zwangerschapsverlof uitkering na ziektewet.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kelli20, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kelli20

kelli20 Lid

31 jul 2012
    38
    0
    0
    momenteel ziek vanwegen de zwangerschap thuis
    limburg
    Ik zit al vanaf 12 weken zwangerschap in de ziektewet ivm de zwangerschap zelf .
    Nu is mijn uitkering soepel verlopen en kreeg ik netjes elke week geld. Maar sinds 23 december krijg ik geen uitkering omdat ik vanaf 24 december mijn zwangetschapsverlof ben ingegaan. Nu heb ik gebeld en heb ik begrepen dat alles opnieuw moet worden berekend en uwv moet binnen 4 weken
    mijn uitkering hebben overgemaakt. Momenteel zit ik dus al bijna 3 weken zonder geld terwijl mijn rekeningen wel gewoon doorlopen. als ik de uwv telefoon bel en dit aangeef krijg ik een bot antwoord terug dat ze me niet kunnen zeggen wanneer ik geld krijg en dat ik maar iets anders moet regelen voor zolang. Kan ik hier iets aan doen ? het geeft veel financiele stress mee zo vlak voor de bevalling en niemand kan me vertellen waar ik aantoe ben.

mvg kelly van de veen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kelly,

Ik begrijp dat je wilt weten of je iets kunt doen om eerder je uitkering te krijgen.

Binnen 4 weken na de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof ontvang je een beslissingbrief van UWV.
    In deze beslissingsbrief staat de duur en hoogte van de WAZO.
    Ook zal de eerste betaling met terugwerkende kracht worden overgemaakt binnen deze 4 weken.

Heb je de aanvraag later dan 24 december ingediend?
    Dan ontvang je binnen 4 weken na de aanvraagdatum een beslissing van UWV.

Wanneer UWV niet binnen 4 weken het recht op de uitkering weet vast te stellen, dan word je gebeld met de reden waarom je nog niets ontvangen hebt.

Ik begrijp dat je een stressvolle tijd meemaakt.
    UWV streeft er echter naar om binnen 4 weken je aanvraag beoordeeld te hebben.
    UWV heeft deze tijd nodig om het recht op de WAZO vast te stellen en onder andere de hoogte van de WAZO te berekenen.
    De hoogte stelt UWV vast aan de hand van een loonaangifte periode van een maand of 4 weken voor je verlof.
    Deze gegevens zijn niet direct beschikbaar op het moment dat UWV een WAZO-aanvraag moet beoordelen.
    Ik vraag je dan ook nog even geduld te hebben.

Actuele informatie over de eerste betaling van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige bevalling en een fijn bevallingsverlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina