0 uren contract, ziekte & verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sneeuwklokje22, 5 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Hallo!
    Ik heb een beetje een ingewikkeld verhaal met misschien nog wel ingewikkelder vragen.
    Ik ben sinds 16 November weer werkzaam bij mijn oude werkgever(kinderdagverblijf), daarvoor moest ik er per 1 Oktober uit. Per 16 Nov ben ik weer begonnen met een 0 uren contract. Ik werk gemiddeld 20-25 uur in de week. Nu heerst er dus een ziekte op onze locatie dat gevaarlijk is voor een zwangere vrouw die nog geen 20 week zwanger is. Ik heb mij laten prikken op antistoffen maar dit duurt 1 a 2 week. Mijn gynaecoloog heeft mij afgeraden om te werken. Ik krijg dit dus niet betaald, heb ik ook ergens recht op? Of moet ik me hiervoor ziekmelden?

Ook geeft mijn leidinggevende aan dat ik straks minder ingeplant ga worden, misschien wel 0-15 uur. Ik heb nog 3 maand recht op WW en ga halverwege Juli met verlof, stel dat ik 0 uur word ingeplant, word dat dan mee genomen in het geld voor mijn verlof?

Bij voorbaat dank :)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Allysa2014,

Dat kans bestaat dat je je ziek moet melden. Ik begrijp dat je vragen hebt over je inkomen aangezien je een nul-urencontract hebt.

Als je het advies hebt gekregen om niet te werken van je gynaecoloog dan adviseer ik je inderdaad om je ziek te melden bij je werk.
    Overleg met je werkgever of je doorbetaald krijgt tijdens ziekte. Is dit niet het geval dan kun je een schriftelijk verzoek doen om een Ziektewet-uitkering.

Schrijf een brief en vermeldt hierin:
    - je adres, telefoonnummer en BSN
    - geef aan dat je een nul-urencontract hebt en dat je werkgever je niet doorbetaald
    - de datum van de eerste ziektedag
    - indien van toepassing ook de datum van herstel
    - het rekeningnummer waarop je Ziektewet-uitkering gestort moet worden.

Stuur ook de volgende bijlagen:
    - kopie arbeidsovereenkomst
    - kopie ontslagbrief (indien van toepassing)
    - kopie legitimatie (ID / paspoort)
    - alle overige zaken die met de ziekmelding samenhangen.
    Vermeld op elke bijlage je BSN

De brief kun je sturen naar:

UWV, Uitvoering ZW
    Postbus 57015
    1040 CT Amsterdam

De hoogte van de Ziektewet-uitkering wordt berekend aan de hand van de periode dat je in dienst bent gekomen bij je werkgever. De verdiensten die je hebt gehad in deze periode wordt dan gedeeld door het aantal dagloondagen.

Je wilt ook graag weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering (WAZO) wordt berekend als je hiervoor nog een WW-uitkering gaat ontvangen.
    De hoogte van de WAZO zal gelijk zijn aan de hoogte van je dagloon van de WW-uitkering.
    De dagloon van de WW-uitkering zal berekend worden over het loon wat je gemiddelde verdiende bij de dienstverband waarin je werkloos wordt. Meer informatie over de hoogte van de WW-uitkering. vind je hier.
    Ben je naast je WW-uitkering nog steeds werkzaam bij je werkgever? Dan zul je een zwangerschapsuitkering vanuit je dienstverband ontvangen en een uitkering vanuit je WW-uitkering.

Actuele informatie over de hoogte van de WAZO, vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina