Wazo berekening bij opvolgende werkgever binnen hetzelfde bedrijf

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Shali, 13 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shali

Shali Lid

13 jan 2015
    25
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo UWV,

Op 16 januari gaat mijn zwangerachapsverlof in en zo ook de wazo-uitkering. Nu vroeg ik mij iets af. Ik heb namelijk een 0-urencontract bij het bedrijf waar ik werk. Ik ben daar in juni begonnen, via een uitzendbureau, maar in december zijn wij overgenomen door een payrollbureau, omdat dit voor het bedrijf goedkoper zou zijn. Ik werk dus nog steeds bij het zelfde bedrijf, dezelfde functie, alleen word ik dus uitbetaald door een ander bureau en zij zijn degenen die de wazo voor mij hebben aangevraagd.

Ik werkte in het begin van mijn zwangerschap 32 uur via het eerste uitzendbureau en dat heb ik tot 6 maanden volgehouden. In deze laatste 2 maanden meldde ik mij steeds vaker ziek vanwege de zwangerschap en mijn loon is dus erg omlaag gegaan en in deze laatste 2 maanden heeft dus ook de overname plaatsgevonden. Het bedrijf zelf gaf aan dat ik wel mee moest in de overname, want anders zou mijn loon niet uitbetaald worden.

Maar op basis waarvan word mijn wazo nu dan berekend? Het gaat toch om overgang van het bedrijf? Zelf werk ik nog gewoon bij het bedrijf, alleen degene die mij uitbetaalt is veranderd, omdat dat voor hun goedkoper zou zijn. Want nu krijg ik het idee, dat ik dus 6 maanden lang die 32 uur heb lopen forceren voor niets, terwijl ik dat juist deed om goed te kunnen zitten tijdens mijn verlof.

Met vriendelijke groet,
    Shalina

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Shalina,

Je wilt weten hoe het dagloon van de WAZO wordt berekend.

Het dagloon wordt berekend op basis van het dienstverband van waaruit jij met verlof gaat. Aangezien je nu in dienst bent van het payrollbureau hebben zij voor jou de WAZO aangevraagd en zal de WAZO berekend worden over datgeen wat jij gemiddeld verdiend hebt bij het payrollbureau.

Ik wil je nog het volgende meegeven. Als je ziek bent door zwangerschap kan jouw werkgever een aanvraag voor een Ziektewet-uitkering indienen bij UWV. Als je dan recht hebt op deze Ziektewet-uitkering wordt deze 100% uitbetaald.
    Ook als je niet ziek bent door je zwangerschap bestaat er een grote kans dat jouw werkgever jou moet doorbetalen bij ziekte. Vraag je werkgever hiernaar.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier en ziek worden met een oproepcontract hier.

Ik wens je alvast een goed zwangerschapsverlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Shali

Shali Lid

13 jan 2015
    25
    0
    1
    NULL
    NULL
    #3 Shali, 14 jan 2015
    Laatst bewerkt: 14 jan 2015
    Hoi Martijn,

Bedankt voor je antwoord. Ik snap echter nog iets niet. Want als ik het goed begrijp, wordt het nu dus alleen op basis van het payrollbureau berekend. Zoals ik in mijn bericht al aangaf, is mijn bedrijf overgegaan naar een nieuw uitzendbureau. Het kan toch niet zo zijn dat ik de dupe word, terwijl zij besluiten over te gaan naar een ander bureau.

Wat ik daarnaast ook terug vond op het internet was dat dit valt onder opvolgende werkgeverschap:

Tussen de inlener en de arbeidskracht wordt geen arbeidsovereenkomst gesloten, de arbeidskracht is namelijk in dienst van de uitlener. Het is mogelijk dat de arbeidskracht bij de inlener blijft werken, terwijl zijn werkgever (uitlener) verandert, bijvoorbeeld als de arbeidskracht overstapt naar een andere uitlener of wanneer de uitzendorganisatie wordt overgenomen.

Is er sprake van overgang van onderneming, dan treedt de medewerker in dienst bij de nieuwe werkgever, waarbij de medewerker automatisch dezelfde rechtspositie krijgt. Dat betekent bijvoorbeeld dat de diensttijd en contracten van voor de overname meetellen, bij de beoordeling van de “reeks” aan arbeidsovereenkomsten.

Om misbruik tegen te gaan, worden de overeenkomst(en) en tijd bij de “vorige” werkgever meegerekend (art 668a-2 BW). Dat geldt zowel voor de situatie dat de overeenkomst bij de “vorige” werkgever voor onbepaalde als voor bepaalde tijd was aangegaan. Daardoor kan ook een contract voor onbepaalde tijd bij de “vorige” werkgever meetellen.

Als ik het bovenstaande lees, komt het er dus op neer dat datgene wat ik heb opgebouwd bij mijn "vorige" werkgever gewoon mee zou moeten tellen, of is dit anders wanneer het om zwangerschapsuitkering gaat?

Sorry als ik vervelend ben, maar ik voel me eerlijk gezegd een beetje genaaid, daar ik straks tijdens mijn verlof met een kind het mag gaan uitzoeken met ongeveer 60 euro in de maand.

Met vriendelijke groet,
    Shalina

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Shalina,

De informatie die je citeert heeft betrekking op opvolgende tijdelijke arbeidsovereenkomsten. Zoals je wellicht weet, mag je een beperkt aantal tijdelijke dienstverbanden aangaan. Als daarna een nieuwe contractverlening wordt overeengekomen, moet dat een contract voor onbepaalde tijd zijn, een vast contract dus.

Bij samentellen van de arbeidsovereenkomsten tellen ook de tijdelijk arbeidsovereenkomsten mee, die je via een ander uitzendbureau had, indien je was uitgeleend bij hetzelfde bedrijf.

Voor de sociale verzekeringen, zoals jouw zwangerschaps- en bevallingsverlof, is de geciteerde informatie niet van toepassing. Daarvoor kijken we naar het dienstverband bij de laatste werkgever. Dat is in dit geval het payrollbedrijf.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Shali

Shali Lid

13 jan 2015
    25
    0
    1
    NULL
    NULL