Zwangerschapsuitkering vanaf 1 juni

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by vief, Apr 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vief

vief Actief lid

Aug 19, 2012
    115
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste UWV medewerker,

Ik werk als oproepkracht in het basisonderwijs en ben op 28 juni uitgerekend. Nu wil ik graag doorwerken tot 4 weken voor de bevalling. Klopt het dat mijn laatste werkdag dan 31 mei is?
    Want dan heb ik toch vanaf 1 juni een zwangerschapsuitkering en val ik toch onder de (nieuwe) regeling dat er naar het loon gekeken wordt van het afgelopen jaar en niet van de laatste maand?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
    Vief

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Vief,

Het klopt dat je zwangerschapsverlof begint op 1 juli als je vermoedelijke bevallingsdatum 28 juni is.
    Omdat je verlof start op 1 juli wordt je zwangerschapsuitkering op de nieuwe manier berekend.

Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. vief

vief Actief lid

Aug 19, 2012
    115
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Bedankt voor je antwoord.
    Maar is het nu zo dat ik vanaf 1 juli een zwangerschapsuitkering krijg? Moet dit niet 1 juni zijn?
    Naar aanleiding van de nieuwe regeling kom ik ook nog op twee andere vragen:

- Ik werk dus op oproepbasis. Wat gebeurt er wanneer ik niet meer opgeroepen wordt in de laatste weken vóór mijn zwangerschapsverlof?
    - Ik heb meerdere werkgevers gehad. Moet ik al deze werkgevers benaderen om een zwangerschapsuitkering aan te vragen? En gaat dit dan om de periode 1 juni 2012 t/m 1 juni 2013?

Alvast bedankt weer!

Groetjes,
    Vief

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#4 UWV, Apr 18, 2013
    Last edited: Apr 18, 2013
    Beste vief,

Het klopt dat je vanaf 1 juni met zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) gaat. Excuses voor het misverstand.

Je wilt ook weten wat er gebeurt met de berekening van de zwangerschapsuitkering wanneer je niet meer wordt opgeroepen in de weken voor je zwangerschapsverlof.

Je zwangerschapsuitkering zal UWV berekenen op basis van het gemiddelde loon bij de laatste werkgever. UWV kijkt naar het loon dat je bij deze werkgever hebt gehad over een referteperiode van maximaal één jaar. Die periode eindigt op de laatste dag van het voorlaatste tijdvak voorafgaande aan het tijdvak waarin het zwangerschapsverlof ingaat.Wanneer je niet meer hebt gewerkt in de laatste wekenvan deze referteperiode, dan kan het gemiddelde daardoor lager uitvallen.

Vanuit andere oproepperiodes of dienstverbanden hoeft geen WAZO aangevraagd te worden.

Actuele informatie over het recht op een zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. vief

vief Actief lid

Aug 19, 2012
    115
    0
    16
    NULL