wie weet hier wat vanaf?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jolanda, 14 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Hallo allemaal.

Ik heb een vraag, en weet zelf niet hoe en wat.
    Ik lig nogal vaak in de clinch met mijn leidinggevende.
    zie bijv dit topic:

http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=8884

Nu zit ik dus in de ziektewet, eerst vanwege misselijkheid, en later met bekkenpijn.
    Nu kan ik dus ander werk doen op therapeutische basis, van 7 tot 9 's ochtends ( mijn normale tijden zjin 23.00 tot 7 uur slaapdienst en dan van 7 tot 9 huishoudelijk werk)
    De arbo arts vond nachtdienst onverantwoord, en huishoudelijk werk te zwaar.
    Maar nu mag ik dus wel verstel werkzaamheden doen van de arbo arts, en mijn leidinggevende heeft dat werk dus gevonden, tenminste ze doet volgens mij alsof ze dat werk heeft.
    Want dit alles probeerde ze vorige week rond te krijgen, want ik heb volgende week en de daarop twee volgende weken vakantie, en die wil ze me eigenlijk afpakken in die zin dat ze ze wil dat ik me beter meld en ze opmaak.

Nu belde ze me vanmorgen dat ik me beter moet melden, en dan per 1 september weer aan het werk kan voor 2 keer 2 uur per week, en tot 1 september vakantie heb.
    Maar ik mocht ook kiezen voor het volgende:
    Ik heb 54 uur aan vakantie uren ( ik werk op parttime basis) Dat ik met die vakantie uren die 2 keer 2 uur per week ga opvullen ( dat komt dus uit op 13.5 week) , wat weer zo uitkomt dat ik daarna met zwangerschapsverlof ga ( dat gaat in op 2 november).

Nu is mijn vraag, is dit verstandig om te doen, want krijg ik op deze manier wel mijn maandsalaris?( volgens mij doet ze dit zodat ze me aan het eind van het jaar niet mijn vakantieuren hoeft uit te betalen)
    Ik heb hier totaal geen verstand van en ik ben niet lid van de bond( stom stom stom :( )

Weet iemand hier wat meer vanaf, zelf zou ik in staat zijn om het te doen, want dan heb ik tot maart volgend jaar in ieder geval geen last meer van haar en de bijbehorende stress die ik van der krijg.
    Maar ik ben mijn inkomen wel nodig.
    Weet iemand wat mijn rechten zijn hierin?

Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen.
    Liefs,

2. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Je zou het kunnen doen, op voorwaarde dat ze het op papier zet. Als ze het op papier zet, kan ze je later nooit pakken op werkweigering.

Want als je niks vastlegt, dan kan ze achteraf zeggen dat je niet bent verschenen op je therapeutische werk en kan ze je ontslaan. En dan is het jouw woord tegen het hare. Dus doe niets zonder papieren bevestiging met handtekening van haar.

3. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Het voorstel klinkt inderdaad niet beroerd. Best lekker om zo lang lekker stressvrij te kunnen zijn en niet aan je werk te hoeven denken. Maar toch zou ik voor de zkerheid ook even informeren of er toch niet stiekem een addertje onder het gras zit. Want dat zou, zoals je zelf al zegt, best kunnen. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Misschien dat je daar even kan informeren. Of bij het CWI. Daar heb ik ook laatst heengebeld voor wat advies m.b.t. mijn werk en ziektewet. Ik kreeg toen de info die ik nodig had. En anders de rechtswinkel?

4. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Goede tips, ga het op papier laten zetten en het cwi bellen.

Maar nu herrinner ik me nog wat van het telefoon gesprek met haar.
    Dat ik me beter meld voor 2 keer 2 uur per week.
    Op die manier behoud ik mijn inkomen toch?
    Kan je je voor 2 keer 2 uur beter melden eigenlijk?

5. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Dat klinkt wel heel erg raar...waarom zou je dat doen? Ziek is ziek. Je verspeelt volgens mij heel wat rechten op die manier. Heeft ze uitgelegd waarom ze dat wilde?

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik denk omdat je geen vakantiedagen kan nemen als je ziekgemeld bent.

7. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik zou het absoluut niet doen. Voor het opnemen van vakantie moet je overleggen met je werkgever én de arboarts. Bovendien zou je je niet beter moeten melden voor 2 uur per dag. Je zou nog steeds ziek zijn en 2 uur op therapeutische basis moeten werken.

Als je je beter meldt en je gaat 2 uur per dag werken, krijg je volgens mij ook maar 2 uur per dag uitbetaald.

Ik heb tijdens mijn ziekteperiode ook vakantie gehad. In overleg met de arboarts kostte dat de helft van de dagen die ik had opgegeven.

8. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Ik zou me helemaal niet beter melden en gewoon die 2 keer 2 uur pakken.
    Je vakaniedagen blijven dan gewoon staan ( of worden later uitbetaald ).

Jij mag van de arbo dat werk doen, 2 keer 2 uur en zij heeft dat zegt ze, dus kan je gewoon op die manier aan de slag.

Jou baas betaald dan die 2 keer 2 uur en de rest is aanvulling ziektegeld.

Ik zou het dus niet doen en anders even de arbo bellen.

Groetjes MB2005.

9. Mariebel

Mariebel Fanatiek lid

10 jan 2006
    2.373
    0
    0
    Drenthe
    Ik denk dat ze je gewoon beter wil hebben, om je er zo uit te kunnen werken... want ze mogen niet (snel) gaan ontslaan zolang je in de ziektewet zit..
    En die 2 keer 2 uur mag je ook anders gewoon inderdaad op therapeutische basis doen.. absurd dat je je daarvoor moet beter melden..

Succes

10. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Wat ik begreep:

Ik mag dus 2 keer 2 uur weken per week, van de arbo arts.
    Maar dit is wel van 7 tot 9 's morgens.
    Dit houd in dat ik met de bus van 6 uur weg moet om er op tijd te kunnen komen, want ik moet daar in de stad ook nog een heel eind lopen.
    Dit zie ik als probleematisch voor mijn bekken waar ik toch erg last van heb.
    Alleen is dat niet iets waar de arbo arts naar kijkt, het is mogelijk werkzaamheden te doen , en als ik na die tijd geen mens meer was dat was in mijn prive en daar kon geen rekening mee gehouden worden.

Nu meld ik me dus beter bij p&o, maar ik meld me niet volledig beter, maar 4 uur per week, want de overige uren mag ik niet werken want dat zijn mijn nachturen.
    de overige uren zit ik dus nog in de ziektewet.

Nu kan ik dus als ik me voor die uren beter meld, eerst mijn vakantie opnemen, want die heb ik nu staan ( anders heb ik nu dus vakantie), maar op vakantie gaan doe ik niet, want mijn vriend heeft zijn vakantie al gehad, omdat ik niet eerder mijn vakantie kon regelen ( doordat ik in de tijd dat de vakantie aanvragen gedaan moesten worden in e ziektewet zat vanwege mijn naderende miskraam, en ze er geen rekening mee wouden houden)
    Mijn vakantie ben ik hoe dan ook kwijt, als ik me beter meld heb ik nu vakantie ( dus de drie weken kwijt) maar als ik ze compenseer met die vier uur per week ben ik ze ook kwijt.
    Ik denk dat ik ze dan liever compenseer , en dus thuis kan zitten tot mijn bevallingsverlof, dan dat ik nu drie weken vakantie heb en daarna weer aan de slag moet.

maar het kan zijn dat ik het totaal verkeerd begrijp of verkeerd zie hoor.
    Ben in zulke dingen echt niet thuis :(

11. Sam22

Sam22 Actief lid

28 jun 2006
    322
    0
    0
    Deventer
    Dus je gaat in pricipe op therapeutische basis weer werken? Voor zover ik weet zou ik me niet beter melden als ik jou was...zoals ik het nu lees willen ze je vooral naaien....

Heb je een rechtsbijstand verzekering waarbij je uitgebreid verzekerd bent?? Zo ja dan kun je altijd naar je verzekering bellen met zulke vragen...die zullen je dan doorverbinden met hun rechtsbijstandskantoor

12. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Beste Jolanda,
    Wat ik begrijp uit jouw verhaal is dat je van de bedrijfsarts 2 keer 2 uur kan werken. Dit betekent dat je nog in de ziektewet loopt. Je bent nu dus gedeeltelijk ziek. Je krijgt dan je loon doorbetaald (volgens CAO) maar meestal is dat 100%.
    Jouw WG wil dat jij je vakantiedagen gaat opnemen als jij dus die 2 keer 2 uur niet wil werken omdat je vrij wil zijn.
    Dat is mogelijk. Er zit beslist geen adder onder het gras.
    Als het goed is heeft je bedrijfsarts een probleemanalyse opgesteld bj 6 weken ziektewet. Jij en je werkgever moeten dan een plan van aanpak opstellen en de afspraken voor de reintegratie op vast zetten. Daarin stell je ook je vakantie in vast.
    Voor je vakantie hoef je geen toestemming te vragen aan je bedrijfsarts omdat, die kan alleen kijken of een vakantie een reintegratie zou belemmeren. (zoals skien bij een gebroken been).
    Toestemming heb je wel nodig van je werkgever omdat je in de ziektewet loopt.

Als je met zwangerschaps en bevallingsverlof gaat, in dit geval omdat je ziek bent als gevolg van zwangerschap, gaat die zes weken voor je uitgerekende datum in en ga je dus UIT de ziektewet en wordt je hersteld gemeld.

Succes ermee
    Miel

13. Niet meer actief

Klinkt mij als een prima deal.

14. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Probleem is dat als de arbo arts vindt dat jij die 2x2 uur kan werken en jouw werkgever heeft vervangend werk voor die uren gevonden, dan mag ze jou voor die uren beter melden, de overige uren blijf je wel gewoon ziek gemeld.
    Vervoer is nooit een issue in beter of ziekmelding, want dat is heel hard gezegt jouw probleem. (Uitzondering daargelaten).

Ik zou idd gewoon cwi opbellen of rechtswinkel. Bond heb je trouwens vaak niets aan in individuele zaken. (Want die werken vooral voor groepen werknemers)

Sterkte!
    Daphne

Deel Deze Pagina