wanneer uitkering aanvragen

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by PBA, Feb 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PBA

PBA Bekend lid

Feb 22, 2010
    711
    0
    16
    Goedendag,

vanaf wanneer kan men het beste zich inschrijven als je al weet dat je contract niet verlengd wordt? Mijn contract loopt 17 maart af. Kan ik deze nu al aanvragen? Heeft dat ook zo z'n voordelen om dat nu al te doen? Gaat de betaling dan sneller? Ben wel al aan het zoeken uiteraard maar weet op dit moment niet welke branche ik wil gaan doen. Kan je ook omgeschoold worden? Zo ja hoe zit het met de kosten daarvan? Dat zijn een hoop vragen, bedankt alvast.

m.v.g

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste PBA,

Je wilt graag weten vanaf wanneer je de WW-uitkering kan aanvragen. Om een WW-uitkering aan te kunnnen vragen moet je ingeschreven staan bij UWV Werkbedrijf als werkzoekende. Dit kan vanaf vier maanden voordat je werkloos wordt. Daarna kan je de WW-uitkering aanvragen. Dit kan vanaf een maand voordat je werkloos wordt.

Zowel inschrijven bij het WERKbedrijf als het aanvragen van de uitkering gaat via WERK.nl. Vanaf je eerste werkloosheidsdag is de beoordelingstermijn 4 weken. Vraag je de uitkering later aan dan gaat de beoordelingstermijn lopen vanaf het moment van aanvraag. Het maakt voor de eerste betaling niet uit of je de uitkering eerder aanvraagt dan je eerste werkloosheidsdag.

Het is mogelijk om een opleiding te volgen als je een WW-uitkering hebt. Als je omscholing noodzakelijk is voor het vinden van werk dan zijn er mogelijkheden om hiervoor een vergoeding te krijgen. Je overlegt hierover met je werkcoach. Krijg je toestemming voor het volgen van een opleiding dan zal je werkcoach je informeren over een eventuele vergoeding.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariƫlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page