Hallo, Ik ben op dit moment zwanger van mijn tweede kindje. Ik ben een tweede master gaan doen om mijn eerstegraads bevoegdheid te halen, deze rond ik in februari/maart af. Mijn LIOstage (afstudeerstage) is afgelopen op 1 februari. Ik April ben ik uitgerekend. Ik kan moeilijk solliciteren met deze grote buik en op mijn LIOplek zijn er geen uren beschikbaar. Het liefst ga ik gewoon werken, maar de vacatures zullen pas weer in april/mei komen voor het volgend schooljaar. In augustus hoop ik dus weer werk te hebben. Ik vroeg me af of ik in de tussentijd in aanmerking kom voor een (zwangerschaps)uitkering? Bedankt alvast!
Beste Bailey1987, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Je wilt weten of je in aanmerking komt voor een zwangerschapsuitkering. Het gaat erom of je verzekerd bent. Je geeft aan stage te lopen, maar ontvang je ook loon waarover belastingen en sociale premies worden betaald? Dit vind je meestal terug op je loonstrook. Wanneer je alleen een stagevergoeding ontvangt (of misschien wel helemaal niets) ben je helaas niet verzekerd voor de WAZO. Mocht je tussen het moment van afstuderen en bevalling geen werkgever hebben gevonden? Dan heb je mogelijk recht op een Bijstandsuitkering. Deze vraag je aan op werk.nl met behulp van je DigiD code. Actuele informatie over het recht op een zwangerschapsuitkering (afhankelijk van je situatie) vind je hier. Ik wens je veel succes met afstuderen en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor het snelle antwoord! Ik ontvang helaas alleen een vergoeding, dus dat kan dan niet. Ik zal kijken bij de gegeven websites. Bedankt!