contract niet verlengd en loopt af in me verlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mommy1983, Nov 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    Ik heb net te horen gekregen dat mijn contract na 4!!! jaar niet verlengd word omdat ik een vaste aanstelling moet krijgen en dat geven ze niet ivm met de crisis. Nou heel erg fijn 8 dec ga ik met verlof en mijn contract loopt 27 januari af.

Ik zit voor 50% in de zw wegens zwangerschapsklachten. Ik ontvang nu dus gewoon via me werkgever mijn loon. Hoe gaat dat na 27 januari? Moet ik nog iets aanvragen bij de uwv of loopt het atomaisch door alleen dan via het uwv? en wanneer moet ik ww aanvragen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ninja2,

Op 8 december ga je met zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Als je contract stopt op 27 januari, is je WAZO nog niet afgelopen. Je werkgever kan dan met een wijziging doorgeven dat je op 27 januari uit dienst gaat. Vanaf dat moment maken wij het verlof direct aan jou over.

Wat er na afloop van het verlof gebeurt hangt af van je situatie. Je schrijft dat je nu ziek bent. Ben je dat aan het einde van je verlof nog? Dan moet je je de eerste dag na het verlof telefonisch ziekmelden bij UWV Telefoon (0900 – 9294). Je krijgt dan een ziektewetuitkering.

Ben je weer hersteld aan het einde van je verlof? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Via je de website van het werkbedrijf kun je je inschrijven als werkzoekende en een WW-aanvraag doen. Dit kan op z’n vroegst 4 weken voor je verlof eindigt.

Op onze website vind je meer informatie over de WAZO, de ZW en de WW.

Overigens geef je aan dat ja al 4 jaar in tijdelijke dienst bent. Meestal mag je maar 36 maanden (3 jaar) in tijdelijke dienst werken, daarna wordt een contract automatisch voor onbepaald tijd. Ik kan niet beoordelen of dit ook voor jou geldt. Ik raad je daarom aan om via bijvoorbeeld de vakbond, een rechtsbijstandverzekering of Juridisch Loket uit te zoeken of je aanspraak kunt maken op een vast contract.

Op de website van het Werkbedrijf vind je meer informatie over tijdelijke contracten.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page