorige WW-uitkering, heb je inmiddels een nieuw WW-recht opgebouwd. Als je tijdens of binnen 10 weken na het einde van je eventuele WW-utikering bent uitgerekend, zou je ook op basis van de WW een WAZO kunnen krijgen.

Berekening WAZO
    De hoogte van het verlof wordt berekend aan de hand van het SV-loon van de twaalf maanden voor het verlof. Van het gemiddelde krijg je gedurende het verlof 100% uitgekeerd.

Je werkgever moet het verlof voor je aanvragen. Heb je op dat moment geen werkgever meer? Dan vraag je het zelf aan. Dat doe je 8 weken voor de uitgerekende datum via UWV Telefoon (0900 - 9294). Binnen 4 weken na de ingangsdatum informeert UWV je schriftelijk over de hoogte van je uitkering

Ontslag tijdens zwangerschap
    Tijdens je gehele zwangerschap, het zwangerschaps- en bevallingsverlof, en in de eerste 6 weken ná het verlof heb je ontslagbescherming. Een lopend contract mag in die periodes niet worden ontbonden zonder ontslagvergunning.

Bij een tijdelijk contract is alleen sprake van ontslag als het tussentijds beëindigd wordt. Wanneer het niet wordt verlengd, eindigt het van rechtswege. Ook tijdens zwangerschap of ziekte hoeft het niet te worden verlengd.

Op onze website vind je actuele informatie over WAZO na einde verzekering en over einde dienstverband tijdens zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page