0-uren contract in de zorg?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanmimi, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik zit erover te denken om mijn contract om te zetten in een. 0-uren contract ipv 16 uur. Dit omdat onze oppas voor de kindjes uitvalt (schoonmoeder) en het voor mijn moeder ook wat teveel wordt om vroeg mijn kant op te komen als ik dagdienst heb, ze moet namelijk een uur rijden. Dus dat snap ik dan ook wel.
    Maar ik loop een beetje tegen de volgende dingen aan...
    *bouw je pensioen op met zo'n contract?
    * krijg je een eindejaarsuitkering en vakantiegeld?
    *hoe zit het als je ziek bent?

Iemand hier die een 0-uren contract heeft en mij hier meer over kan vertellen?
    Van googelen wordt ik niet veel wijzer, maar misschien zoek ik wel verkeerd?

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik wee iig dat je met een 0uren contract niet doorbetaald wordt als je ziek bent. Vakantiegeld heb je gewoon recht op.
    Ik zou het alleen echt niet doen... Met een 0uren contract kunnen ze je er nog makkelijker uitwerken en in deze tijden zou ik da niet voor kiezen...

3. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    je krijgt met een nul uren contract wel betaald als je ziek bent, nl het gemiddelde van de laatste 13 weken.

vakantiegeld wordt afhaneklijk van de cao of gewoon in mei betaald, maar soms ook elke maand. (had ik bij walibi)

Verder zou ik het niet doen. je bent wel je zekerheid kwijt.

4. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    een 0 uren contract wordt er altijd als eerste uitgegooid als er bezuinigd moet worden....je bent alle vastigheid kwijt. Weet waar je aan begint als je nu de een onbepaalde tijd contract hebt voor 16u!

5. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

ik zou het ook niet doen, is er geen werk dan heb jij geen inkomsten meer. als je het geld niet nodig heb kan het wel, je kunt zelf bepalen wanneer je werkt.

- je bouwt pensioen op.
    - je krijgt vakantie en eindejaarsuitkering. ik krijg dit per maand uitbetaald, dus gelijk bij salaris.
    - als je ziek bent en je hebt al diensten in geroosterd staan dan krijg je deze diensten uitbetaald. bij langer ziek zijn dan krijg je uitkering van uwv met gemiddelde wat je gewerkt heb ook met zwangerschapsverlof.

6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Daar loop ik idd ook tegenaan, de onzekerheid als het slecht zou gaan. Het is dan wel zo dat ik ip niet hoef te werken. Zoals ik zeg, ik hobby altijd als ik naar mijn werk ga en de verdiensten gaan op de spaarrekening.

Maar ip zou dus alles gelijk blijven qua pensioen, vakantiegeld en ziekte. En dan zou het voordeel zijn dat ik gewoon zelf kan beslissen wanneer en welke diensten ik zou willen werken...

Of zie ik dat nou verkeerd?

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Met een 0-urencontract kun je idd zeggen dat je niet kan. Maar in deze tijd moet je daar wel mee uitkijken. Te vaak nee zeggen zorgt er snel voor dat ze je niet meer vragen. Voor jou vele anderen ws.

8. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

vakantiegeld en pensioen krijg je nog steeds maar na aanleiding van salaris. werk je minder bouw je minder vakantiegeld en pensioen op.

misschien is het werken met bijvoorbeeld met een 8 uurs contract en daarnaast nog een oproepcontract. dan blijf je vastigheid houden maar kan je altijd meer werken.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Overleg anders bij de zorginstelling of jij niet je contract kunt laten omzetten op 16 uur onbepaalde tijd als flexer. Dan geef je zelf je beschikbaarheid door.

In vakantietijden ben je verzekerd van uren met een nul uren contract, maar zodra het geen vakantie is en er zijn geen zieken, zwangeren en misselijken dan verdien je geen mallemoer anders.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    nee, juist niet. zeker niet in de zorg. in de zorg zullen vaste contracten er eerder uit gaan. als het werk terug loopt dan moeten ze de mensen met een vast uren contract namelijk de uren door betalen. ook al komen ze werk te kort. bij een 0 uren contract hebben ze dit probleem niet. die mensen bellen ze alleen wanneer ze die nodig hebben. is er geen werk dan hoeven ze die mensen ook niet door te betalen....

11. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    misschien een aantal uur ouderschapsverlof nemen?

afspraken maken met collega's?

een gastouder zoeken?

Persoonlijk zou ik zo'n contract echt nooit om laten zetten! Hoe belangrijk is jou loon zou je je kunnen afvragen...

12. lea

lea Fanatiek lid

ik heb een nul uren contract, en pensioen en vakantie geld krijg ik per maand uitbetaald. Ik moet zeggen dat ik het prettig vind mijn eigen tijd in te delen, ik kan zelf bepalen wanneer ik ja of nee zeg. Bij ons hebben ze oproepkrachten te weinig dus bang 'dat ze me eruit werken' ben ik niet. Nu moet ik zeggen dat het werken bij de thuiszorg wat ik nu doe van beide kanten goed bevalt, dus dat is prettig.
    Zou je niet kunnen overwegen om je contract te halveren? dan behoud je nog een aantal uren, en kun je desgewenst nog extra werken als je dat wilt....

13. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Zelf werk ik het als 'bij'baantje naast mijn huidige vaste contract.
    Ik heb een 0- uren contract bij mijn oude werkgever.
    Hier krijg ik gewoon vakantie geld over, eindejaarsuitkering en pensioen bouw je ook op.

Verder tja denk ik dat je beter misschien de flexpool in kan gaan, dan kan je zelf je diensten aangeven wanneer je kan en wil.
    Misschien dan meer in de weekenden?

Deel Deze Pagina