WW uitgesteld vanwege ZZP-gokje, nu zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door catherina11, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. catherina11

catherina11 Nieuw lid

21 mei 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Ik wil graag mijn situatie aan u voorleggen en hoop dat u mij hierin kunt adviseren.

Mijn dienstbetrekking is afgelopen 30 april 2015. In Januari heb ik met het UWV gebeld om te overleggen wat handig was. Ik had nl ondertussen een freelanceklus weten te bemachtigen die goedbetaald was, en dacht ook nog wel wat kleine klusjes binnen te slepen. Moest ik nu dit bedrijf vanuit mijn WW starten of niet. Ik verwachtte namelijk tot november in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien, maar daarna was het maar de vraag (of er klussen bij kwamen).
    Mij werd geadviseerd geen WW aan te vragen, dit bedrijf nu al te starten, en als het niet lukte kon ik altijd terugvallen op mijn WW (binnen 18 maanden)

Nu zo geschiedde. Ik heb in januari een VAR WUO aangevraagd, en werkte al aan de onderneming naast mijn vaste baan een aantal uur in de week. Vanaf 1 mei ben ik ruim 32 uur per week ermee aan de slag. Nu loopt de acquisitie nog niet geweldig. Dus qua levensvatbaarheid heb ik nog mijn twijfels.

Dat was allemaal niet zo relevant, totdat ik merkte dat ik zwanger was. Ik ben uitgerekend op 5 januari. Nu vraag ik mij af of ik niet tussen wal en schip straks val, mocht het allemaal niet werken met de onderneming.

Ik had het plan dat ik in aankomende november zal beslissen of mijn onderneming levensvatbaar is, of dat ik hiervoor toch niet helemaal in de wieg was gelegd. Mogelijk had ik al ondertussen zelfs een vaste dienstbetrekking gevonden. Maar zo niet, dan kon ik dan WW aanvragen.

Maar met de zwangerschap is dat nu wat raar, aangezien ik dan direct ook een zwangerscahpsuitkering moet aanvragen en ik daar waarschijnlijk ook te laat mee ben.

Ik begreep nl dat ik direct mijn bedrijf moet stoppen als ik WW aanvraag, maar mijn goedbetaalde opdracht loopt tot in november door. Als ik die niet netjes afrond dan snijd ik mezelf niet alleen als ondernemer maar ook als werkzoekende in de vingers. Ik kan dus pas, stel dat de onderneming toch echt niet loopt en vooral op die goedbetaalde klus hing, eind november ww aan vragen, en dat is te laat weer voor de zwangerschapsuitkering waar 8 weken voor staat.

Nu is mijn vraag wat nu te doen. Op het moment dat mijn onderneming in november goed loop, heb ik denk ik gewoon pech met een beperkte ZEZuitkering. ( ik ga voor het 1225 urencriterium, maar voorafgaand aan mijn zwangerschapsverlof wordt dat lastig, aangezien ik pas vanaf mei echt hard aan de slag kon. Dus ik zal waarschijnlijk maar zeer weinig ZEZ uitkering ontvangen. Klopt die redenatie?)

Maar belangrijker is mijn vraag wat nu als ik de onderneming toch niet levensvatbaar vind en ik geen ander werk heb gevonden in november. Ben ik dan te laat met het aanvragen van WW en zwangerschapsuitkering? Aangezien daar 8 weken voor staat. En wat dan? En kan het uberhaupt wel. WW aanvragen als je zo ver zwanger bent?

Ik hoop dat jullie mij met deze vraag kunnen helpen.

Hartelijke groet,

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Catherina11,

Je vraagt of je in november nog een aanvraag voor WW kunt doen omdat je dan al hoogzwanger ben. Ook vraag je hoe hoog een eventuele ZEZ-uitkering dan zal zijn.

Je geeft aan dat je vermoedelijke bevallingsdatum 5 januari 2016 is. Het zwangerschapsverlof gaat dan tussen 25 november en 9 december in. Jij kiest uiteraard wanneer dit precies is.

Stop je in november volledig met je zelfstandige activiteiten? Dan kan je aanvraag indienen voor een WW-uitkering en vanuit deze WW weer op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering(WAZO). Het maakt hierbij niet uit dat je de WAZO niet precies 8 weken voor 5 januari kan aanvragen. Dit kun je zien als een richtlijn, niet als vaste voorwaarde. Voor het recht op WW-uitkering moet je wel aan de verdere voorwaarden voldoen. Dat je hoogzwanger bent is hierbij niet van belang.

Besluit je door te gaan met je werk als zelfstandige? Dan kan je inderdaad aanspraak maken op een ZEZ-uitkering. Haal je het urencriterium van 1225 uren? Dan krijg je het minimumloon uitgekeerd. Lukt het niet 1225 uren te werken in 2015? Dan kijkt UWV naar je inkomsten van dit jaar. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat je korter dan een jaar als zelfstandige hebt gewerkt.

Actuele informatie over de berekening van een ZEZ-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes bij het verder opbouwen van je zelfstandige onderneming.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina