WW en WAZO overlap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dracaena, 28 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Beste uwv webcareteam,

Tot 2 februari heb ik recht op faillissementsuitkering. Ik heb al WW aangevraagd en dit zal uiterlijk 1 maart goed gekeurd worden. Gisteren heb ik WAZO aangevraagd voor vanaf 16 februari. Ik ben 26 maart uitgerekend. Dit betekent dat als mijn ww goed gekeurd wordt ik als het goed is al WAZO ontvang. (ookal geven ze aan hier 4 weken voor nodig te hebben om dit goed te keuren, zal dit dan op tijd zijn?)
    Zien zij dan zelf dat deze data elkaar overlappen? Niet dat ik naderhand terug moet gaan betalen omdat ik een week teveel WW heb gehad, of dat het te lang duurt voor ik iets uitgekeerd krijg.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dracaena,
    [FONT=&quot]
    Je verhaal is duidelijk hoor. Je bent werkloos geworden en zwanger. Je hebt een WW-uitkering aangevraagd en daarnaast de zwangerschapsuitkering (WAZO). Je wilt weten of UWV op tijd jouw WAZO-aanvraag goedkeurt en of dit elkaar niet overlapt.

Heb je bij de aanvraag van jouw WW-uitkering ook duidelijk doorgegeven dat je zwanger bent?[FONT=&quot] Op deze manier kan [/FONT]mijn collega hier al meteen rekening mee houden bij de WW-aanvraag. Heb je dit niet aangegeven, dan heeft mijn collega van de WW inmiddels al wel een seintje ontvangen van de WAZO dat je vanaf 16 februari met verlof gaat. Je hoeft niet bang te zijn dat beide uitkeringen elkaar gaan overlappen.

Voor beide uitkeringen geldt dat UWV binnen [FONT=&quot]vier[/FONT] weken na aanvraag (of eerste werkloosheidsdag) een beslissing neemt over jouw aanvraag. De WAZO zal het dagloon baseren op het recht op WW (dus dat moet wel eerst worden afgewacht door mijn collega’s van de WAZO). Duurt de beoordeling van de WW uiterlijk[FONT=&quot] v[FONT=&quot]ier[/FONT][/FONT] weken? Dan mag je een beslissing van de WAZO in ieder geval na 1 maart verwachten.

Actuele informatie over wanneer je de beslissing van de WAZO mag verwachten vind je hier[FONT=&quot].[/FONT]

Ik wens je een goed verlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    [/FONT][FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]

3. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Bedankt! Nog even een aanvullende vraag. Vandaag te horen gekregen dat (ivm belofte vast contract) de faillissement uitkering is verlengt tot 16 februari. Dit is de datum waarop ook mn wazo in zou gaan. Maar als ik daar uiterlijk 1 maart bericht over krijg, krijg ik dan wel vanaf de 17e mijn wazo uitkering?
    Ik heb al telefonisch contact gehad om mijn ww te annuleren. En hoeveel wazo kan ik verwachten? (Ik ben niet zo goed met cijfertjes :D)

4. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Nog een aanvulling, ik heb een brief ontvangen waarin staat dat er binnen 8 weken een oordeel komt over de wazo. Krijg ik dan wel vanaf het begin verlof uitgekeerd of moet ik die 8 weken afwachten?

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dracaena,

Wat fijn dat de duur van je faillissementsuitkering is verlengd tot je zwangerschapsuitkering start.

Je wilt weten of je wel vanaf de startdatum van je verlof uitbetaald krijgt wanneer UWV pas daarna een beslissing neemt over jouw recht op uitkering. Het kan zijn dat de beslissing later komt dan de ingangsdatum. Mocht dat zo zijn, dan krijg je toch gewoon vanaf de ingangsdatum uitbetaald. Hier hoef je je dus geen zorgen om te maken.

De hoogte van de zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van je bruto SV-loon (bruto salaris waarover je sociale verzekeringspremies hebt afgedragen) over de periode van een jaar voor je zwangerschapsuitkering start. Het uitkeringspercentage is 100%.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare

6. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Dankjewel Ellen, zo is het duidelijk!