Owkee..namens mijn vriendin heb ik ook een vraagje voor jullie. Mijn vriendin is herstellende van een pnd (postnatale depressie) en is nu gestopt met dr medicijnen. Maar ondanks afbouwen heeft ze nu best veel last van afkickverschijnselen. Hierdoor is ze misselijk, heeft veel hoofdpijn, duizelig en slap op de been. Volgens dr huisarts komt dit door het "afkicken". Nu is het zo dat ze is overgeplaatst binnen de stichting waar ze werkt. Van een VP (verpleeghuis) naar een extra murale instelling. De zorgzwaarte van het VP was dr te zwaar. Ze is nu een dikke maand aan het proefwerken op therapeutische basis. Dus in principe zou dr 1 persoon naast dr moeten staan. Dit gebeurt vrijwel niet. Waardoor ze dus al heel zelfstandig werkt. De laatste dagen is ze dus gestopt met de medicijnen en daardoor voelt ze zich zo beroerd. Ze wou zich ziekmelden. Maar dr werd haar gezegd dat dat niet mag. Dat ze moest en zou komen op dr werk. Dr zal iemand extra geregeld worden die dan naast haar zou staan. Maar hoe dan ook. Ze moest komen. Omdat ze op therapeutische basis werkt en in proefplaatsing zit. Nu is mijn (en haar) vraag....MAG DIT? Kan ze verplicht worden om te komen werken terwijl je je zo ziek voelt en eigenlijk niet kunt werken. Alvast bedankt voor je reactie.
Beste Truus 1980, Je wilt graag weten of je vriendin door haar werkgever verplicht kan worden om te komen werken. In eerste instantie is het belangrijk dat je vriendin probeert om samen met haar werkgever een oplossing te vinden. Het is raadzaam om het advies van de Arbo-arts op te volgen. Blijft er een meningsverschil over het wel of niet ziek zijn dan is er de mogelijkheid om bij het UWV een deskundigenoordeel aan te vragen. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariƫlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare