Goedemorgen, Ik heb gisteren een gesprek gehad op het kantoor van het UWV met een UWV bedrijfsarts.. Ik ben namelijk ziek uit dienst gegaan bij mijn werk door zwangerschapsklachten. In het gesprek heeft die mevrouw van het UWV aangegeven dat ze ook denkt dat mijn klachten te maken hebben met mijn zwangerschap en ik dus 100 procent uitbetaald ga krijgen. Nu heb ik al 3 weken lang 70 procent uitbetaald gekregen en heb begrepen dat dit met terug werkende kracht is. Weet u wanneer ik het resterende bedrag krijg? En moet ik hier nog wat voor doen? Ik heb het namelijk best hard nodig. En loop al bijna een maand een flink bedrag mis. Verder heb ik ook begrepen dat ik 4 a 6 weken van te voren moet aangeven bij het UWV dat ik met zwangerschapsverlof wil gaan. Moet ik dit zelf aangeven of gaat dit automatisch van mijn ziektewet over naar zwangerschapsverlof? Ze weten mijn uitreken datum. Alvast bedankt voor u antwoorden.
Beste LailiejLoe, De arts geeft voor je door dat je uitkeringspercentage omhoog naar 100%. Je zult dan met terugwerkende kracht het deel uitkering gaan ontvangen wat je te weinig hebt gehad. De afhandeling van deze betaling zal in ieder geval binnen 4 weken gebeuren. Als je wilt weten of het al voor je is verwerkt kun je bellen met 0900-9294. Vanaf 8 weken voor je uitgerekende datum kun je telefonisch je verlof aanvragen. Dit dien je zelf te doen en gaat niet automatisch. Je Ziektewet-uitkering eindigt 6 weken voor je uitgerekende datum. Actuele informatie over het aanvragen van een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare