0 urencontract en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Raan, 26 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Raan

Raan Lid

26 sep 2013
    7
    0
    0
    Hallo,

Vraagje: mijn 0-uren contract stopt eind november (2jr gewerkt) en ben eind januari uitgerekend. Klopt het dat ik eerst ww aanvraag voor 1 maand en daarna recht heb op een wazo uitkering? Wordt er bij de wazo dan gekeken naar het gemiddelde loon van het afgelopen jaar?

Vraagje: Afgelopen 6 maanden 24-36 uur gewerkt, nu lukt dat echter niet meer (kdv) mijn werkgever heeft me minder ingepland op mijn verzoek maar niet gedeeltelijk ziekgemeld? Zij geven aan dat ik een 0-uren contract heb en dit dus niet kan... Klopt dat vind het maar een raar verhaal...?

Alvast bedankt! :D

Groetjes Raan

2. Raan

Raan Lid

26 sep 2013
    7
    0
    0
    Ohja ter aanvulling mijn uitgerekende datum is 31 januari 2014 en einde contract is per 20-11-2013

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#3 UWV, 27 sep 2013
    Laatst bewerkt: 27 sep 2013
    Beste Raan,

Je wilt weten of je eerst een WW-uitkering moet aanvragen en daarna recht hebt zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO).

Het klopt dat je eerst een WW-uitkering kunt aanvragen voor de periode tussen je eerste werkloosheidsdag en ingang van de WAZO. Je moet dan wel beschikbaar zijn voor betaald werk. Ben je ziek op je eerste werkloosheidsdag? Dan heb je geen recht op WW. Je hebt dan mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering. Je werkgever is verplicht jou ziek uit dienst te melden bij UWV.

Ga je vanuit de WW met verlof? Dan wordt het dagloon van de WAZO gebaseerd op het berekende dagloon van de WW. Hiervan ontvang jij tijdens de WAZO 100%.

Verder wil je weten of je ziekgemeld kunt worden met een nul-urencontract.

Je geeft aan afgelopen 6 maanden minimaal 20 uur per maand te hebben gewerkt. Ben je ziek, dan meld je jezelf ziek bij je werkgever. Je werkgever moet dan je loon doorbetalen. Ik adviseer je dan ook contact op te nemen met je werkgever.

Ben je ziek als gevolg van je zwangerschap? Dan kan je werkgever voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen voor de uren die je niet werkt. Heb je recht op een Ziektewet-uitkering? Dan maakt UWV meestal het geld over naar je werkgever die dit verrekent met je salaris.

Ga je ziek uit dienst? Het dagloon van de Ziektewet wordt op dezelfde manier berekend als de WW met een verschil. De Ziektewet kijkt niet naar je eerste werkloosheidsdag, maar je eerste ziektedag. Ook in dit geval is de WAZO 100% van het berekende dagloon van de Ziektewet.

Actuele informatie over inkomen bij ziekte als oproepkracht vind je in deze brochure.

Ik wens je veel succes met solliciteren en veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina