hallo dames, Ik zit met het volgende ik ben nu ongeveer 8 weken zwanger ik heb dit nog niet vertelt op mijn werk wil het voor me houden tot de 1ste echo geweest is op 1dec. nu werk ik hier sinds september dit jaar en ze beginnen dus altijd met een 0-urencontract en ik heb een contract tot maart ik ben dus ten 1ste heel bang dat ik mijn baan kwijtraak (het is trouwens bij de thuiszorg al huishoudelijke hulp) en dat zou ik jamer vinden want ik vind het heel leuk om te doen. en dan vraag ik me nog af hoe zit het met zwangerschapverlof als je een 0-uren contract hebt? zijn er nog meer mensen die dit ook hebben???
Als je mag blijven werken dan kijken ze voor je verlof naar het gemiddelde wat je de laatste 3 maanden verdiend hebt. Dat krijg je dan. Ze mogen je niet ontslaan met zwangerschap als reden. Maar wat ze wel kunnen doen is je gewoon weg niet meer oproepen.
Hoi Calimero! Ik heb dan wel geen 0-urencontract, maar volgens mij zit het zo: Je hebt recht op zwangerschapsverlof als je werkneemster bent en zwanger bent. Als je contract wordt verlengd, heb je zowiezo recht op verlof, waarbij je salaris wordt doorbetaald. Omdat je een 0-urencontract hebt, zal worden gekeken hoeveel uren je in (volgens mij) de 26 weken vóór je verlof daadwerkelijk hebt gewerkt. Je contract wordt dan verondersteld voor zoveel uur te zijn aangegaan. Op basis daarvan wordt je uitbetaald. Als je contract niet verlengd wordt, dan heb je waarschijnlijk recht op een uitkering in het kader van de WW en in dat geval krijg je zwangerschapsverlof met doorbetaling van je uitkering van de uitkeringsinstantie UWV. Bij het ministerie van SZW of bij UWV weten ze hier meer van. Een fijne zwangerschap en ik hoop dat je mag blijven werken. Groetjes!
wat ik tijdens mijn gesprek dat ik aan ben genomen heb begrepen dat ze mijn contract nog weer kunnen verlengen met een half jaar en dat ze dan daarna verplicht zijn je een vast contract aan te bieden naja als de echo goed is gegaan dan vraag ik een gesprek aan en dan kan ik helderheid vragen ben wel blij dat ze me zowiezo niet kunnen onslaan met mijn zwangerschap als reden
Ja niet kunnen ontslaan, maar wat Muppet zei.. ze kunnen je ook gewoon niet meer inzetten oid.. en dan moet je wel wat anders zoeken..
ik denk dat dat met niet meer inzetten wel meevalt want ik heb zowiezo al 2 vaste clienten in de week waar ik heen ga dat is bij elkaar 9 uur werk en ik heb daar aangegeven ongeveer 12 tot 15 uur in de week te willen werken omdat ik nog een kindje heb maar ja we zullen het zien
volgens mij mogen ze nu nog wel maar zijn ze na zowiezo 1 jaar verplicht je een uren contract te geven, heb gisteren gesprek gehad met mijn leamleider om dat ik er niet meer onderuit kan aangezien je het al heel goed zien kan en ik niet wil dat ze ineens zegt goh ben je zwanger?? beetje raar dan haa ze verlengen mijn contract als het goed is gewoon weer met een half jaar en ik heb gewoon recht op zwangerschapsverlof verder zien we het wel hoor... ze zei wel STEL DAT contract niet verlengd word en ik weer aan het werk wil dat ik dan wel zo weer aan de bak kan dus dat scheelt ook wel weer
Dat zou een beetje stom zijn en discriminerend of ligt dat aan mij. Daarmee geeft ze al aan dat ze je contract misschien niet gaan verlengen om onder de kosten van het verlof uit te komen